Część sklepów internetowych na pewnym etapie rozwoju staje przed decyzją o wejściu na rynek międzynarodowy. Jeśli chcesz mieć pewność, że wszystko pójdzie zgodnie z planem, powinieneś zwrócić uwagę na wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych, do których trzeba się dostosować, żeby ekspansja spełniła Twoje oczekiwania. Ciąg właściwych wyborów z pewnością przesądzi o globalnym sukcesie Twojego e-sklepu.

Z tego artykułu dowiesz się:
- na co zwrócić szczególną uwagę przed wprowadzeniem firmy na rynek międzynarodowy,
- na jakie pytania musisz odpowiedzieć, zanim rozpoczniesz planowanie ekspansji zagranicznej,
- na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy e-commerce,
- jakie korzyści może przynieść korzystanie z mikrousług.
Global rollout to moment, w którym Twój e-sklep wchodzi na rynek międzynarodowy. Po tym kroku już nic nie będzie takie samo, jednak zanim do niego dojdzie, miną miesiące żmudnych przygotowań. Globalne wdrożenie wpłynie na organizację w wielu wymiarach, dlatego przed rozpoczęciem ekspansji musisz dokładnie przeanalizować różne aspekty swojej działalności.
Jakie pytania musisz sobie zadać przed zaplanowaniem globalnego wdrożenia?
Idea global rolloutu jest kusząca i jeśli zastanawiasz się nad zrobieniem tego kroku, to prawdopodobnie Twój biznes lokalnie prosperuje bardzo dobrze. Jednak to nie zagwarantuje Ci, że będzie działał tak samo po wejściu na rynek międzynarodowy. Aby oszczędzić sobie nieprzyjemnych niespodzianek w trakcie wdrożenia lub już po nim, należy w pierwszej kolejności zadać sobie kilka istotnych pytań.
1. Których pracowników potrzebujesz do tego procesu?
Powinieneś przeanalizować możliwości takich zasobów wewnętrznych jak zespół programistów (który będzie musiał obsłużyć Twój nowy, międzynarodowy sklep), zespół marketingu (który odpowie za rozpromowanie go za granicą), a także przestrzenie magazynowe i cały dział logistyczny (który będzie wysyłał paczki w różne miejsca na świecie). Ważne, aby trzeźwo ocenić, czy Twoja firma jest w stanie sama udźwignąć nową sytuację czy będzie konieczny outsourcing niektórych usług.
2. Kto będzie product ownerem?
Wybór osoby odpowiedzialnej za czuwanie nad całym procesem wchodzenia na rynek międzynarodowy to podstawa. Potrzebujesz kogoś, kto będzie trzymał rękę na pulsie, wykonywał ważne telefony i umiał bezbłędnie priorytetyzować działania, tak aby osiągać jak najlepsze rezultaty.
3. Kto będzie odpowiedzialny za tworzenie treści?
Zarówno opisy produktów, jak i content marketing mogą pomóc Ci rozwijać sprzedaż. Dobrze zaprojektowane, są w stanie zagwarantować spory ruch na stronie, a w konsekwencji przyczyniają się do polepszenia wyników. Dlatego ważne, aby osoby odpowiedzialne za ten obszar brały udział w planowaniu globalnego wdrożenia od samego początku. Musisz ocenić, czy Twój dział marketingu jest w stanie zapewnić Ci właściwe treści czy konieczne będzie zatrudnienie specjalisty lub konsultanta.
4. Czy Twoja obecna baza produktów jest wystarczająca?
Warto się upewnić, że będziesz w stanie obsłużyć znacznie większą grupę odbiorców. Być może istnieją też produkty, które są dla pewnych krajów charakterystyczne i mają szansę odnieść tam szczególny sukces sprzedażowy? Dobry research może podsunąć Ci kilka ciekawych pomysłów.
5. Czy na nowym rynku wymagane będą funkcje, które nie są jeszcze wdrożone w Twoim biznesie?
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że konieczne będzie zaimplementowanie nowych rozwiązań biznesowych czy narzędzi. Przeanalizuj z zespołami, bez czego się nie obejdzie. Miej przy tym na uwadze, że wdrożenie każdej nowej funkcji zabiera trochę czasu.
6. Czy Twój zespół marketingowy jest w stanie zaangażować się w temat już na poziomie planowania?
Na wstępie dowiedz się, czy możliwe będzie powiązanie już istniejącego planu marketingowego z global rolloutem, czy też należy zaplanować osobną kampanię. Odpowiednio wczesne ustalenie tego z działem marketingu pozwoli na zabezpieczenie czasowe w harmonogramie działań.
Jaką platformę do zarządzania globalnym e-sklepem wybrać?
Po wnikliwych badaniach rynku i odpowiedzeniu sobie na wymienione pytania należy podjąć kolejną kluczową decyzję w planowaniu globalnego wdrożenia. Jest nią wybór odpowiedniej platformy – oprogramowania, które obsłuży Twój e-sklep międzynarodowo. Taki system może pomóc w określeniu kierunku, w jakim rozwinie się Twój biznes. Na rynku dostępnych jest wiele platform, z których na szczególną uwagę zasługują:
- Shopware 6,
- Magento 2,
- Spryker,
- commercetools,
- Salesforce Commerce Cloud.
Przy wyborze oprogramowania musisz mieć na uwadze nie tylko obecne potrzeby, lecz także takie, które mogą się pojawić w przyszłości – zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym scenariuszu rozwoju.
WSKAZÓWKA
Żeby podjąć dobrą decyzję, warto uwzględnić następujące czynniki:
- kraje, na których będziesz operować, i języki, jakimi będziesz się posługiwać,
- struktura i design e-sklepu,
- opcje zarządzania zamówieniami i produktami,
- opcje zarządzania danymi klientów i ich segmentami,
- ceny, podatki i waluty,
- płatności i wysyłka.
Każdy z wymienionych wcześniej systemów do e-commerce ma inne cechy. Bywa, że różnice nie są znaczące, ale wśród nich mogą się pojawić elementy, które dla Twojego sklepu internetowego okażą się najważniejsze i przesądzą o wyborze. Przykładowe porównanie, jak poszczególne systemy różnią się w kontekście samego zarządzania zamówieniami, znajdziesz w tabeli obok.
Mikrousługi – czy warto z nich skorzystać przy wchodzeniu na rynek międzynarodowy?
Istotne w ekspansji globalnej są mikrousługi. Pozwalają one na korzystanie z produktów idealnie skrojonych pod konkretne potrzeby związane z rozwojem e-sklepu. Są pomocne, ponieważ umożliwiają wydzielenie różnych funkcji do oddzielnych systemów, co zapewnia wydajniejszą skalowalność oraz łatwiejsze utrzymanie i zabezpieczenie e-sklepu.
Wśród mikrousług warto zwrócić uwagę na:
- nowoczesny silnik e-commerce z headless frontem PWA (progressive web app) połączony z ERP (enterprise resource planning), odpowiadający za realizację i fakturowanie zamówień,
- system PIM (product information management) do zarządzania danymi produktowymi, zdjęciami, tłumaczeniami itp.,
- system CRM (customer relationship management),
- narzędzie do automatyzacji marketingu,
- rozwiązania headless CMS (content management system) do zarządzania z jednego miejsca zawartością wielu serwisów internetowych działających w różnych strefach czasowych.
Przezorny zawsze ubezpieczony
Przygotowanie do wejścia na rynek międzynarodowy jest złożonym procesem, składającym się z etapów, przez które trzeba przejść po kolei. Pominięcie lub pobieżne potraktowanie któregoś z nich może przesądzić o porażce, dlatego warto zapamiętać kroki wspomniane powyżej i rozłożyć je odpowiednio w czasie. Upewnij się, że przeanalizowałeś wszystkie kwestie wewnętrzne i zewnętrzne, które będą miały bezpośredni wpływ na globalny rozwój Twojego e-sklepu. Odpowiedź na kilka kluczowych pytań oszczędzi Ci nieprzyjemnych niespodzianek zarówno przed przystąpieniem do global rolloutu, jak i już po nim.
W poszukiwaniu idealnej platformy, która sprosta wszystkim Twoim wymaganiom, zwróć uwagę na język, kraj, zarządzanie produktami, zamówieniami, wysyłką, a także ceny, podatki i waluty. Wówczas ekspansja międzynarodowa będzie miała dużą szansę zrealizować wszystkie założone cele.