W dzisiejszych czasach sprzedaż internetowa staje się coraz atrakcyjniejszym rozwiązaniem zarówno dla klientów, jak i przedsiębiorców. Jednym z kluczowych czynników wpływających na rozwój rynku e-commerce są elastyczne metody płatności, takie jak zakupy na raty. Dowiedz się, dlaczego warto oferować możliwość płatności ratalnej w sklepie internetowym i jakie korzyści niesie to dla sprzedawców oraz klientów.
Zalety płatności ratalnych
Pandemia sprawiła, że zainteresowanie zakupami na raty znacząco wzrosło. Badania pokazują, że opcja płatności ratalnych może wpływać na postrzeganie wiarygodności sklepu internetowego. W ankiecie Gemiusa z 2021 r. aż 8% respondentów wskazało, że możliwość zakupów na raty jest czynnikiem, który sprawia, że e-sklep jest dla nich atrakcyjniejszy (warto zauważyć, że największe zainteresowanie płatnościami ratalnymi wykazują osoby w grupie wiekowej 35–49 lat).
Korzyści wynikające z oferowania rat online są odczuwane przez klientów. Należy do nich oczywiście możliwość elastycznego rozłożenia kosztów zamówienia, co czyni zakupy bardziej dostępnymi. Płatności ratalne mają także wiele zalet dla sprzedawców.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
- Po pierwsze sklepy internetowe oferujące zakup na raty mogą zwiększyć zadowolenie klientów, którzy mają możliwość elastycznego rozłożenia kosztów. To z kolei prowadzi do większej lojalności i powtarzalności zakupów.
- Po drugie klienci skłonni są do zakupu większej liczby produktów lub w wyższej cenie, gdy mogą skorzystać z płatności ratalnych. To z kolei przekłada się na wzrost przychodów sklepów internetowych. W końcu więcej zadowolonych klientów i większa wartość koszyków zakupowych są tym, o co na co dzień zabiegają sprzedawcy.
Płatności ratalne w praktyce
Jak dokładnie działa sprzedaż na raty w sklepach internetowych? Proces ten został znacznie ułatwiony przez bramki płatnicze online, które umożliwiają szybką i wygodną procedurę udostępnienia tego kanału płatności – np. imoje.
Przykład
Raty dostępne są w panelu administracyjnym imoje jako jedna z wielu metod płatności (ilustracja). Można je szybko uruchomić jednym kliknięciem. Nie wiąże się to z podpisywaniem odrębnych umów, ponieważ metoda oferowana jest w ramach głównej umowy imoje.
Opcja płatności ratalnych w bramce płatniczej imoje
Źródło: imoje
Gdy imoje raty pojawią się na paywallu, klient wypełnia prosty wniosek online, a następnie otrzymuje szybką decyzję kredytową, często w ciągu kilku minut. Dla sprzedawców oznacza to możliwość sprawnego sfinalizowania transakcji i błyskawicznej wysyłki produktów – dokładnie tak jak przy innych szybkich metodach płatności.
Wykorzystanie płatności ratalnych w e-sklepie
Aby jak najlepiej wykorzystać potencjał płatności ratalnych, sklepy internetowe powinny zadbać o wyeksponowanie informacji na ich temat, np. pokazywać opcję ratalną już na karcie produktu czy kierować użytkownika na specjalny landing page.
Znaczenie ma również udostępnienie kilku różnych opcji ratalnych do wyboru, tak aby można było modyfikować liczbę i wysokość rat. Dzięki temu zwiększa się szansa na dopasowanie oferty, a co za tym idzie – wzrastają zadowolenie klientów oraz liczba transakcji.
Zapamiętaj
Wprowadzenie płatności ratalnych może być szczególnie korzystne dla tych sklepów internetowych, które oferują produkty w wyższej cenie (np. branże elektroniczna czy meblowa). Równocześnie może to być także atrakcyjną opcją dla innych, mniej oczywistych obszarów, takich jak branża szkoleniowa (np. kursy na prawo jazdy czy szkolenia kosmetyczne). Niezmiennie kluczem do sukcesu jest dawanie klientom wyboru oraz jasnych informacji na temat dostępnych opcji płatności i zasad ich działania.
Rozwój płatności w e-commerce
Wraz z rosnącym zainteresowaniem klientów płatnościami ratalnymi rozwijają się także możliwości dla sprzedawców w zakresie oferowania innowacyjnych metod. Powstające technologie oraz zmieniające się preferencje klientów stwarzają wyzwania, ale także otwierają drzwi do nowych strategii biznesowych.
Przykład
Przykładem rozwoju metod płatności są choćby płatności odroczone (buy now, pay later), takie jak Twisto czy PayPo, które po określonym terminie również pozwalają rozłożyć zakup na raty.
Jednym z kluczowych kierunków rozwoju płatności online jest udostępnianie coraz elastyczniejszych opcji płatności oraz płatności odroczonych czy ratalnych. Przy czym bardzo ważna jest ich prosta integracja, najlepiej w ramach bramki płatniczej. Dzięki temu sklepy internetowe mogą dostosować swoje oferty do indywidualnych potrzeb klientów, co przyczynia się do zwiększenia konwersji i lojalności. Podpisanie umowy z jednym dostawcą, który zapewnia spektrum innowacyjnych rozwiązań płatniczych, jest dobrym wyborem.
Ponadto rozwój płatności ratalnych otwiera nowe możliwości dla małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą wykorzystać tę opcję do pozyskania nowych klientów i zwiększenia konkurencyjności na rynku e-commerce.
Zapamiętaj
Wraz z rozwojem płatności online pojawiają się również nowe wyzwania, takie jak zapewnienie bezpieczeństwa transakcji oraz ochrona danych klientów. Dlatego też ważne jest, aby e-sprzedawcy inwestowali w technologie oraz wybierali dostawców, którzy zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i ochrony danych.
Materiał partnera