Wybór systemu to jedna z najważniejszych kwestii na starcie każdego e-commerce. Mnogość opcji, rozwiązań oraz konfiguracji często może przerazić. Bez względu na to, której platformy sklepowej używasz, bardzo ważne jest, abyś maksymalnie wykorzystywał jej potencjał. Oto osiem porad, które pomogą Ci na początku.

Z tego artykułu dowiesz się:
- czym różni się platforma SaaS (hosted) od open source (self-hosted),
- od jakich rozwiązań zacząć konfigurację platformy e-commerce,
- na co zwrócić uwagę podczas integracji e-sklepu z usługami Google Analytics i Google Search Console,
- dlaczego warto wygenerować feed produktowy i do czego może się on przydać,
- co może przynieść dodanie sklepu do wyszukiwarek cenowych i serwisów agregujących opinie klientów,
- czym są Web push oraz pop-up i jak można je wykorzystać,
- dlaczego powinieneś sprawdzać, czego dokładnie klienci szukają na stronie sklepu.
Jeżeli czytasz ten artykuł, to prawdopodobnie przymierzasz się do wyboru platformy e-commerce lub już rozpocząłeś swoją przygodę z e-handlem, ale jesteś dopiero na początku drogi. Z lektury tekstu dowiesz się, na co zwrócić uwagę podczas uruchamiania e-sklepu i jak efektywnie wykorzystać platformę w początkowej fazie rozwoju biznesu. Co ważne – wszystkie przedstawione tu rozwiązania są możliwe do wdrożenia bez angażowania programisty, co dla wielu sprzedawców może być istotnym argumentem za wprowadzeniem ich w życie.
Słów kilka o platformach e-commerce
Zasadniczo rozróżniamy dwa typy rozwiązań:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- SaaS (hosted) – oprogramowanie w formie usługi (software as a service). Nie trzeba się martwić o hosting, konfigurację platformy e-commerce czy obsługę techniczną. W zamian za to jest pobierana opłata w formie abonamentu (miesięcznego, rocznego itp.). Moduły i wtyczki są często darmowe lub stosunkowo tanie. W tej grupie znajdziesz rozwiązania, takie jak Shoper, IAI, Shoplo, RedCart.
- Rozwiązania open source (self-hosted) – wymagają znaczniejszych nakładów pracy. Dają za to możliwości większej kontroli nad hostingiem czy też administrowaniem systemem. Ich koszt jest zazwyczaj jednorazowy lub nie ma go wcale. Za dodatkowe moduły czy wtyczki płaci się jednak więcej. Najpopularniejsze platformy e-commerce z tego segmentu to m.in.: PrestaShop, Magento, WooCommerce (wtyczka popularnego CMS WordPress).
Największe i najpopularniejsze systemy sklepowe – mimo niektórych znaczących różnic – udostępniają bardzo często porównywalne funkcje i umożliwiają prowadzenie podobnych działań. Postanowiliśmy zebrać osiem najważniejszych naszym zdaniem rozwiązań i porad, z których powinieneś skorzystać w pierwszym okresie działalności e-sklepu.
1. Pamiętaj: analityka to podstawa
W biznesie internetowym jedne z głównych zadań to pomiar i analiza – zarówno ruchu wewnętrznego w sklepie, jak i zewnętrznych źródeł pozyskania klienta (ruch z wyszukiwarki, mediów społecznościowych itp.). Po uruchomieniu platformy, a tym bardziej przed pierwszą kampanią reklamową czy też akcją promocyjną, niezbędne jest odpowiednie połączenie konta Google Analytics (GA) ze sklepem, a także włączenie ulepszonego e-commerce w widoku danych GA1.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak analizować dane w GA? Zobacz, jak analizować źródła ruchu na podstawie Google Analytics.
Szczęśliwie zdecydowana większość platform e-commerce pozwala na bardzo łatwe i proste wdrożenie kodu GA – najczęściej wystarczy podać identyfikator śledzenia (przypominający ciąg znaków: UA-XXXXXX-X) w odpowiednim polu panelu sklepu internetowego.
Inaczej jest w kwestii ulepszonego e-commerce. Jego uruchomienie wymaga często dodatkowych wtyczki lub modułu. Jest to na pewno warte przemyślenia. Oprócz samych informacji o liczbie i wartości transakcji oraz wartości współczynnika konwersji e-commerce uzyskuje się dane o liczbie dodań do koszyka, produktach, które były oglądane, czy też niezrealizowanych transakcjach (porzuconych koszykach).
Zaraz po integracji GA, z wykorzystaniem tego samego konta Google, warto dodać sklep do narzędzia Google Search Console (GSC), które jest kopalnią wiedzy na temat ruchu organicznego. Dzięki temu dowiesz się, jakie słowa kluczowe wpisane przez użytkowników w wyszukiwarce powodują ruch w Twoim e-sklepie. Narzędzie podpowiada dodatkowo, co można i warto poprawić pod kątem SEO.
WskazówkaDzięki połączeniu Google Analytics z Google Search Console można sprawdzić, które słowa kluczowe z raportu GSC najlepiej sprzedawały w sklepie (w Google Analytics wybierz sekcję Administracja → Ustawienia usługi → Dostosuj Search Console). Listę takich najlepszych słów kluczowych warto później wykorzystać np. w kampanii Google Ads (dawniej AdWords) w wyszukiwarce.
Pamiętaj, że analityka w e-commerce to podstawa. Bez poprawnego zbierania danych wnioski mogą się okazać błędne, co źle wpłynie na kondycję sprzedaży. Jeżeli nadal nie wiesz, jak to zrobić – zleć to specjalistom.
2. Wygeneruj feed produktowy
Po zintegrowaniu sklepu z systemem analitycznym możesz zacząć pozyskiwać płatny ruch (wykorzystaj do tego kampanie Google Ads i Facebook Ads) lub zintegrować sklep z zewnętrznymi platformami marketplace (np. Allegro). Do usprawnienia tych działań przyda się feed produktowy (plik w formacie .xml, wygenerowany przez platformę sklepową).
Podobnie jak w wypadku integracji z Google Analytics także do generowania feedu produktowego możesz wykorzystać gotowe wtyczki lub moduły. Często jest to po prostu jedna z wielu opcji w panelu sklepu2.
Feed produktowy, przesłany do Google Merchant Center lub Facebook Ads Managera, pozwoli uruchomić kampanie dynamiczne, dzięki czemu klienci będą widzieli w reklamach najnowsze i spersonalizowane informacje. Z kolei plik wygenerowany dla Allegro zautomatyzuje proces wystawiania produktów w tym serwisie i pozwoli zaoszczędzić czas potrzebny na ręczne wystawianie aukcji.
WskazówkaJeżeli w Google Ads lub Faceboook Ads nie chcesz od razu promować produktów szeroko, dobrym pomysłem jest rozpoczęcie od remarketingu dynamicznego i przypominanie użytkownikom o ostatnio oglądanych produktach – oczywiście z wykluczeniem osób, które już kupiły. Istotną kwestią jest też odpowiednie filtrowanie listy towarów generowanych do pliku. Pamiętaj, nie promuj produktów o niskim stanie magazynowym. W ten sposób przepalisz tylko budżet.
Przeczytaj także, jak przygotować odpowiednie treści i opisy produktów.
3. Konkuruj w porównywarkach cenowych i zbieraj opinie
Jeżeli sprzedajesz produkty, co do których masz pewność, że ich cena jest atrakcyjna, i oczywiście masz je na stanie magazynowym, to bardzo dobrym sposobem na zwiększenie sprzedaży jest dodanie ich do porównywarek cenowych, takich jak np. Ceneo.pl, Skąpiec.pl, Nokaut.pl, Okazje.info lub Radar.pl. Każdy z tych serwisów ma własną instrukcję integracji z najpopularniejszymi platformami e-commerce.
WskazówkaIntegracje sklepu PrestaShop polecane przy kampaniach Google Ads i Facebook Ads
Jeśli decydujesz się na kampanię Google Ads, warto wybrać jeden z poniższych modułów, aby w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w kampaniach Google Ads:
- Google Dynamic Remarketing – moduł płatny (www.bit.ly/2O0pHCp),
- Price Wars II – moduł abonamentowy (www.pl.seigi.eu/module/pricewars2.html).
Jeżeli interesuje Cię prowadzenie kampanii Facebook Ads, z pomocą przychodzą moduły:
- Dynamic Ads + Pixel – moduł płatny (https://bit.ly/2NZrYxM),
- wcześniej wspomniany moduł Price Wars II.
Kolejnymi rozwiązaniami, którymi warto się zainteresować, są integracje z portalami zbierającymi opinie na temat sklepów internetowych, np. Opineo.pl. Jest to jeden ze sposobów na budowanie zaufania do marki w internecie.
WskazówkaKatalog Sklepy24.pl
Polecamy dodanie swojego sklepu do darmowego (w wersji podstawowego wpisu) katalogu Sklepy24.pl. Powinno to wpłynąć na zwiększenie ruchu. Oprócz funkcji katalogu serwis pełni funkcję wyszukiwarki opinii o sklepach internetowych. Co więcej, jeżeli dodasz w panelu Sklepy24.pl specjalnie przygotowany plik .xml, oferta pojawi się w wyszukiwarce produktów Kangoo.pl. Dzięki temu zyskasz linki prowadzące z serwisu zewnętrznego do swojego sklepu, co może przyśpieszyć indeksowanie nowych produktów w wyszukiwarce Google.
4. Wykorzystaj powiadomienia Web push
Rozwiązania Web push pozwalają przesyłać do klienta komunikaty o 100-proc. wskaźnikach dostarczalności. Dodatkowo nie są one blokowane przez wtyczki typu adblock i można je łatwo edytować. Co warto podkreślić, po wyrażeniu zgody na komunikację użytkownik nie musi nawet odwiedzać strony sklepu – wszelkie informacje, które mu wyślesz, wyświetlą się w oknie jego przeglądarki. Jeżeli w momencie wysyłki powiadomienia użytkownik nie będzie miał otwartej przeglądarki, to powiadomienie pojawi się wtedy, gdy ją uruchomi.
Większość dostępnych na rynku rozwiązań Web push ma wtyczki lub moduły do najpopularniejszych platform sklepowych.
5. Buduj listę subskrybentów z wykorzystaniem pop-upu
Pop-up z zapisem do newslettera to bardzo popularne rozwiązanie, spotykane w wielu sklepach internetowych. Po wejściu nowego użytkownika na stronę wyświetlany jest mu komunikat zachęcający do zapisania się na listę. Najczęściej w ramach „podziękowania” użytkownik otrzymuje drobny prezent w postaci rabatu na zakupy lub darmowej wysyłki, a sklep – potencjalnego klienta, u którego prawdopodobieństwo zakupu jest bardzo wysokie.
Jak stworzyć taki pop-up? Podobnie jak w wypadku pozostałych rozwiązań i integracji sprawa jest mniej lub bardziej skomplikowana. Niekiedy usługa jest bezpłatna w ramach abonamentu (w przypadku usług SaaS), w innych sytuacjach trzeba dokupić dodatkowe moduł lub wtyczkę.
Ilustracja 1 – Powiadomienie Web push o porzuconym koszyku ze sklepu Wojas.pl
Sprawdź także, w jakich sytuacjach warto zastosować pop-up w sklepie internetowym.
6. Monitoruj to, czego szukają klienci w e-sklepie
Wiedza o tym, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarce sklepowej, może dostarczyć bardzo pouczających informacji.
- To, czego szukają użytkownicy i jakich fraz do tego używają, pomoże Ci zrozumieć, czy w sklepie nie brakuje odpowiednich produktów lub czy opisy i tytuły są skonstruowane prawidłowo.
- Dzięki analizie zachowań użytkowników wyszukiwarki sklepu możesz dodatkowo sprawdzić, czy wyszukiwanie pomaga, czy przeszkadza im w podjęciu decyzji zakupowej.
- Konkretne frazy w zapytaniach użytkowników to także pomysły, które można wykorzystać w kampanii Google Ads, w działaniach SEO i w content marketingu. Frazy mogą być np. inspiracją do nowego wpisu na bloga.
7. Daj się znaleźć, czyli mapa witryny
Rozwiązaniem wartym wdrożenia jest też mapa witryny. Chodzi konkretnie o Google Sitemap, czyli plik .xml zawierający listę adresów URL wszystkich podstron sklepu (strony głównej, a także stron kategorii, stron produktowych, stron z wpisami z bloga, stron aktualności itp.). Warto podkreślić, że nie są to już tylko linki prowadzące do samych stron, ale także odnośniki do obrazów lub wideo.
Ilustracja 2 – Pop-up z komunikatem o rabacie za zapisanie się do newslettera w sklepie House.pl
Mapa witryny to podstawowy element działań SEO. Jest potrzebna, aby w szybki sposób poinformować Google’a i inne wyszukiwarki o hierarchii treści w witrynie. Roboty indeksujące (np. Googlebot) odczytują ten plik, by skutecznie i szybko indeksować strony.
Zaindeksowana strona to taka, która ma szansę się pojawić w wynikach wyszukiwania.
Duża część użytkowników wyszukiwarki Google oprócz przeglądania wyników tekstowych korzysta też z wyników w widoku Grafika. Jeżeli przez mapę witryny zgłosisz także obrazy, będziesz mógł dotrzeć do nowych użytkowników, którzy szukają produktów po zdjęciu.
Dzięki wtyczce oferowanej w standardzie na platformie PrestaShop (moduł o nazwie Mapa strony Google)
możesz generować mapę mającą nie tylko adresy URL kategorii i produktów, lecz także odnośniki do obrazów produktów.
8. Pisz, bloguj, pozycjonuj
Kiedy prowadzisz sklep internetowy, musisz zadbać o unikatowe i wartościowe treści. Publikowane materiały powinny być związane z Twoją działalnością i odpowiadać potrzebom użytkowników. Dobrym pomysłem jest publikowanie porad i informacji na temat oferowanych produktów, instrukcji użytkowania lub też recenzji w formie wideo.
WskazówkaRozwiązaniem technicznym, które umożliwi Ci publikować treści na stronie sklepu, jest instalacja lub włączenie modułu bloga czy aktualności. Na platformie PrestaShop jest dostępny moduł o nazwie Professional blog (https://bit.ly/2RnUnM2).
Na zakończenie
Powyższe rozwiązania pomogą Ci rozwinąć biznes. Mogą być też inspiracją do kontynuowania poszukiwań sposobów na udoskonalenie Twojego e-sklepu. Obserwuj konkurencję, porzucaj koszyki, zapisuj się do newsletterów – sprawdzaj, jak w codziennej walce o klienta radzą sobie inni. Następnie wyciągaj z tego wnioski i optymalizuj swoje działania. Tylko tak uda Ci się rozwinąć skrzydła w e-commerce i sprzedawać więcej niż konkurencja.
Wybrałeś platformę sprzedażową? Przeczytaj koniecznie o tym, jak optymalizować sprzedaż online w artykule Usprawnij swój e-commerce. 7 działań, które podnoszą współczynnik konwersji.
Warto doczytać:
1. „Kod śledzenia Google Analytics”, dostęp online: https://support.google.com/analytics/answer/6086097.
2. „Konfiguracja wyszukiwania w witrynie”, dostęp online: https://support.google.com/analytics/answer/1012264.
3. E. Szymanowska, „Jaką platformę sklepową wybrać? Porównanie: IAI-Shop.com vs. Magento vs. WooCommerce”, dostęp online: www.blog.furgonetka.pl/jaka-platforme-sklepowa-wybrac-porownanie-iai-shop-com-vs-magento-vs-woocommerce.
4. E. Szymanowska, „Jaką platformę sklepową wybrać? Porównanie: Shoper vs. Shoplo vs. PrestaShop”, dostęp online: www.blog.furgonetka.pl/jaka-platforme-sklepowa-wybrac-porownanie-shoper-vs-shoplo-vs-prestashop.
1 „Włączanie ulepszonego e-commerce w widoku danych”, dostęp online: https://support.google.com/analytics/answer/6032539?hl=pl.
2 Ze swojej strony możemy dodatkowo polecić integrację sklepu PrestaShop z Allegro z wykorzystaniem wtyczki firmy X13.pl (www.x13.pl/integracje-prestashop/integracja-allegro-z-prestashop.html).