„Nie możesz odnieść sukcesu, jeżeli grasz w obronie” – nie, tym razem to nie o reprezentacji Polski. Tak powiedział Li Wang, szef EMEA w macierzystej firmie Alipay Ant Financial. Alipay doskonale radzi sobie w Rosji (to znów nie jest złośliwość i nawiązanie do wczorajszego meczu), ale na tym nie poprzestaje. Na szczęście nie tylko chiński e-commerce ma się dobrze. Sprawdź, co nowego i dobrego w e-handlu zauważyły kobiety, które są jego częścią: Marta Komar i Agata Chmielewska, a także redakcja „E-commerce w Praktyce”.
Co w ostatnim czasie zainteresowało Agatę Chmielewską, specjalistkę od e-commerce i marketingu internetowego?
Google zainwestował w Chińskiego giganta e-commerce JD.com
A jednak od Chin rozpoczniemy tę prasówkę. Google chce umocnić swoją pozycję w sprzedaży internetowej na całym świecie, czego dowodem są różne działania zmierzające w tym kierunku. W ostatnim tygodniu internet obiegła informacja o inwestycji 550 mln dolarów w JD.com, który stanowi drugą co do wielkości platformę e-zakupową w Chinach. Co więcej serwis dołączy do Zakupy Google, dzięki czemu jego oferta będzie dostępna na całym świecie.
Alipay rozwija się na rynku europejskim
Ciekawe czy Alipay osiągnie taki sam sukces w Europie, jak w Chinach. Chińska platforma płatnicza Alipay zapowiedziała, że do końca 2018 roku będzie dostępna w 20 krajach w Europie. Podobno podpisała umowy z ponad 100 bankami i ponad 40 firmami.
Instagram testuje nową funkcję dla e-commerce
Jakiś czas temu Instagram udostępnił Polskim e-sklepom możliwość oznaczania produktów na zdjęciach i bezpośrednie zakupy. Teraz rozpoczął testy oznaczania produktów na Insta stories na oficjalnych profilach sklepów Adidas czy Aritzia.
Ciekawe kiedy umożliwią to innym – testy oznaczania produktów na zdjęciach trwały ok. 2 lata.
Marta Komar, zajmująca się rozwojem usług logistycznych przeznaczonych dla sklepów internetowych, zwróciła uwagę na kwestie związane z dostawą produktów do klienta.
Nowe rozwiązania w zakresie ostatniej mili
E-commerce rozwija się dynamicznie, wraz z nim wzrasta także liczba wysyłanych paczek. To sprawia, że kurierzy mają pełne ręce roboty, szczególnie w okresach świątecznych. W związku z tym firmy przewozowe starają się wprowadzać nowe rozwiązania, aby przynajmniej ułatwić im zadania.
DPD uruchomiło ostatnio w trzech niemieckich miastach testy trójkołowych pojazdów, które mają za zadanie zniwelować problemy związane z poruszaniem się po zatłoczonych ulicach. DHL oraz inni testują możliwości dostaw dronami. Do tego, zważywszy na szybki rozwój technologii, coraz częściej brane są pod uwagę również opcje autonomicznych pojazdów naziemnych. Wszystkie te działania mają na celu obniżenie kosztów ostatniej mili, przyspieszenie dostawy oraz zniwelowanie braków kadrowych wśród kurierów.
Kolejne podejście do dostawy w eGrocery
Choć sprzedaż i dostawa produktów spożywczych przez internet jest wymagająca, to od pewnego czasu można zauważyć coraz śmielsze próby rozwinięcia rynku eGrocery w Polsce.
Głównym ograniczeniem jego rozwoju jest brak dobrej i szerokiej oferty na dostawy produktów, które mogą się szybko zepsuć. Duże sklepy radzą sobie z tym za pomocą własnej sieci dystrybucji. Mniejsi sprzedawcy muszą liczyć jednak na zewnętrzne rozwiązania.
Dlatego rok temu powstały Coolomaty, a teraz także InPost włączył się do wyścigu, ogłaszając uruchomienie w Warszawie i Krakowie swojego własnego rozwiązania – lodówkomatów. Na razie jest to tylko projekt pilotażowy, nie jest trudno jednak zgadnąć, że dostrzegli w eGrocery rosnący potencjał i zamierzają go wykorzystać.
Lubimy zakupy online, ale jeszcze bardziej lubimy dostawać je szybko
Jak pokazuje jeden z najnowszych raportów PwC na temat zachowań polskich internautów na zakupach, aż 70% ankietowanych Polaków oczekuje dostawy w ciągu maksymalnie dwóch dni od zakupu. 36% badanych osób liczy na jeszcze szybsze doręczenie – już następnego dnia po złożeniu zamówienia.
Te dane pokazują głównie to, że uwagę klientów zdobędą sklepy, które będą szybkie. Warto więc już teraz pomyśleć o usprawnieniu procesów logistycznych.
Co więcej, ok 30% kupujących deklaruje, że wystarczy raz zawieść ich oczekiwania, żeby się zniechęcili do ulubionej marki. Zważywszy na dużą konkurencję wśród sklepów online, potencjalna zmiana dotychczasowego sklepu jest bardzo łatwa. W wielu przypadkach wystarczy tylko kilka kliknięć, a to sprawia, że klienci nie mają większych oporów przed przejściem do konkurencji.
DHL rozpoczął współpracę z Furgonetka.pl
DHL rozpoczął współpracę z Furgonetka.pl. To oznacza, że broker ten oferuje już usługi kurierskie wszystkich największych i najpopularniejszych przewoźników. Łatwo można więc testować ich jakość bez konieczności podpisywania oddzielnych umów.0
Dodatkowo, w ramach współpracy ze sprzedawcą, Furgonetka.pl daje także możliwość udostępnienia wszystkich usług na stronie, w jednym wdrożeniu. To ogromne ułatwienie dla sklepów, które dotychczas miały ograniczone możliwości w tym zakresie, czy to z powodu niewielkich wolumenów wysyłek, czy konieczności prac programistycznych, oddzielnych dla każdej opcji dostawy.
Udostępnienie kilku opcji wysyłki jest ważne, ponieważ klienci lubią mieć wybór i możliwość dopasowania dostawy do ich aktualnych potrzeb. Sklep internetowy powinien mieć więc przynajmniej dwie do wyboru, tymczasem, jak pokazuje praktyka, różnie z tym bywa.
Jeśli chcesz otrzymywać więcej rzetelnych informacji o e-handlu, zapisz się do naszego newslettera.
Niemcy kochają Amazona
W Niemczech użytkownicy spędzają około 13 godzin tygodniowo na swoim komputerze, ale tylko 7,5% tego czasu wykorzystują, by odwiedzić sklepy internetowe.
Oto 10 najpopularniejszych w Niemczech platform zakupowych
- Amazon (26%)
- Rynek eBay (25,8%)
- Ogłoszenia w serwisie eBay (16,1%)
- Wish (2,2% )
- Otto (2,1%)
- AliExpress (1,3)
- Shpocka (1,2)
- Zalando (1,1%)
- Ikea (0,9%)
- Lidl (0,9%)
Polacy sprzedają na na eBayu części samochodowe
Aż 24% profesjonalnych sprzedawców na eBay w Polsce decyduje się na handel online w branży motoryzacyjnej. Najwięcej z nich zlokalizowanych jest w Wielkopolsce, na Mazowszu i na Śląsku. Najpopularniejszym rynkiem zbytu części samochodowych według danych eBay od wielu lat pozostają Niemcy. Zaraz potem akcesoria motoryzacyjne z Polski najchętniej kupują Brytyjczycy, Francuzi, Włosi i Hiszpanie.
Dane jednego z największych portali aukcyjnych na świecie za 2017 r. wskazują, że obroty 10 największych sprzedawców z Polski, którzy dołączyli do eBay w ubiegłym roku, wyniosły prawie milion euro. Do jednego z najchętniej wybieranych działów wśród nowych sprzedawców należała właśnie motoryzacja. Nic w tym dziwnego, bo średnie obroty sprzedających w tej kategorii wzrosły o ponad 5% rok do roku.
DPD Germany rozszerza dostawy rowerów do kolejnych miast
Międzynarodowy dostawca usług kurierskich i ekspresowych eksperymentuje nie tylko z trójkołowymi pojazdami. Do tej pory dostarczył już 80 000 paczek za pomocą rowerów – wolnych od szkodliwych emisji. Dzięki wykorzystaniu pięciu rowerów z napędem elektrycznym niemal całkowicie udało się zastąpić pięć konwencjonalnych pojazdów dostawczych. Firma, zachęcona tym pozytywnym doświadczeniem w Norymberdze, chce uruchomić kolejne dostawy rowerem transportowym i już rozpoczęła działalność w Berlinie, Monachium, Stuttgartcie. W ciągu roku mają do nich dołączyć kolejne miasta.