Zniesienie zwolnień celnych de minimis dla przesyłek e-commerce z Chin do Stanów Zjednoczonych może zmienić układ sił na globalnym rynku transportu lotniczego. Nowe regulacje wpłyną na przepływy towarów, a w konsekwencji mogą przełożyć się na stawki przewozów także w Europie. Dla polskich e-sklepów oznacza to potencjalne zmiany w kosztach dostaw i strategii logistycznej.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie zmiany wprowadza zniesienie progu de minimis w USA dla przesyłek e-commerce z Chin,
- jak może to wpłynąć na ceny frachtu lotniczego w Europie,
- dlaczego spadek stawek może być tylko krótkoterminowy,
- jakie strategie logistyczne mogą zastosować polskie e-sklepy w odpowiedzi na nowe regulacje.
Koniec z bezcłowym importem do USA
Od 29 sierpnia 2025 roku każda przesyłka z Chin do USA będzie podlegała odprawie celnej i opłatom, niezależnie od wartości. Do tej pory obowiązywał próg de minimis w wysokości 800 dolarów, z którego korzystały między innymi platformy Shein i Temu. W 2024 roku w ten sposób dostarczono do USA około 1,36 miliarda paczek, z czego znaczna część stanowiła lekkie przesyłki z sektora e-commerce.
Nowe cła mogą sięgać od 50 do nawet 145 procent wartości towaru. Według branżowych szacunków przepływy e-commerce, które wcześniej odpowiadały za ponad połowę cargo lotniczego z Azji do USA, mogą spaść nawet o 60 procent w ujęciu rocznym. To oznacza znaczący spadek popytu na przewozy lotnicze na trasach transpacyficznych.
Słuchaj podcastu „E-commerce bez tajemnic”
Możliwe obniżki stawek na innych kierunkach
Zmniejszenie liczby przesyłek do USA spowoduje nadwyżkę mocy przewozowych w liniach cargo. Operatorzy będą przenosić część floty na trasy do Europy, Indii czy Australii. W efekcie konkurencja w przewozach na tych rynkach może wzrosnąć, co będzie sprzyjało obniżkom cen. W niektórych przypadkach stawki mogą spaść poniżej 3 dolarów za kilogram.
Dla polskich e-sklepów, które importują towary z Azji do Europy drogą lotniczą, może to oznaczać niższe koszty transportu w krótkim i średnim terminie. Należy jednak pamiętać, że sytuacja jest dynamiczna. Ceny mogą być korygowane w górę w przypadku wzrostu kosztów administracyjnych lub zmian w popycie.
Przyszłość e-commerce w Niemczech. Czego mogą się spodziewać sprzedawcy?
Brak gwarancji trwałego spadku kosztów
Eksperci podkreślają, że obecne stawki frachtu lotniczego są już bliskie poziomów sprzed pandemii. Dlatego potencjał dalszych obniżek jest ograniczony. Linie lotnicze muszą brać pod uwagę rosnące koszty operacyjne, związane między innymi z nowymi wymogami celnymi i administracyjnymi.
– Skali tego wpływu nie da się jeszcze jednoznacznie oszacować, ponieważ regulacje amerykańskie obejmują dwa bardzo odmienne obszary: segment B2C, czyli obsługę klientów indywidualnych i sektor e-commerce, oraz segment B2B. W tym wymianę handlową między gospodarkami USA i UE, zwłaszcza w zakresie wysokich technologii. W tym drugim przypadku nowe obciążenia celne będą musiały znaleźć odzwierciedlenie także w kosztach transportu – tłumaczy w rozmowie z RP.pl dyrektor Biura Cargo i Poczty PLL LOT Michał Grochowski.
Co więcej, nadwyżka mocy przewozowych niekoniecznie przełoży się na rynek europejski w pełnej skali. Część floty będzie nadal obsługiwać trasy transatlantyckie, gdzie przewozy cargo realizowane są głównie w przestrzeni ładunkowej samolotów pasażerskich. Duże zapotrzebowanie na podróże lotnicze ogranicza możliwość przekierowania tych połączeń.
Długofalowe konsekwencje dla logistyki e-commerce
Zmiana w przepisach USA może skłonić sprzedawców do modyfikacji modeli dostaw. Transport lotniczy w formule direct-to-consumer stanie się mniej opłacalny, co zwiększy zainteresowanie transportem morskim oraz magazynowaniem towarów bliżej odbiorców końcowych, np. w USA lub Meksyku. W efekcie w dłuższej perspektywie może dojść do przebudowy globalnych łańcuchów dostaw. Część przesyłek e-commerce zostanie skonsolidowana w kontenerach kierowanych do centrów dystrybucyjnych.
Dla polskich firm sprzedających do USA oznacza to konieczność dokładniejszego planowania zapasów, wcześniejszego rezerwowania przestrzeni transportowej oraz dywersyfikacji kanałów dostaw. Niezależnie od potencjalnego chwilowego spadku cen frachtu lotniczego, kluczowa będzie elastyczność w wyborze metod transportu i lokalizacji magazynów.
Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.