Spór między Allegro i InPostem o sposób prezentacji opcji dostawy urósł do jednego z najgłośniejszych tematów w polskim e-commerce. W tle są zarzuty o faworyzowanie własnych automatów, pozew arbitrażowy opiewający na niemal 100 mln zł i postępowanie wyjaśniające UOKiK. Dla właścicieli e-sklepów to sygnał, że rynek dostaw może wkrótce się zmienić. Zarówno pod względem kosztów, jak i dostępnych rozwiązań logistycznych.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są przyczyny sporu między Allegro i InPostem,
- jakie konsekwencje prawne i biznesowe mogą dotyczyć sprzedawców,
- dlaczego kara 100 mln zł jest niestandardowa w polskim prawie,
- jak Allegro rozwija własną sieć dostaw i co to oznacza dla rynku,
- jakie działania warto podjąć, by zabezpieczyć swój e-commerce przed zmianami.
Spór o paczkomaty i zasady gry w e-commerce
W maju 2025 roku InPost złożył przeciwko Allegro pozew do sądu arbitrażowego, żądając 98,7 mln zł kary umownej. Operator paczkomatów zarzuca platformie faworyzowanie własnej sieci automatów w ramach programu Allegro Delivery. Według InPostu użytkownicy portalu mieli widzieć opcje dostawy Allegro Box wyżej niż paczkomaty InPost, co mogło wpływać na ich decyzje zakupowe.
Allegro nie potwierdza tych zarzutów. Jak tłumaczy Marcin Gruszka, communications director w Allegro, intencją spółki jest rozwój wygodnych i różnorodnych rozwiązań dostaw dla klientów.
— Chciałbym tylko podkreślić, że nasza intencja jest jasna i pozytywna. Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z InPostem i chcemy ją kontynuować. Jestem przekonany, że znajdziemy najlepsze rozwiązanie nie tylko dla naszych firm, ale przede wszystkim dla klientów. Wolumen przesyłek rośnie o blisko 10 proc. od początku roku, a w ramach programu Allegro Delivery nawet kilkakrotnie szybciej. Kupujący są otwarci na nowe lokalizacje automatów, punktów odbioru i oczekują zarządzania procesem zakupu i logistyki z największą wygodą — mówi Gruszka.
Według danych rynkowych Allegro posiada już ponad 4,5 tys. własnych automatów One Box, a do końca 2025 roku planuje zwiększyć ich liczbę o kolejne 2,5 tysiąca. Z kolei sieć InPostu liczy ponad 22 tys. paczkomatów. Dla użytkowników to wciąż najpopularniejszy sposób dostawy, ale przewaga geograficzna Allegro rośnie.
Słuchaj podcastu „E-commerce bez tajemnic”
Konsekwencje prawne i rynkowe sporu
O skutkach potencjalnego rozstrzygnięcia mówi Łukasz Doktór, adwokat i partner w kancelarii Doktór Jerszyńki Pietras.
— Z perspektywy prawnej trudno dostrzec bezpośrednie konsekwencje sporu pomiędzy InPost a Allegro dla sprzedawców. Praktyka, którą InPost zarzuca Allegro, dotyka raczej kupujących. Natomiast dla sprzedawców istotne reperkusje może mieć biznesowe tło sporu. Potencjalna rywalizacja InPost oraz Allegro na rynku usług pośrednictwa w sprzedaży internetowej, która nałoży się na już istniejącą konkurencję w logistyce — tłumaczy.
Ekspert dodaje, że sam poziom żądanej kary umownej jest wyjątkowo wysoki jak na standardy rynkowe.
— Tak wysokie kary umowne nie są standardem. Zwykle mają one pokrywać szkodę trudną do dokładnego wyliczenia, ale pełnią też funkcję prewencyjną. W tej sprawie kwota żądania wydaje się znacznie wyższa niż jakakolwiek rzeczywista szkoda. Istnieje też możliwość, że sąd uzna karę za rażąco wygórowaną lub ją obniży, jeśli uzna ją za niewspółmierną do poniesionych strat — wyjaśnia Łukasz Doktór.
Czy Allegro będzie musiało zmienić sposób prezentowania opcji dostawy, tak aby zapewnić równy dostęp operatorom zewnętrznym? — Wpływ na tę kwestię może mieć stanowisko Prezesa UOKiK, który od maja 2025 r. prowadzi postępowanie wyjaśniające w tej sprawie — dodaje adwokat.
Co to oznacza dla sprzedawców
Konflikt Allegro i InPostu to nie tylko spór o umowę, lecz także sygnał zmiany modelu współpracy między platformami marketplace a dostawcami usług logistycznych. Dla właścicieli e-sklepów może to oznaczać:
- konieczność dostosowania integracji wysyłkowych i ponownej konfiguracji metod dostawy w panelach sprzedawcy,
- ryzyko wzrostu kosztów dostaw w przypadku ograniczenia dostępności paczkomatów InPostu w Allegro Delivery,
- większe uzależnienie od logistyki własnej platformy, jeśli ta zacznie dominować w interfejsie zakupowym.
Z drugiej strony, rosnąca konkurencja między operatorami może przynieść lepsze warunki handlowe i większą elastyczność w wyborze form dostawy.
Jak przygotować się na możliwe zmiany
Warto już teraz dywersyfikować kanały logistyczne i testować alternatywnych operatorów, takich jak DHL, DPD czy Orlen Paczka. Dodatkowo dobrym pomysłem jest śledzenie zmian w regulaminach Allegro oraz komunikaty UOKiK dotyczące uczciwej konkurencji w logistyce e-commerce. Dla części sprzedawców naturalnym krokiem może być także rozszerzenie sprzedaży o inne marketplace’y lub własne kanały D2C, aby ograniczyć zależność od jednej platformy i jej ekosystemu dostaw.
Allegro rozszerza sprzedaż alkoholu
FAQ. Najczęstsze pytania od e-sprzedawców
- Czy sprzedawcy mogą być stroną sporu Allegro–InPost?
Nie bezpośrednio. Spór dotyczy relacji kontraktowej między firmami, jednak jego skutki mogą pośrednio wpływać na oferty sprzedawców i sposób prezentowania opcji dostawy klientom. - Czy 100 mln zł kary to realne zagrożenie dla Allegro?
Eksperci wskazują, że wysokość kary jest prawdopodobnie przeszacowana i może zostać zmiarkowana przez sąd. - Czy Allegro może stracić wizerunkowo na konflikcie?
Tak, jeśli klienci uznają, że platforma ogranicza im wybór metod dostawy. Dlatego Allegro podkreśla otwartość na współpracę z różnymi operatorami.
Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.