Zagraniczne rynki to ogromna szansa dla wielu firm. Z powodu dużej konkurencji w polskim e-handlu właściciele sklepów internetowych często snują plany o ekspansji i pomnożeniu swoich zysków. Strategia cross-border musi być jednak mądrze przemyślana i dokładnie zaplanowana. Dowiedz się, jak to zrobić i z powodzeniem rozpocząć sprzedaż międzynarodową.
Ekspansja zagraniczna wymaga dokładnego zbadania potencjalnego kraju zbytu, określenia aktualnego położenia firmy wobec rynku docelowego oraz zgromadzenia wszelkich potrzebnych informacji, które przyczynią się do sukcesu. Zebraną wiedzę i plany finansowe warto ułożyć w strategię biznesową – spisaną i zaplanowaną w szczegółach, z podziałem na zadania i odpowiedzialności wśród pracowników e-sklepu. Ważne będą listy zadań pracowniczych, kolejność, czas i miejsce ich wykonania oraz wartości wskaźników, względem których będą mierzone postępy ekspansji. Domknięciem całości pierwszego etapu prac będzie cykliczna kontrola postępów, która przy dobrze przygotowanej strategii i zgranym zespole stanie się wyłącznie formalnością.
Poznaj 7 podstawowych kroków w cross border e-commerce, które pomogą Ci dobrze przygotować się do opracowania strategii i zadbania o podstawy ekspansji zagranicznej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
1. Dowiedz się, czym dokładnie jest cross-border e-commerce
Cross-border e-commerce to – z języka angielskiego – transgraniczny handel elektroniczny, czyli sprzedaż produktów poza granicami państwa, w którym jest zarejestrowana firma będąca ich właścicielem lub dysponentem. Dlatego jeśli prowadzisz e-commerce w Polsce i sprzedajesz lub planujesz sprzedawać swoje produkty co najmniej w jednym z krajów poza ojczystymi granicami, tematyka związana ze strategią cross-border powinna być dla Ciebie ważna.
2. Zastanów się, dlaczego warto wejść na rynki zagraniczne
Jednym z wielu motywatorów do skalowania e-biznesu za granicą jest zawężający się rynek e-commerce w Polsce. Ze względu na dużą konkurencję nowym firmom coraz trudniej jest się przebić. Mimo że sprzedaż internetowa z każdym rokiem nadal rośnie, polski rynek e-commerce można uznać za ciasny i niełatwy do zdobycia na większą skalę. Dlatego wyjście na rynki ościenne staje się poniekąd jedyną drogą do dynamicznego rozwoju i sowitych przychodów.
Na starcie dobrze jest celować w rynki rozwijające się lub wchodzić do danego kraju z nowościami, niższymi cenami czy wysoką jakością produktu. Wybierając nowy kierunek zbytu, warto również pamiętać o preferencjach zakupowych w danym państwie, co pomoże Ci trafniej dobierać ofertę.
3. Poznaj szczegółowo rynek docelowy
Dobre przygotowanie jest gwarantem miękkiego lądowania na płycie e-commerce danego kraju. Zbadaj więc dokładnie rynek, na który się wybierasz. Pamiętaj, że prowadzenie biznesu za granicą różni się w porównaniu z krajem rodzimym, gdzie wszystko jest jasne i oczywiste.
- Nie szczędź czasu na zadawanie pytań i szukanie odpowiedzi. Analiza popytu i podaży, Twojego segmentu sprzedaży w danym kraju, zachowań konsumenckich tamtejszej społeczności oraz analiza SWOT Twojej firmy to „must have”, którego nie warto pomijać.
- Upewnij się, że źródła Twoich informacji są sprawdzone i nie bazuj wyłącznie na wiedzy internetowej. Sprawdzi się rozmowa z firmą, która zna wybrany przez Ciebie rynek z perspektywy własnych doświadczeń.
4. Zacznij od podstaw, czyli tłumaczenia
Jeden z najbardziej oczywistych (choć nie zawsze odpowiednio zadbanych) elementów ekspansji zagranicznej to prawidłowe przetłumaczenie sklepu internetowego. Tutaj ważny jest nie tylko bezbłędnie przetłumaczony tekst, słowo po słowie, ale nade wszystko dostosowanie witryny do społeczności, która będzie z niej korzystała.
Na przykład w Rumunii samo przetłumaczenie tekstu formularza zamówień nie zda egzaminu, ponieważ obywatele tego kraju są przyzwyczajeni do bardzo szczegółowego opisu lokalizacji odbioru paczki (ze względu na mnogość regionów oraz powtarzalność nazw wielu dzielnic i ulic). Potrzebna jest więc wiedza z badania rynku lub współpracy z partnerem biznesowym, który ma doświadczenie w działalności w danym kraju.
– Statystycznie największe środki w ekspansji zagranicznej wśród naszych klientów przeznaczane są na reklamę, podczas gdy tłumaczenia zostają potraktowane drugorzędnie. Nic bardziej błędnego. Z naszego doświadczenia wynika, że zdecydowanie nie warto zaoszczędzać na prawidłowym tłumaczeniu i wielojęzycznym contact center, ponieważ od tych dwóch aspektów zależą dalsze losy sklepu internetowego w danym kraju – mówi Michał Staręga, prezes firmy Paxy Courier.
5. Zadbaj o dobrą obsługę klienta zagranicznego
Klienci zagraniczni, podobnie jak polscy, oczekują od sklepu internetowego odpowiedniego poziomu zaopiekowania i zrozumienia. Lubią poczuć się lokalnie, jak u siebie, dlatego warto zadbać o obsługę telefoniczną i e-mailową w języku, którym posługuje się dana społeczność.
Możliwość bezproblemowego dodzwonienia się do biura obsługi klienta i rozwiązania problemu jest niezwykle istotna w e-commerce, a jakość komunikacji wiele mówi o samej firmie. W sprzedaży międzynarodowej różnica polega na tym, że nie wolno bagatelizować poziomu umiejętności językowych osób pracujących w call center.
6. Zapewnij lokalne zwroty swoim odbiorcom
Zwroty są wymogiem narzuconym przez Unię Europejską, dlatego każdy klient zamieszkujący jej teren ma prawo do 14-dniowego zwrotu zakupów bez podania przyczyny. Dodatkowo dzięki zwrotom klienci chętniej i z większym rozmachem decydują się na zakup w danym sklepie internetowym.
Równie ważną rolę odgrywa miejsce odesłania towaru. Warto zadbać o to, aby adres do zwrotów znajdował się na terenie danego kraju, co może skutkować zwiększeniem zaufania i poczucia bezpieczeństwa kupujących, a co za tym idzie – przełoży się na wyższe wyniki sprzedażowe.
7. Wybierz logistykę, która spisze się na medal
Finalnie ważnym aspektem ekspansji będzie wybranie firmy kurierskiej, która zajmie się pełną logistyką Twoich przesyłek – od dostarczenia ich najlepszymi kanałami do odbiorców, przez obsługę pobrań i zwrotów, po wsparcie w procesie obsługi i komunikacji z klientem.
Warto zwrócić uwagę, czy dana firma specjalizuje się w cross-border e-commerce oraz czy posiada usługi związane z logistyką, np. contact center, fulfillment czy możliwość integracji systemu kurierskiego z Twoim sklepem internetowym.
Wysoko jakościowe rozwiązania logistyczne w dobrych cenach znajdziesz w firmie Paxy Courier, która od lat specjalizuje się w usługach wyłącznie dla polskich sklepów internetowych – we wszystkich wymienionych obszarach i na każdym etapie ekspansji.
Tylko tyle i aż tyle dzieli Cię od zdobycia nowego rynku zbytu dla Twoich towarów. Każdy z tych kroków może zostać postawiony o wiele szybciej, pewniej i efektywniej dzięki współpracy, która pozytywnie Cię zaskoczy.
Nie zwlekaj – wejdź na stronę www.paxy.pl/onepage i umów się na bezpłatną konsultację.
Materiał partnera