Czy kraje bałtyckie – Litwa, Łotwa i Estonia – to dobry kierunek ekspansji zagranicznej? Szacuje się, że będą to jedne z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Jako rodowity Estończyk przedstawię Ci praktyczne aspekty działalności w regionie bałtyckim. Dowiedz się, czy są to rynki warte uwagi przy planowaniu kolejnego sezonu.
Czy tylko Polacy lubią automaty paczkowe
Handel elektroniczny w krajach bałtyckich rozwija się aktywnie każdego roku, osiągając średnio 15-procentowy wzrost rocznie. Jest to możliwe dzięki rozbudowanej sieci automatów paczkowych. Estończycy, Łotysze i Litwini, podobnie jak Polacy, chętnie zamawiają do nich swoje przesyłki. Przykładowo: w zeszłym roku ponad 80% zamówień w Estonii zostało dostarczonych do takich maszyn1.
Ciekawostka
W krajach bałtyckich opcja dostawy za pośrednictwem kuriera jest stosowana głównie wtedy, gdy zamówiony przedmiot nie mieści się w skrytce.
Jak cyfryzacja i zasięg internetu wpływają na rozwój e-commerce w krajach bałtyckich
Kolejnymi ważnymi czynnikami stojącymi za stabilnym wzrostem e-commerce na rynkach bałtyckich są bardzo szeroki zasięg internetu oraz postępująca cyfryzacja – ludzie przyzwyczaili się do robienia wszystkiego za pomocą smartfonów. Skoro w ten sposób jesteś w stanie zagłosować online na prezydenta, jak ma to miejsce w Estonii, to dlaczego nie możesz kupić kolejnych koszulek w sklepie internetowym?
Ciekawostka
Estoński e-commerce jest jednym z najbardziej rozwiniętych w regionie. Napędzają go wysoka penetracja internetu i zaawansowana infrastruktura cyfrowa – sieć światłowodowa pokrywa 98% powierzchni kraju, dzięki czemu dostęp do szybkiego internetu jest możliwy nawet w najbardziej odległych obszarach2. Z kolei w 2023 r. 90% Litwinów deklarowało, że robi zakupy online, co jest jednym z najwyższych wskaźników w Europie3. Łotysze także starają się nadążyć za sąsiadami – 82% społeczeństwa kupuje w sieci4.
Jakie są standardowe terminy dostaw w krajach bałtyckich i jak je efektywnie realizować
Kraje bałtyckie to dobre rynki na początek przygody z cross-borderem. Są to niewielkie państwa, zatem dużo szybciej i łatwiej można tam zaistnieć w świadomości konsumentów ze swoim brandem. Podobnie jak Polacy, nabywcy w tych krajach są przyzwyczajeni do otrzymywania swoich produktów w ciągu dwóch–trzech dni roboczych. Owszem, zdarzają się przypadki, w których dłuższy czas doręczenia jest akceptowalny, ale powinno być to zrekompensowane wyraźną korzyścią dla nabywcy, taką jak rabat czy darmowa dostawa.
Zapamiętaj
Wysyłając produkty do Wilna, Rygi czy Tallinna, możesz liczyć na niemal taki sam czas dostawy jak wewnątrz Polski, np. z Warszawy do Krakowa. Pamiętaj jednak, że ten transit time oferują wyłącznie firmy, które tak jak Packeta Poland mają codzienne, bezpośrednie połączenie logistyczne z Polski do krajów bałtyckich. Packeta Poland dodatkowo ułatwia cały proces, odbierając przesyłki bezpośrednio z magazynu klientów. W ramach usługi DropYourBox realizuje codzienne lub cykliczne odbiory paczek, w zależności od potrzeb. Cały proces jest więc obsługiwany przez jedną firmę.
Które metody płatności są preferowane w krajach bałtyckich
W krajach bałtyckich bardzo istotną rolę odgrywają bramki płatnicze. Dlatego ważne jest, aby oferować najpopularniejsze lokalne bramki i upewnić się, że działają one sprawnie. Bałtyccy konsumenci używają Swedbanku, LHV, SEB, Citadele i Šiaulių Bankas. Płatność przy odbiorze (COD) nie jest zbyt popularna w Estonii i na Litwie, jednak na Łotwie może stanowić wartościowe uzupełnienie istniejących opcji. Warto zapoznać się z ofertą Montonio – eksperta dostarczania rozwiązań w zakresie obsługi płatności dla sklepów internetowych.
Jakie są najlepsze praktyki dotyczące języka sklepu internetowego
Odpowiedź na to pytanie jest niestety złożona: to zależy. Zależy od tego, kto jest Twoim klientem i jakie produkty sprzedajesz. Radziłbym (jeśli to możliwe) w pełni przetłumaczyć swój sklep internetowy na język lokalny, łącznie z dodaniem szczegółowych opisów produktów. Ale uwaga – programy tłumaczeniowe nie są tutaj najlepszym rozwiązaniem, ponieważ popełniają wiele błędów. Warto zadbać o wysoką jakość tłumaczeń, aby klient czuł się komfortowo i miał wrażenie, że kupuje w lokalnym sklepie internetowym.
Zapamiętaj
Jeśli lokalizacja sklepu nie jest możliwa, najlepszą opcją będzie wersja angielska. Ludzie w krajach bałtyckich mówią dobrze po angielsku i są przyzwyczajeni do e-zakupów na stronach takich jak Amazon czy AliExpress, więc jeśli chcą kupić Twój produkt, prawdopodobnie i tak to zrobią. Pamiętaj także o optymalizacji sklepu pod kątem użytkowania na smartfonach – ponad połowa zakupów odbywa się właśnie w ten sposób.
Które kanały mediów społecznościowych dominują w krajach bałtyckich
Media społecznościowe są dziś nieodłącznym elementem strategii biznesowej i mogą stanowić bardzo skuteczne narzędzie, jeśli są używane prawidłowo. Które kanały są najpopularniejsze w krajach bałtyckich? Wielka trójka to YouTube, Facebook i Instagram. Można rozważyć też TikToka, zwłaszcza jeśli oferowane produkty są skierowane do młodszego pokolenia (słodycze, czipsy, gadżety – bardziej niż sofa czy narzędzia). Warto więc zadbać o obecność w tych kanałach mediów społecznościowych i tworzyć angażujący content.
I to tyle! Jeśli udało Ci się zostać ze mną do tej pory, przybijmy sobie wirtualną piątkę! Mam szczerą nadzieję, że informacje, które zaprezentowałem, były dla Ciebie interesujące i być może pojawił się w Twojej głowie nowy pomysł, który wspólnie moglibyśmy rozwijać.
- „Ecommerce in Estonia: 2024 report” – raport Montonio,
- „Delve deeper to explore. 5G technology in Europe”,
- „Gemius E-commerce study in Baltics: Online shopping is the most popular in Lithuania”,
- Tamże.
Materiał partnera