Dynamika rozwoju e-handlu szczególnie w okresie pandemii jest imponująca. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm decyduje się na rozpoczęcie swojej przygody z e-commerce. W tym wypadku warto się zastanowić, jakie podejście do projektowania i tworzenia sklepu internetowego może zapewnić największy sukces.
W artykule przedstawię proces projektowania sklepu internetowego metodą design thinking, którą zastosowano przy budowie mojebambino.pl z wykorzystaniem plaftormy Shopware 6. Celem było zbudowanie dobrze przemyślanego pod względem rozwiązań e-commerce, który jednocześnie realizowałby proces sprzedaży oraz spełniał oczekiwania użytkownika końcowego.
Zapamiętaj
Praca nad sklepem internetowym oparta na podejściu design thinking skupia się na dogłębnym zrozumieniu potrzeb użytkownika końcowego, współpracy całego zespołu projektowego, generowaniu pomysłów oraz budowaniu prototypów i testowaniu indywidualnych rozwiązań i funkcji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zrozumienie potrzeb użytkownika sklepu internetowego
Sposób, w jaki klienci poruszają się po Twojej stronie internetowej, i to, jakie treści na niej odnajdują, mogą mieć decydujące znaczenie pod kątem tego, jak postrzegają oni Twój sklep oraz czy ostatecznie podejmą decyzję o złożeniu i sfinalizowaniu zamówienia. Ułatwienie nawigowania po sklepie i kontekstualizacja treści to jedne z kluczowych czynników, które równocześnie ulepszają UX strony i prowadzą do wzrostu sprzedaży. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań w tym zakresie. Warto pamiętać, aby były one dopasowane do Twojego biznesu i jego grupy docelowej. W tym celu trzeba dokładnie przeanalizować potrzeby swoich klientów i ich nawyki zakupowe.
Raport „E-commerce w Polsce 2020”1 wskazuje, że 64% konsumentów wybiera zakupy internetowe m.in. ze względu na szerszy asortyment niż w sklepach stacjonarnych. Warto więc się zastanowić, jak można wykorzystać ten czynnik na swoją korzyść oraz jakie funkcje można wprowadzić w sklepie internetowym, aby potencjalni klienci nie doświadczali trudności. Te dotyczą po pierwsze odnajdywania interesujących produktów (zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, które mogą się pochwalić obszerną ofertą), a po drugie – procesu finalizacji zakupu (checkout).
Wskazówka
Zrozumienie potrzeb użytkownika sklepu internetowego jest niezwykle istotne w budowaniu pozytywnego customer experience (CX), czyli doświadczenia klienta. Dzisiaj ma on zdecydowanie większe oczekiwania niż jeszcze kilka lat temu. Aby sprostać nowym wyzwaniom, należy przy projektowaniu sklepu, jego prototypowaniu i testowaniu usunąć wszystkie przeszkody stojące na drodze do realizacji zamówienia.
Generowanie pomysłów
Praca nad budową sklepu internetowego zawsze zaczyna się od generowania pomysłów. Ważne jest, aby uważnie przeanalizować dotychczasowe problemy oraz potrzeby klientów i na tej podstawie zastanowić się, jakie rozwiązania wprowadzić w celu ulepszenia doświadczeń zakupowych. Przed takim wyzwaniem stanęła firma Moje Bambino.
Na tym etapie wygenerowanych zostało wiele pomysłów, dla których następnie wykonano interaktywne prototypy, np. rozbudowane listy zakupowe (wishlisty), szybkie składanie zamówienia, inteligentne wyszukiwanie, megamenu ułatwiające nawigację, checkout uwzględniający specyfikę zakupów w instytucjach edukacyjnych.
Prototypowanie oraz testowanie
Fazę prototypowania zawsze rozpoczynamy od opracowania designu każdej strony (widok). Wcześniej zaproponowane pomysły przedstawia się w formie interaktywnej grafiki oraz przejść między poszczególnymi widokami, co z kolei umożliwia przetestowanie przyjętych pomysłów. W tej fazie projektu, jeszcze przed jego implementacją testuje się rozwiązania. Są one tak długo modyfikowane, aż spełnią oczekiwania użytkownika sklepu internetowego.
Wskazówka
Choć design thinking dzieli się na kilka etapów, proces ten może odbywać się również w sposób nieliniowy. Zwłaszcza podczas testowania może pojawić się konieczność weryfikacji pomysłów oraz ich ponownego prototypowania, dalszego testowania i kolejnej weryfikacji.
Implementacja w ramach Shopware 6
Bardzo ważny czynnik determinujący prototypowanie to wcześniejszy wybór platformy, na której w przyszłości nastąpi wdrożenie sklepu internetowego. Jego design nie może być realizowany w oderwaniu od platformy e-commerce, na której ma zostać oparty biznes. Takie podejście mogłoby się skończyć albo niepowodzeniem realizacji projektu, albo w najlepszym wypadku bardzo wysokimi kosztami implementacji.
Wskazówka
Przed etapem prototypowania konieczny jest wcześniejszy wybór platformy e-commerce, aby projektant tworzący poszczególne widoki mógł się opierać na dostępnych rozwiązaniach, co w szczególności dotyczy checkoutu, strony produktowej oraz innych gotowych elementów sklepu dostarczanych przez platformę.
Sklep mojebambino.pl wybrał platformę Shopware 6 (shopware.com), zaprojektowaną z myślą o potrzebach branży e-commerce m.in. ze względu na jej skalowalność. Jako kompleksowa platforma do tworzenia sklepów internetowych Shopware 6 ma bardzo duży potencjał implementacji indywidualnych rozwiązań.
Wdrożony sklep wraz z omawianymi powyżej przykładami dostępny jest pod adresem: www.mojebambino.pl.
- „E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska” – raport Gemiusa, dostęp online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020.pdf.
Materiał partnera