Najnowszy magazyn już jest!

Popraw E-commerce B2B i stwórz politykę zwrotów i reklamacji e-sklepu!

Zobacz więcej

Szukajcie, a znajdziecie. Kreatywne wyszukiwanie fraz dla sklepu internetowego

Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, reklamy Google Ads (dawniej AdWords) czy też content marketing – to jedne z najskuteczniejszych metod pozyskiwania ruchu do sklepu internetowego. Każde z tych działań jest poprzedzane badaniami rynku i konkurencji. Do elementów takiej analizy należą poszukiwanie i wybór słów kluczowych. Ich research w dobie wzmożonej walki o klienta powinien bazować na wykorzystaniu różnych metod jednocześnie. Zwłaszcza że słowa kluczowe odgrywają zasadniczą rolę na ścieżce konwersji i odzwierciedlają potrzeby użytkownika.

Szukajcie, a znajdziecie. Kreatywne wyszukiwanie fraz dla sklepu internetowego

Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, reklamy Google Ads (dawniej AdWords) czy też content marketing – to jedne z najskuteczniejszych metod pozyskiwania ruchu do sklepu internetowego. Każde z tych działań jest poprzedzane badaniami rynku i konkurencji. Do elementów takiej analizy należą poszukiwanie i wybór słów kluczowych. Ich research w dobie wzmożonej walki o klienta powinien bazować na wykorzystaniu różnych metod jednocześnie. Zwłaszcza że słowa kluczowe odgrywają zasadniczą rolę na ścieżce konwersji i odzwierciedlają potrzeby użytkownika.

Czas czytania: ok. 9 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • dlaczego warto segregować frazy kluczowe za pomocą lejka sprzedażowego,
  • jak wykorzystywać Google’a do wyszukiwania fraz,
  • jakie narzędzia pozwalają znaleźć frazy z długiego ogona (long tail),
  • jak podejść do szukania fraz kreatywnie i wykorzystać do tego serwisy, takie jak Quora, Allegro czy Wikipedia,
  • jak szukać inspiracji do tworzenia przydatnych treści,
  • gdzie na stronie umieścić frazy kluczowe.

Lejek zakupowy a słowa kluczowe

Przed analizą dostępnych i przystępnych dla każdego metod doboru słów kluczowych warto przeprowadzić analizę swojego lejka zakupowego. Często spotykany jest jego podział na trzy główne etapy:

  1. Świadomość istnienia problemu.
  2. Świadomość jego rozwiązania.
  3. Świadomość produktu.

Możesz się ograniczyć do tych tradycyjnych trzech etapów, ale możesz też potraktować temat bardziej wnikliwie. Im głębsza analiza, tym dokładniejszy dobór fraz. Umowne trzy etapy można podzielić na mniejsze kroki, które stworzą obraz całej ścieżki zakupowej klienta. Przykład analizy lejka pod kątem fraz kluczowych znajdziesz w ramce 1.

Ramka z zawężoną analizą lejka zakupowego sklepu ekologicznego

Taka analiza wymaga jednak znajomości klienta i pewnego stażu. Nowe sklepy nie mają dostępu do dokładnych danych na temat zachowań swoich potencjalnych klientów. Mogą bazować na badaniach rynku i konkurencji, ale bez choćby krótkiego czasu funkcjonowania na rynku nie przekonają się, kim naprawdę jest ich klient.

Niezależnie od wybranego modelu lejka warto zdać sobie sprawę, jakiego typu fraz klient używa na każdym etapie. Jakie frazy wpisuje w wyszukiwarkę Google użytkownik, który wie, że ma ból głowy, ale nie wie, jak się go pozbyć? A jakie frazy wpisze ktoś, kto dokładnie zna nazwę leku, którego potrzebuje? W obu sytuacjach będą to rozbudowane frazy z tzw. długiego ogona (frazy long tail).

To, jaką przyjmą one postać, zależy właśnie od etapu lejka. W pierwszym wypadku (wczesna faza poszukiwań) może to być fraza long tail przypominająca tytuł artykułu poradnikowego, w drugim – dłuższa fraza, np. z nazwą marki czy nawet konkretnego modelu lub wariantu produktu.

Z punktu widzenia sprzedaży w sklepie internetowym najważniejszym wnioskiem na tym etapie jest to, że nie warto inwestować we frazy ogólne. Po pierwsze są one wysoko konkurencyjne (wymagają większych nakładów), po drugie nie można na ich podstawie ocenić, czego dokładnie szuka użytkownik i jak mu pomóc.

Przykład

Po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy mało precyzyjnej, tzn. nieodzwierciedlającej potrzeb, użytkownik otrzymuje równie nieprecyzyjne wyniki. Dla ogólnej frazy „pompka rowerowa” w top 10 wyników wyszukiwania Google’a pojawiają się strony sklepów internetowych z linkiem do karty produktowej lub kategorii produktów, aukcje internetowe z pompką rowerową, blogi z poradami dla rowerzystów, porównywarki cenowe itp. W skrócie: od porady przez porównanie po konkretny produkt.

Czy chciałbyś płacić, żeby się znaleźć wśród takich wyników? W e-commerce liczą się grupy fraz wskazujące na użytkowników, którzy rozważają zakup i mogą się stać klientami.

Jak znaleźć frazy long tail, które będą generowały wyniki wyszukiwania odpowiadające potrzebom użytkowników? Oto kilka pomysłów i sprawdzonych metod.


Przeczytaj więcej o pozycjonowaniu sklepu intenretowego.


1. Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

Korzystanie z narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych jest dużym ułatwieniem, ale pod warunkiem że dostarczają one znacznie więcej niż tylko proste modyfikacje wybranych słów kluczowych. Oto kilka narzędzi godnych uwagi:

  • Answer the Public (www.answerthepublic.com)
    – bezpłatne narzędzie generujące frazy long tail.
  • KWFinder (www.kwfinder.com) – narzędzie nie tylko sugerujące frazy, lecz także pokazujące, jakie strony są już wypozycjonowane na wybraną frazę i jaka jest ocena jej konkurencyjności. To narzędzie warto więc włączyć w proces selekcji fraz, aby nie inwestować w te frazy, które są poza zasięgiem, np. ze względów budżetowych.
  • Ubersuggest (www.neilpatel.com/ubersuggest) – kolejne narzędzie, które pomaga znaleźć frazy z długiego ogona. Rekomendacją jego używania może być fakt, że przejął je Neil Patel – guru marketingu internetowego.
  • Keyword Tool (www.keywordtool.io) – częściowo bezpłatne narzędzie, które także może być źródłem ciekawych fraz long tail.

Ilustracja 1 – Przykład analizy frazy „pompka rowerowa” w narzędziu KWFinder

Przykład analizy frazy kluczowej w aplikacji KWfinder - interfejs strony
Źródło: www.kwfinder.com

Bezpłatne narzędzia można znaleźć bez problemu, ale nie każde z nich wniesie dużo do procesu wyszukiwania fraz. Narzędzie Google Keyword Planner, dostępne w panelu Google Ads, nie podpowiada fraz long tail, a jedynie wersje z banalnie prostymi uzupełnieniami, które można równie dobrze wymyślić samemu. Narzędzie jest świetne dla początkujących, ale zaawansowani mogą z niego bez żalu zrezygnować.

2. Google podpowie

Wyszukiwarka może pomóc w poszukiwaniu fraz kluczowych na kilka sposobów.

Pierwszy to weryfikacja. Po wpisaniu wybranej frazy widać jej potencjalną konkurencję w top 10. Można od razu stwierdzić, jakie są szanse na dotarcie na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, i ewentualnie zmodyfikować frazę, tak aby było to osiągalne?

Drugi to analiza sugestii podczas wpisywania frazy w Google’a. Warto je spisać i dopasować do odpowiedniego etapu lejka zakupowego. Przykład sugestii dla frazy „pompka rowerowa” prezentuje ilustracja 2.

Ilustracja 2 – Przykład sugestii Google’a dla frazy „pompka rowerowa”

Przykład sugestii Google’a dla frazy „pompka rowerowa” - interfejs wyszukiwarki
Źródło: www.google.pl

Trzeci to analiza sugestii podobnych wyszukiwań, które są widoczne na dole wyników wyszukiwania w Google’u. Tutaj również można znaleźć sporo inspirujących słów kluczowych na każdy etap lejka (ilustracja 3).


Interesuje Cię pozycjonowanie sklepu i SEO? Więcej przeczytasz w artykule Zwiększ zasięg kampanii SEO dla e-sklepu z pomocą wyszukiwania semantycznego i sprzedawaj więcej przez cały rok.


Ilustracja 3 – Przykład sugestii podobnych wyszukiwań na dole wyników wyszukiwania Google’a dla frazy „pompka rowerowa”

Przykład sugestii podobnych wyszukiwań na dole wyników wyszukiwania Google’a dla frazy „pompka rowerowa”
Źródło: www.google.pl

3. Inspiracje z Allegro

Wyszukiwarka Allegro to także skarbnica wiedzy. Podczas wpisywania frazy kluczowej otrzymasz tu sugestie (ilustracja 4), podobnie jak w Google’u. Warto jednak pójść o krok dalej i przeanalizować określenia stosowane w konkretnych ofertach na Allegro. Dzięki takiej analizie można zbudować listę dodatkowych fraz.

Ilustracja 4 – Przykłady sugestii fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania na Allegro

Przykłady sugestii fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania na Allegro
Źródło: www.allegro.pl
Przykłady sugestii fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania na Allegro2
Źródło: www.allegro.pl

 

Przykład

W wypadku frazy „pompka rowerowa” analiza aukcji na Allegro może skutkować znalezieniem dodatkowych fraz, takich jak np.:

  • „pompka rowerowa aluminiowa lekka”,
  • „pompka rowerowa ręczna z manometrem”,
  • „pompka nożna do roweru”,
  • „pompka rowerowa do av/fv/sv/”,
  • „pompka rowerowa dwuzaworowa z manometrem”,
  • „pompka rowerowa teleskopowa” itp.

Prawda, że pomocne? Podobnie sprawdzi się analiza innych platform aukcyjnych i marketplace’ów.

4.Badanie klientów

Jeśli sklep gromadzi własne dane (a jest to zalecane), to za pośrednictwem Google Analytics i Google Search Console może dotrzeć do fraz realnie wpisywanych przez klientów.

Wskazówka

Gdzie szukać fraz, które klienci wpisują w wyszukiwarce sklepu?

  1. Google Search Console → Ruch związany z wyszukiwaniem → Analityka wyszukiwania
    → Zapytania.
  2. Google Analytics → Zachowanie → Wyszukiwanie w witrynie → Wyszukiwane hasła.

5. Po angielsku

Chociaż kampania jest prowadzona w języku polskim, warto się zainspirować tym, co się dzieje na rynkach zagranicznych. Ta metoda to ratunek we wszystkich trudnych branżach, czyli takich, w których po polsku powstaje mało treści, a najczęściej są to specyfikacje techniczne.

Przed rozpoczęciem budowy bloga branżowego warto poszukać inspiracji na rynkach, które dysponują znacznie bardziej rozbudowanym zasobem treści. Jakie rozwiązania warto wziąć pod uwagę?

  • Serwis Quora (www.quora.com).
  • Serwis Medium (www.medium.com).
  • Grupy tematyczne na Facebooku.
  • Zagraniczne blogi branżowe.

Trudnością jest to, że znalezione frazy w języku angielskim nie zawsze można przetłumaczyć. Jednak w tym punkcie nie chodzi jedynie o znalezienie fraz. Chodzi o rozpoznanie problemów użytkowników.

6. Wikipedia

Jeśli masz do czynienia z pojęciem technicznym, możesz się wspomóc Wikipedią. Na poziomie kategorii podpowiada ona poszczególne tematy powiązane z ogólną frazą.

Przykład

Spawanie to z pozoru wysoce specjalistyczna i mało ciekawa dziedzina. Sklep z narzędziami dla spawaczy może z wykorzystaniem Quory szybko zbudować bazę fraz kluczowych i tematów interesujących spawaczy. Wystarczy, że zagłębi się w dyskusje dotyczące spawania (www.quora.com/topic/Welding) i rozpozna problemy osób zaangażowanych w rozmowy.

Przykłady podziału produktów po frazie w wikipedii

Podsumowanie

Dlaczego w tym poradniku znalazły się tak nietypowe metody jak inspiracja Wikipedią czy platformą aukcyjną? Coraz więcej osób zna narzędzia do wyszukiwania fraz, ale traktowanie ich jak wyrocznie może zwieść kampanię na manowce. Bywa, że narzędzia podpowiadają frazy, które nie mają nic wspólnego z potrzebami klienta, lub takie, które są zbyt kolokwialne czy specjalistyczne.

Dobór fraz powinien przebiegać na podstawie znajomości biznesu oraz zachowań użytkownika w wyszukiwarce. Jeśli klienci szukają produktów za pomocą kolokwializmów, wygrają strony, które nie boją się takich fraz. Warto mieć to na uwadze i wyjść z analizą poza standardowe narzędzia.

Na koniec pamiętaj, że nawet najlepiej przygotowana lista fraz nie przyniesie efektów, jeśli nie umieścisz słów kluczowych na swojej stronie. Gdzie na stronie sklepu internetowego powinny się znaleźć frazy kluczowe, dowiesz się z ramki poniżej.

Ramka: Gdzie na stronie sklepu umieścić frazy kluczowe


Warto doczytać:

1. N. Patel, „Stop Guessing, Start Converting: Here are the Keywords to Use for Awareness, Consideration, and Decision Stage Content”, dostęp online: www.neilpatel.com/blog/keywords-to-use-for-awareness-consideration-decision.
2. P. Wawok, „Make Keyword Research Great Again”, dostęp online: www.elephate.com/blog/make-keyword-research-great-again.
3. A. Zalewska, „Najlepsze narzędzia e-marketingu. Część 1. Jak efektywnie dobierać frazy?”, dostęp on-line: www.widoczni.com/blog/najlepsze-narzedzia-e-marketingu-czesc-1-jak-efektywnie-dobierac-frazy.
4. P.J. Meyers, „Tactical Keyword Research in a Rank-Brain World”, dostęp online: www.moz.com/blog/tactical-keyword-research-in-a-rankbrain-world.

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 3/2018

Kup ten numer

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę