Szybki rozwój, możliwość sprzedaży na całym świecie, budowa renomy marki oraz dostęp do wielu narzędzi marketingowych to tylko kilka możliwości, jakie Amazon daje firmom, które zdecydują się dołączyć do największej platformy e-commerce na świecie.

Z tego artykułu dowiesz się:
- o czym pamiętać przy zakładaniu konta na Amazonie, aby przeszło weryfikację platformy,
- jak pozyskiwać recenzje produktów zgodnie z regulaminem Amazona,
- dlaczego warto zarejestrować markę w programie Amazon Brand Registry i jak to zrobić,
- na czym polegają modele sprzedaży i wysyłki produktów FBA oraz FBM i z jakimi dodatkowymi opłatami się wiążą.
.Choć droga do sukcesu jest pełna wyzwań, warto zaryzykować i potraktować działania na Amazonie jako inwestycję na lata, dającą nieograniczone możliwości sprzedaży i zysku.
-
Uruchomienie konta na Amazonie
Pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu na Amazonie to pozytywna weryfikacja i założenie konta sprzedażowego. Amazon wymaga, aby wszyscy sprzedawcy przeszli rygorystyczny proces weryfikacji w celu ochrony zarówno sprzedawców, jak i kupujących.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Aby założyć konto, należy dostarczyć szereg dokumentów, takich jak:
- dane firmowe pochodzące z CEIDG lub KRS,
- dokumenty potwierdzające tożsamość właściciela konta firmowego,
- kartę kredytową,
- dane osób zarządzających kontem.
Wskazówka
Powodów odrzucenia wniosku o weryfikację konta może być kilka. Są to m.in. dostarczenie niepełnej dokumentacji, niska jakość dokumentów, czyli niewyraźny skan lub nieodpowiedni format pliku, rozbieżność w adresie firmowym i rozliczeniowym.
Kolejny krok to wybór rynków, na których będą sprzedawane produkty, oraz subskrypcji: podstawowej lub profesjonalnej.
-
Zdobycie renomy
Po przejściu weryfikacji i stworzeniu atrakcyjnych wizualnie oraz zoptymalizowanych pod względem SEO listingów sprzedawca staje przed kolejnym wyzwaniem – budową renomy konta oraz pozyskaniem pozytywnych opinii klientów.
Recenzje kupujących i opinie o produktach to ważne wskaźniki dla potencjalnych klientów podczas podejmowania decyzji o zakupie. Mają też pośredni wpływ na pojawianie się w organicznych wynikach wyszukiwania na Amazonie.
Wskazówka
W czasach rozwoju Amazona pozyskiwanie recenzji klienta było prostsze. Sprzedawca mógł wysłać bezpłatny produkt lub udzielić rabatu w zamian za recenzję produktu. Jednak ze względu na wiele naruszeń platforma zdecydowała się zakazać tego typu praktyk. Obecnie każde działanie niezgodne z regulaminem może spowodować zablokowanie konta, a proces jego odzyskiwania jest czasochłonny i skomplikowany.
Na Amazonie istnieją dwa rodzaje recenzji:
- Amazon Seller Feedback, który bezpośrednio odnosi się do ogólnej opinii na temat obsługi klienta oraz szybkości wysyłki. Wysoki wskaźnik pozytywnych opinii przekłada się na większe szanse wygrania Buy Boxa.
- Amazon Product Reviews dotyczy opinii na temat jakości produktu, która ma kluczowe znaczenie dla potencjalnych kupujących. Mogą oni zobaczyć zdjęcia artykułów kupionych przez innych klientów i zweryfikować, czy rzeczywiście dany produkt jest wart swojej ceny.
Zgodnie z polityką Amazona sprzedawca może wysłać do klienta wiadomość z prośbą o podzielenie się opinią na temat produktu lub skorzystać z opcji Request Review, czyli automatycznej wiadomości wysyłanej przez platformę.
Obie formy dają szansę na uzyskanie opinii od klientów. Należy jednak pamiętać, że jakiekolwiek nadużycia w wysyłaniu wiadomości mogą grozić częściową blokadą funkcji lub całkowitym zablokowaniem konta.
Wskazówka
Istnieją również inne oferowane przez Amazona metody pozyskiwania recenzji, takie jak Amazon Vine. Dodatkowo pomocne mogą się okazać również media społecznościowe oraz newslettery, w których bez łamania regulaminu Amazona można zachęcać klientów do zostawiania recenzji.
-
Ochrona marki
Wielu sprzedawców oferujących swoje produkty na Amazonie staje przed wyzwaniem ochrony własności intelektualnej, głównie w kontekście walki z podróbkami oraz nieautoryzowanymi resellerami. Rozwiązaniem w tej sytuacji może być zarejestrowanie marki w Amazon Brand Registry. Choć jest to proces wieloetapowy i wymagający inwestycji, na pewno warto go rozważyć.
Amazon Brand Registry to platforma przeznaczona dla producentów i właścicieli marek, dzięki której mogą oni rejestrować i monitorować marki sprzedawane na Amazonie. Rejestrując markę, sprzedawca uzyskuje dostęp do wsparcia technicznego, którego zadaniem jest rozwiązywanie sporów związanych z naruszeniem praw własności intelektualnej oraz eliminacja problemów technicznych.
Wskazówka
Aby z sukcesem przejść weryfikację konta w programie Brand Registry, trzeba spełnić kilka warunków jasno określonych przez Amazona. Przede wszystkim należy zarejestrować markę jako unijny znak towarowy w European Union Intellectual Property Office (EUIPO) – sama rejestracja w Urzędzie Patentowym jest niewystarczająca. Odkąd Amazon oficjalnie wszedł do Polski, konto można zarejestrować także w Urzędzie Patentowym RP. Do składanego wniosku należy dołaczyć logo, zdjęcia produktów i opakowań, listę kategorii objętych znakiem towarowym oraz listę państw, gdzie produkty są sprzedawane i dystrybuowane.
Oprócz ochrony marki przed działaniami nieuczciwej konkurencji sprzedawca z zarejestrowaną marką zyskuje możliwość utworzenia Store Front, czyli dedykowanego sklepu, który umożliwia tworzenie kategorii produktowych, dodawanie zdjęć, filmów, materiałów promocyjnych – jednym słowem wszystkiego, co jest związane z marką i ma znaczenie dla potencjalnych klientów.
Kolejnym bonusem dla zarejestrowanych marek jest możliwość dodawania A+ Content, czyli rozbudowanych treści, które widzi klient, oglądając kartę danego produktu. Dla marek niezarejestrowanych maksymalna długość treści to 2 tys. znaków. W przypadku sprzedawców zarejestrowanych możliwości są o wiele większe, ponieważ treści można wzbogacać o infografiki opisujące działanie produktu, dodatkowe zdjęcia i materiały wizualne, które zainteresują potencjalnych kupujących (czyli tzw. rich content). Ponadto sprzedający zyskuje dostęp do dodatkowych narzędzi analitycznych oraz formatów reklamowych zarezerwowanych dla zarejestrowanych marek.
Wskazówka
Sprzedawcy planujący wprowadzenie marki własnej na Amazona powinni rozważyć jak najszybsze zarejestrowanie znaku towarowego oraz dołączenie do programu Brand Registry, gdyż może się to przyczynić do zwiększenia jej wartości i renomy.
-
Logistyka
Każdy sprzedający na początku swojej drogi staje przed pytaniem, jaki model sprzedaży wybrać. Wielu decyduje się na model FBA (Fulfilment by Amazon), w którym produkty wysyłane są do centrów logistycznych Amazona, gdzie są przechowywane, a następnie wysyłane do klientów. W modelu FBM (Fulfilment by Merchant) to sprzedawca odpowiada za cały proces logistyczny oraz za obsługę klienta. Obecnie Amazon posiada około 440 magazynów na całym świecie. Zapewnia to sprawną i szybką wysyłkę do klientów, niekiedy w mniej niż 24 godziny.
Wskazówka
Sprzedawcy wybierający model FBA muszą się liczyć z dodatkowymi opłatami związanymi z wysyłką i przechowywaniem artykułów w centrach logistycznych Amazona. Przed wysłaniem produktów do magazynu Amazona należy określić:
- rodzaj produktów i ich liczbę,
- metodę wysyłki,
- spedytora,
- osobę odpowiedzialną za przygotowanie produktu i jego etykietowanie.
Amazon oferuje tego typu usługi. Wiąże się to jednak z dodatkową opłatą. Pojedynczy karton nie może przekraczać 23 kg wagi. Wyjątek stanowią produkty ponadwymiarowe. Podobna zasada dotyczy dostawy produktów na palecie, która musi mieć określone rozmiary, a jej waga nie może przekraczać 500 kg. Sama dostawa musi być realizowana przez przewoźników. Nie ma możliwości dostarczenia towaru do magazynów pojazdem prywatnym.
Przygotowanie wysyłki do centrów logistycznych jest procesem kompleksowym. Rozwiązanie to usprawnia zarządzanie sprzedażą i wysyłką na Amazonie. Gdy produkty z sukcesem trafią do magazynów, platforma wykonuje całą pracę za sprzedającego.
-
Finanse i rozliczanie podatku
Kolejne wyzwanie dla sprzedawców związane jest z rozliczaniem podatku VAT od sprzedaży na Amazonie. Przepisy dotyczące podatku od sprzedaży często się zmieniają i różnią się w zależności od kraju. Od 1 lipca 2021 r. obowiązują nowe zasady rozliczania podatku VAT, jeżeli chodzi o handel elektroniczny, dzięki którym sprzedawcy wewnątrzunijni będą go mogli rozliczać w wybranym kraju w ramach jednej deklaracji. Reforma ta jest dużym ułatwieniem dla firm, ponieważ umożliwia sprawne składanie e-deklaracji w ramach usługi One-Stop Shop.
Wskazówka
Należy pamiętać, że sprzedawcy korzystający z modelu FBA, którzy magazynują swoje produkty na terenie kilku państw europejskich, zobowiązani są do posiadania numer VAT w każdym z nich. Aby uniknąć błędów w deklaracjach, warto skorzystać z usług kancelarii podatkowej specjalizującej się w rozliczeniu sprzedaży na Amazonie, gdyż jest to temat złożony i niezwykle dynamiczny
Droga do osiągnięcia sukcesu na Amazonie jest pełna wyzwań. Aby im sprostać, trzeba przejść wiele etapów, począwszy od weryfikacji konta aż po stworzenie atrakcyjnych listingów, zadbanie o kwestie logistyczne i księgowe.
W zamian Amazon oferuje nieograniczone możliwości sprzedażowe i szansę na zbudowanie dochodowego biznesu w krótkim czasie.
Ten artykuł pochodzi z e-booka „Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w internecie w 2021 roku”.