Sezonowość w SEO? Zastanawiasz się, od kiedy istnieje pojęcie pozycjonowania sezonowego? Jak je interpretować, skoro nie od dziś wiadomo, że SEO opiera się na strategii długoterminowej? Z mojej perspektywy to dwa tak samo ważne elementy układanki, które powinny ze sobą współgrać. Dowody przedstawię w poniższym artykule.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest sezonowe SEO,
- jakimi narzędziami badać sezonowość witryny i słów kluczowych,
- jak opracować strategię sezonowego SEO w e-commerce,
- jak ocenić efekty działań sezonowych,
- co warto zrobić po sezonie.
Jeśli Twoja firma współpracuje ze specjalistą od SEO lub stara się na własną rękę osiągać dobre rezultaty w organicznych wynikach wyszukiwania, to na pewno zdajesz sobie sprawę, jak ważne jest zrozumienie, kim są Twoi odbiorcy. Dzięki temu możesz tworzyć treści odpowiadające ich potrzebom. Podstawę długoterminowej strategii SEO stanowią słowa kluczowe, które są wyszukiwane przez cały rok. Ale żeby jeszcze lepiej dopasować się do swoich odbiorców, powinieneś zrozumieć, jak wyszukiwania zmieniają się w tym czasie.
Czym jest sezonowe SEO?
Pozycjonowanie sezonowe to dostosowanie strategii SEO do konkretnego sezonu, regionu, w którym zamieszkują klienci Twojego sklepu, i trendów (przykład 1).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W przypadku konstruowania strategii dla sklepów internetowych warto wziąć pod uwagę nadchodzące wydarzenia sezonowe, takie jak Black Friday (przykład 2).
Wskazówka
W ramach działań sezonowych wyróżnij produkty, które będą się cieszyć dużym zainteresowaniem klientów, a następnie stwórz dla nich osobne podstrony. Dodatkowy landing page – zawierający zoptymalizowaną treść wraz z sezonowym asortymentem – może się przyczynić do wzrostu konwersji w Twoim sklepie internetowym.
Aby dobrze rozplanować działania sezonowe, ważne jest również zrozumienie zwyczajów i potrzeb potencjalnych klientów z danego regionu i konkretnego rynku, na którym prowadzisz serwis internetowy. Jeśli spełnisz oczekiwania użytkowników odwiedzających Twoją witrynę, wpłyniesz także na ich lojalność wobec marki (przykład 3).
Podczas planowania rozszerzenia gamy produktowej w sklepie internetowym warto wykonać analizę słów kluczowych, żeby zweryfikować, czy istnieją frazy kluczowe, które odnotowują z roku na rok sezonowy wzrost zainteresowania. Przykładem mogą być „buty jesienne” (przykład 4) .
Dobrze opracowana strategia SEO na tego typu frazy może przynieść wymierne efekty w postaci sezonowego wzrostu sprzedaży.
Poza Google Trends podczas badania sezonowości warto przyjrzeć się kilku innym rozwiązaniom.
Jak opracować strategię sezonowego SEO?
Jednym z ważniejszych czynników, jakie trzeba brać pod uwagę przy inwestowaniu w kampanię sezonową, jest czas. Wśród większości marketerów nie ma zgody co do tego, kiedy dokładnie rozpocząć optymalizację pod kątem wydarzenia sezonowego. Zalecenia wahają się od dwóch do nawet sześciu miesięcy przed sezonem.
Wskazówka
W 2015 r. na popularności zyskała reguła 45 dni, opracowana na podstawie zachowań konsumentów w okolicach głównych świąt w USA. Według tej zasady treści związane z wydarzeniem sezonowym należy publikować co najmniej 45 dni przed nim (ilustracja 1).
Ilustracja 1, Reguła 45 dni, Źródło: Business2Community.com
Wskazówki, jak krok po kroku zaplanować kampanię sezonowego SEO, znajdziesz poniżej(ramka 3).
Sezonowe SEO a budżet
Jeśli dysponujesz niewielkim budżetem na działania SEO, sezonowość stwarza możliwości elastycznego zarządzania pieniędzmi i ich mądrego wydawania. Gdy zauważysz w swojej branży tzw. martwy sezon, możesz obniżyć budżet SEO, a tym samym zaoszczędzić środki na aktywność prowadzoną bezpośrednio przed sezonem oraz w jego trakcie. Dzięki intensyfikacji działań kilka miesięcy przed pikiem skutecznie wpłyniesz na efekty SEO w ,,swoim” sezonie.
W firmach z wyższym budżetem można w tzw. martwym sezonie zainwestować w tworzenie wpisów na blogu budujących widoczność witryny oraz świadomość marki.
Jak ocenić efekty działań sezonowych?
W ocenie efektów działań sezonowych nie możesz sugerować się tylko danymi o ruchu i przychodach w ujęciu miesięcznym. Najlepiej porównaj je w ujęciu rocznym. Możesz również zweryfikować wzrost pozycji fraz kluczowych – to najbardziej miarodajny wskaźnik rezultatów prowadzonych działań SEO. Wahania pozycji na poszczególne frazy można sprawdzić np. w narzędziu Google Search Console (ilustracja 2).
Ilustracja 2. Sprawdzanie wahań pozycji w Google Search Console, Źródło: Google Search Console
Jakie działania podejmować po sezonie?
Co zrobić z sezonowymi podstronami po zakończonym sezonie? Odpowiedź jest prosta – nic. Zainteresowanie danymi frazami mogło spaść, ale pozycje pozostają aktualne i będziesz mógł korzystać z nich w przyszłym roku.
Wskazówka
W przypadku produktów niedostępnych, które notują dobre pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, zalecanym rozwiązaniem jest dodanie okienka informującego, że produkt będzie dostępny ponownie w przyszłym roku, lub pokazanie listy powiązanych produktów, które nadal są w sprzedaży.
Jeżeli tegoroczne wyniki działań nie były satysfakcjonujące i nie udało się sprzedać całości sezonowego asortymentu, warto rozważyć uruchomienie kampanii promującej posezonowe wyprzedaże – zwłaszcza jeśli tegoroczne produkty za rok będą przestarzałe bądź nie na czasie.
Po sezonie możesz się również zastanowić nad rozszerzeniem obecnego asortymentu o taki, który może generować konwersje w martwym dla Ciebie sezonie. Jednak ważne jest, żeby nie zrobić miszmaszu produktowego, ponieważ może to źle wpłynąć na reputację firmy.
Podsumowanie
Wahania sprzedaży w ciągu roku mają wpływ na każdą firmę. Dlatego tak ważne jest to, żeby sezonowe działania SEO planować świadomie, z odpowiednim wyprzedzeniem, na podstawie śledzonych na bieżąco trendów wyników wyszukiwania. Bardzo prawdopodobne, że strategia prowadzona w taki sposób przełoży się na oczekiwane rezultaty.
WARTO DOCZYTAĆ:
1. E. Groves, „The 45 Day Rule to Increase Content Marketing Visibility and Success”, dostęp online: .
2. M. Fietko, „SEO w branży sezonowej – jak utrzymać ruch na stronie przez cały rok?”, dostęp online: .
3. „Why Seasonal SEO Matters | Ways to Optimize for Seasonal SEO”, dostęp online: .
Chcesz wiedzieć, jak w e-commerce wykorzystać synergię trendu, sentymentu oraz działań prowadzonych w ramach real-time marketingu (RTM) i event-based marketingu (EBM) do wprowadzania na rynek nowych produktów? W ramach prenumeraty extra premium EwP zyskasz dostęp do serii nagrań z praktycznych e-szkoleń.