Wybór nowej platformy e-commerce to jedna z najważniejszych decyzji w kontekście rozwoju oraz skalowania przedsiębiorstwa. System powinien posłużyć jako wsparcie kanału e-sprzedaży. Często jednak migracja sklepu to długi i kosztowny projekt, obarczony ryzykiem niedotrzymania terminu lub utraty ruchu organicznego.
Sam projekt migracji e-sklepu jest na tyle dużym zagadnieniem, że skupię się na migracji SEO, a jedynie pokrótce pokażę poprzedzające ją kroki. Cały proces zahacza o wiele obszarów, takich jak briefing design (UX i UI), e-commerce development, prawo, project management czy analityka.
Dopiero po przeprowadzeniu tych działań przychodzi czas na migrację SEO, czyli przeniesienie wszystkich materiałów: zdjęć, grafik, wideo, tekstów, produktów, stron kategorii (kolekcji), bloga czy stron informacyjnych (np. regulaminu, polityki prywatności), a następnie poprawne ich przekierowanie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Proces migracji SEO sklepu internetowego
Źródło: materiały własne autora
Przekierowanie adresów URL
Podczas przenoszenia całego contentu ze starego systemu na nowy należy zadbać –jeżeli to możliwe – aby struktura linków się pokrywała, tzn. aby stare adresy URL były takie same jak nowe. Natomiast jeżeli nie jest to możliwe, trzeba wykonać przekierowanie stałe 301.
1. Te same adresy URL
Jeżeli istnieje możliwość przeniesienia strony z zachowaniem tego samego adresu URL, to nie ma konieczności tworzenia przekierowania stałego 301.
Przykład
(Stara strona) eobuwie.com.pl/jak-kupowac →
(Nowa strona) eobuwie.com.pl/jak-kupowac
Adres URL starego sklepu jest taki sam jak adres URL w nowym systemie. Zatem nie ma konieczności tworzenia przekierowania.
2. Różne adresy URL
Aby przekierować ruch ze stron z różnymi adresami URL, konieczne jest wykonanie stałych przekierowań 301. Mają one wskazać robotowi indeksującemu Google’a miejsca (adresy), w których znajduje się przeniesiona treść.
Przykład
(Stara strona) eobuwie.com.pl/meskie.html →
(Nowa strona)eobuwie.com.pl/collections/meskie
eobuwie.com.pl/sneakersy-new-balance-bezowy.html → eobuwie.com.pl/products/sneakersy-new-balance-bezowy
Źle wykonane odwzorowania URL lub ich brak mogą spowodować pojawienie się błędów 404 oraz spadek strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
3. Mapa przekierowań
Ręczne wykonanie przekierowań może być problematyczne i czasochłonne ze względu na liczbę wszystkich zaindeksowanych adresów URL. W tym celu stosuje się mapę przekierowań. Jest to plik ze wszystkimi zaindeskowanymi adresami URL oraz ich odpowiednikami z nowej strony sklepu.
Wskazówka
Zaindeksowanych stron e-sklepu mogą być setki tysięcy. Dlatego stosuje się metody pozwalające automatycznie odszukać wszystkie zaindeksowane adresy URL, w tym:
- listę stron docelowych w Google Analytics,
- listę wszystkich stron na mapie witryny,
- narzędzia umożliwiające skanowanie witryny, np. Screaming Frog SEO Spider.
Konfiguracja narzędzi analitycznych
Kolejnym elementem jest dodanie do strony wymaganych skryptów narzędzi analitycznych – takich jak Google Analytics, Google Search Console czy Google Tag Manager. Dzięki temu po zrealizowanej migracji będziesz w stanie mierzyć ewentualne spadki ruchu oraz pojawiające się błędy 404.
Wskazówka
Przy zmianie silnika sklepu należy również pamiętać o wygenerowaniu i dodaniu nowej mapy witryny do Google Search Console oraz plików produktowych do Google Merchant Center.
Dodawanie mapy witryny w Google Search Console
Źródło: materiały własne autora
Przekierowanie domeny
Gdy zmienisz system e-commerce, zmieni się również miejsce (serwer), w którym będą przechowywane (hostowane) dane. Konieczne jest więc przekazanie domenie informacji o tym, że serwer się zmienił. Robi się to przez edycję (rekordu A lub adresów DNS) w ustawieniach domeny.
Zapamiętaj
W zależności od kraju i rodzaju dostawcy usług (domeny), zmiana DNS może potrwać nawet do 48 godz.
Optymalizacja SEO
Przed zrealizowaniem migracji warto również zadbać o optymalizację SEO zmigrowanych stron. Poza treściami należy zoptymalizować także page title, meta description oraz adres URL.
Wskazówka
W trakcie przenoszenia produktów między systemami e-commerce warto sprawdzić, czy stary system oferuje opcję eksportu danych związanych z SEO (meta title, meta description czy adresu URL).
Wszystkie te działania są niezbędne, aby zabezpieczyć ruch organiczny strony).
Podsumowanie
Aby migracja SEO sklepu internetowego przebiegła poprawnie, należy wykonać konkretne działania. To często stresujący proces dla właścicieli i menedżerów e-commerce, bo w grę wchodzą lata pracy oraz setki tysięcy złotych wydanych na pozycjonowanie. Dlatego warto pamiętać o częstych błędach i ryzykach związanych z migracją SEO.
Materiał partnera