Ostatnie tygodnie były intensywne dla branży e-commerce. Od przyjęcia projektu ustawy DAC7, przez wejście Allegro w sprzedaż alkoholi, po kłopoty chińskiej platformy Temu w Polsce. Sprawdź, co jeszcze się wydarzyło w świecie e-handlu.
DAC7 będzie obowiązywać od lipca. E-commerce nie ucieknie od podatków
Polski rząd przyjął projekt ustawy DAC7. Ustawa ma obowiązywać od 1 lipca 2024 r. i będzie nakładać na właścicieli platform e-commerce obowiązek gromadzenia i przekazywania administracji skarbowej informacji o sprzedawcach.
W ten sposób rząd chce ukrócić proceder unikania płacenia podatków i zmusić branżę do większej transparentności. Przepisy nie będą obowiązywać sprzedawców internetowych, którzy w ciągu roku wykonali do 30 transakcji i nie zarobili na tym 2 tys. euro.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Trzy kategorie produktów, które najlepiej sprzedawały się w 2023 r.
Platforma e-commerce IdoSell zbadała, jakie kategorie produktów najchętniej schodziły z wirtualnych półek sklepowych w 2023 r. Były to: farmaceutyki, akcesoria biurowe i lustra. Odnotowały one największą dynamikę wzrostu. Mówiąc ściślej, apteki internetowe zwiększyły sprzedaż o 131%, sklepy z akcesoriami biurowymi – o 114%, a platformy z lustrami – o 50%.
W 2023 r. mniej Polaków kupowało w internecie. Nowe badania
Odsetek Polaków robiących zakupy online zmniejszył się z 77% w 2022 r. do 72% w roku ubiegłym. Przyczyną jest m.in inflacja. Według 65% polskich e-konsumentów cena to obecnie jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe.
Z drugiej strony Polacy są zadowoleni, że mogą kupować w sklepach online niemal wszystko – tak uważa 66% osób biorących udział w badaniu „Barometr e-Shopper”, którego autorem jest francuska firma spedycyjna Geopost.
Zmiany w InPost. Właściciel Paczkomatów ma nowych dyrektorów generalnych
InPost wybrał dwóch nowych dyrektorów generalnych dla swoich kluczowych rynków. I tak Neil Kuschel został CEO InPost w Wielkiej Brytanii, a Laurent Bendavid pokieruje Mondial Relay w kilku krajach europejskich, w tym we Francji.
Źródło: inpost.pl
W Wielkiej Brytanii InPost osiągnął znaczący wzrost i rentowność, a we Francji Mondial Relay stał się liderem sieci maszyn paczkowych. Grupa InPost jest obecna w 9 krajach.
Amazon idzie w żywność. Uruchamia subskrypcję na dostawy spożywcze
Amazon bierze się za sprzedaż jedzenia w modelu abonamentowym. Gigant technologiczny uruchomił nową usługę subskrypcji polegającą na nieograniczonej dostawie artykułów spożywczych.
Usługa będzie kosztować powyżej 35 dolarów i dostępna dla członków Prime oraz klientów korzystających z karty EBT w Stanach Zjednoczonych. Czy później zostanie rozszerzona na kolejne kraje? Tego jeszcze nie wiadomo, jednak można tego oczekiwać, jeśli usługa osiągnie sukces na rynku macierzystym.
Źródło: techcrunch.com
Sprzedaż używanych ciuchów rośnie. Vinted osiąga pierwszy zysk
Vinted, popularny second hand online, zanotował swój pierwszy zysk netto. W 2023 r. sprzedaż na platformie wzrosła o 61% – do 596 mln euro, co przyniosło zysk na poziomie 17,8 mln euro. To ogromny skok w porównaniu do straty 20,4 mln euro w roku poprzednim. Vinted działa w 21 krajach i zrzesza 100 milionów użytkowników.
Źródło: company.vindet.com
Cross-border stanowi już 17% sprzedaży w polskich e-sklepach
Polski e-commerce ma się coraz lepiej. Świadczy o tym wskaźnik kondycji e-commerce – BaseLinker Index – który w kwietniu 2024 r. wyniósł 142 punkty. Jest to wzrost w stosunku do marca, gdy wskaźnik uplasował się na poziomie 136 punktów.
Co ważne, w tym okresie wzrosła też sprzedaż cross-border o 24,6%. Stanowi to 17% całkowitej sprzedaży online.
Źródło: baselinker.com
Kupisz alkohol przez internet? Allegro przymierza się do jego sprzedaży
Allegro zamierza sprzedawać alkohol przez internet. Ponoć tego chcą konsumenci. Jak miałaby działać ta usługa? Na razie niewiele o niej wiadomo poza tym, że alkohol mieliby dostarczać kurierzy, którzy podczas dostawy weryfikowaliby wiek kupującego. Mimo to inicjatywa budzi obawy, bo jeszcze zwiększa to dostępność alkoholu, który w Polsce de facto można dostać stacjonarnie niemal wszędzie.
Temu ma kłopoty. Wpłynęła skarga do Komisji Europejskiej. O co chodzi?
BEUC, ogólnoeuropejska organizacja konsumencka, złożyła skargę na Temu do Komisji Europejskiej. Jej zdaniem chińska platforma e-commerce może naruszać zasady dotyczące treści online.
Chodzi między innymi o oznaczanie sprzedawców i podróbek. Słowem: o praktyki, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd, manipulować nimi i nakłaniać do większej liczby transakcji. W odpowiedzi na zarzuty przedstawiciele Temu zobowiązali się dostosować swoje działania do lokalnych przepisów prawa.
Źródło: wydarzenia.interia.pl