Rozpoczęcie sprzedaży internetowej na rynkach zagranicznych otwiera drzwi do niewyobrażalnego potencjału. Postęp technologiczny i globalizacja umożliwiają dotarcie do klientów na całym świecie, ułatwiają znalezienie swoich nisz, obniżają ryzyko w przypadku słabszej koniunktury na jednym z rynków, pozwalają kilkukrotnie wykorzystać sezonowość i wynikające z niej piki sprzedażowe, budują większą wiarygodność marki oraz poprawiają marżowość.
Fakt, że na świecie jest już ponad 5 mld użytkowników internetu, zwiększa zasięg e-handlu i przyczynia się do jego gwałtownego wzrostu. W 2022 r. globalna sprzedaż detaliczna w e-commerce została oszacowana na ponad 5,7 bln dol. Przewiduje się, że ta liczba w nadchodzących latach nadal będzie rosła, a w 2026 r. ma wynieść aż 7,5 bln dol.
Dodatkowo zauważalny jest gwałtowny wzrost użycia urządzeń mobilnych w e-handlu (m-commerce rozwija się wszędzie, ale największy wzrost notuje w krajach z uboższą infrastrukturą cyfrową, np. w Azji). Globalnie pod koniec 2022 r. smartfony odpowiadały za ponad 70% wszystkich wizyt na stronach detalicznych na całym świecie i generowały większość zamówień online (Statista.com).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Rosnąca rola e-commerce na rynkach polskim i europejskim
W Polsce i Europie sytuacja wygląda równie obiecująco, a inwestycja w e-commerce to zdecydowanie dobry krok.
Według najnowszych szacunków PwC sprzedaż online w naszym kraju, która w 2022 r. osiągnęła rekordowy poziom (przekroczyła kwotę 100 mld zł), za cztery lata ma urosnąć do prawie 190 mld i stanowić 17% całego polskiego handlu1.
Zgodnie z majowym odczytem wskaźnika BaseLinker Index topowe rodzime firmy uwzględnione w wyliczeniach zwiększyły liczbę swoich zamówień aż o 12% rok do roku, a te z nich, które sprzedawały za granicą, miały dwukrotnie większą dynamikę wzrostu niż podmioty działające lokalnie. To kolejny argument za handlem międzynarodowym i potwierdzenie dobrej koniunktury panującej obecnie w e-commerce.
Dla rynku europejskiego prognozy są równie optymistyczne – analitycy estymują wzrost e-commerce na poziomie 12% (wskaźnik CAGR) do 2026 r., a wartość rynku już w 2025 r. ma przekroczyć 1 bln dol. (ecommerceDB.com).
Z najnowszego badania Eurostatu (dotyczącego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarstwach domowych) wynika, że w 2022 r. 91% osób w wieku od 16 do 74 lat aktywnie korzystało z internetu, z czego 75% zamawiało towary i usługi do użytku prywatnego2.
Zapamiętaj
E-commerce jest powszechnie akceptowanym modelem zakupów w Europie, a klienci oczekują łatwości, wygody oraz bezpieczeństwa w procesie zakupowym. Co więcej, według BaseLinker Index dynamika sprzedaży zagranicznej jest ponad dwukrotnie wyższa niż krajowej.
Skuteczna ekspansja biznesu e-commerce za granicę
Ekspansja e-commerce na rynki zagraniczne wiąże się zarówno z korzyściami, jak i wyzwaniami. Przed jej rozpoczęciem sprzedawcy powinni podjąć działania, które mają wpływ na sukces sprzedaży za granicą.
Potencjał platform marketplace do skalowania biznesu
Istnieje wiele strategii wejścia na rynek zagraniczny. Sprzedawcy mogą zdecydować się na sprzedaż bezpośrednią, czyli otwarcie własnego sklepu online. To podejście daje pełną kreatywną swobodę i kontrolę nad procesem sprzedaży, ale zwykle wiąże się również z dużymi inwestycjami w marketing oraz logistykę już na starcie.
Wskazówka
Alternatywnym kanałem sprzedaży przy wychodzeniu na nowe rynki (a nawet kluczowym, jak wynika z odpowiedzi 63% respondentów w badaniu firmy BaseLinker z kwietnia 2023 r.) jest sprzedaż przez lokalne platformy marketplace, takie jak eMAG, Amazon, eBay czy Allegro.cz. Korzystanie z nich pozwala znacznie przyśpieszyć proces ekspansji, ponieważ umożliwia sprzedawcom osiągnięcie większej widoczności oraz zwiększenie konwersji.
Już dziś na świecie marketplace’y odpowiadają za 62% rynku sprzedaży, a według OC&C w ciągu kilku najbliższych lat ten udział ma się zwiększyć do 75%. Jest to więc droga, którą warto pójść, zwłaszcza że platformy często udzielają wsparcia zagranicznym merchantom w postaci wewnętrznych systemów płatności czy narzędzi do promocji i analizy danych. Dzięki temu sprzedawcy mogą się skupić na rozwijaniu swojego biznesu, zamiast martwić się o techniczne aspekty cross-borderu.
Dla części klientów dobrym rozwiązaniem będzie zarówno obecność na marketplace’ach, jak i wspieranie brandu w postaci działań promujących sklep.
Wskazówka
Operacji do zrealizowania już na starcie jest sporo, dlatego warto sprawdzić, które z nich można zautomatyzować. BaseLinker pozwala uprościć i przyśpieszyć wiele procesów – można w kilka minut wystawić tysiące nowych aukcji na jednej z ponad 100 platform marketplace zintegrowanych z systemem (przez skopiowanie istniejących już opisów czy zmapowanie kategorii). System zawiera też wiele innych udogodnień.
Podsumowanie
Badania potwierdzają, że ekspansja zagraniczna e-biznesu będzie kluczowym krokiem w jego rozwoju. Rynek online rozwija się dynamicznie zarówno w Polsce, jak i w Europie, otwierając przed sprzedawcami nowe możliwości dotarcia do szerokiej grupy potencjalnych klientów. Odpowiednie przygotowanie i wykorzystanie potencjału platform typu marketplace może przynieść wiele korzyści dla sprzedawców internetowych, przez umożliwienie im skalowania biznesu i dotarcia do nowych rynków.
- „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018–2027” – raport Strategy&,
- „Community survey on ICT usage in households and by individuals” – badanie Eurostatu.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2023”