Decyzja polskiego rządu o zamknięciu przejść granicznych z Białorusią uderzyła w jeden z głównych szlaków handlowych między Chinami a Unią Europejską. Tą trasą przewożono nawet 90 proc. towarów kolejowych z Azji do Europy, o wartości ponad 25 mld euro rocznie, podaje Eurostat. Dla platform takich jak Shein i Temu, a także dla polskich przedsiębiorców, to poważny sygnał ostrzegawczy, że geopolityka bezpośrednio przekłada się na logistykę i koszty w e-commerce.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie znaczenie dla e-commerce ma zamknięcie granicy z Białorusią,
- jak Shein i Temu odczuwają blokadę szlaków kolejowych z Chin do UE,
- jakie alternatywy logistyczne wskazują eksperci z Packeta Poland i Infinity Blue Group,
- dlaczego polskie MŚP mogą wykorzystać sytuację jako przewagę konkurencyjną.
Jak zamknięcie granicy wpływa na łańcuchy dostaw w e-commerce
Według danych Politico, tylko w 2024 roku wolumen towarów transportowanych szlakiem przez Polskę wzrósł o ponad 10 proc., a ich wartość aż o 85 proc. Zablokowanie przejść oznacza więc realne zakłócenia dla firm uzależnionych od taniego i stosunkowo szybkiego transportu kolejowego. Szczególnie mocno odczuwają to chińskie platformy e-commerce, których model biznesowy opiera się na masowych, niskokosztowych dostawach.
Eksperci ostrzegają, że wstrzymanie przewozów przez Małaszewicze (największy terminal przeładunkowy w regionie) może doprowadzić do przekierowania ładunków na trasy południowe przez Kazachstan, Morze Kaspijskie i Turcję. To jednak oznacza wyższe koszty i dłuższy czas dostaw. Jak wskazuje Artur Kalisiak ze Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, blokada obejmuje nie tylko towary konsumpcyjne, ale również produkty strategiczne, jak leki czy żywność.
Słuchaj podcastu „E-commerce bez tajemnic”
Alternatywne korytarze i możliwości dla e-commerce
O to, czy możliwe jest zrekompensowanie strat poprzez inne szlaki, zapytaliśmy Szymona Niewęgłowskiego, Sales Directora w Packeta Poland. Ekspert podkreśla, że „jedną z alternatyw, która nie wydłuży znacząco czasu transportu jest możliwość wykorzystywania połączeń poprzez kraje bałtyckie, które granice z Białorusią mają nadal otwartą”.
– Jeśli chodzi natomiast o sam szlak azjatycki, osobiście jestem zdania, że najwięcej znaczenia w tej sytuacji będą miały transporty lotnicze ekspresowe oraz cargo. Oczywiście jest to uzależnione od tego, jak długo ten stan potrwa, gdyż z czasem wyzwaniem będą koszty, które naturalnie rosną i wraz ze wzrostem zapotrzebowania na alternatywne rozwiązania, będzie rósł nadal – tłumaczy Szymon Niewęgłowski.
W kontekście ewentualnych zmian prawnych Sales Director w Packeta Poland dodaje, że w jego ocenie, „biorąc pod uwagę obecną sytuację geopolityczną, nie spowoduje to znaczących zmian regulacyjnych czy celnych”. Ekspert spodziewa się raczej czasowych rozwiązań, które będą miały na celu ułatwienie przedsiębiorstwom odzyskanie płynności lub nadrobienie backlogu jaki powstał.
Kara za zamówione podróbki z Chin. E-commerce pod lupą celników
Szansa dla lokalnych firm e-commerce
Zamknięcie przejścia z Białorusią i tym samym ograniczenie funkcjonowania terminalu przeładunkowego w Małaszewiczach to kolejna materializacja ryzyka w globalnych łańcuchach dostaw. – To ryzyko od dawna było wpisane w model biznesowy platform takich jak Shein czy Temu, uzależnionych od długich, zewnętrznych i podatnych na wstrząsy szlaków logistycznych. Teraz widać, że geopolityka i infrastruktura wschodniej granicy UE realnie uderzają w ich zdolność do szybkiej i taniej dystrybucji – mówi Paweł Bilczyński, Head of Central & Eastern Europe w Infinity Blue Group.
Blokada granicy może jednak okazać się momentem przełomowym. Bilczyński uważa, że dla lokalnych MŚP oznacza okno możliwości.
– Konsumenci przyzwyczajeni do ekstremalnie tanich produktów z Chin będą musieli zmierzyć się z dłuższymi czasami dostaw i wyższymi kosztami. W tym kontekście lokalne firmy mogą wygrać szybkością, przewidywalnością i bliskością obsługi. W segmencie modowym, elektroniki użytkowej czy produktów lifestyle’owych może być kluczowym argumentem sprzedażowym – podsumowuje ekspert.
FAQ o zamknięciu granicy z Białorusią a e-commerce
- Jakie towary najbardziej odczują zamknięcie granicy z Białorusią?
Największe problemy dotyczą tanich produktów konsumpcyjnych sprowadzanych z Chin, ale także leków, komponentów elektronicznych i części zamiennych. - Czy Shein i Temu mogą przerzucić się na inne kanały dostaw?
Tak, w grę wchodzą trasy przez państwa bałtyckie oraz transport lotniczy. Oba rozwiązania są jednak droższe. - Jakie konsekwencje ma to dla polskich sklepów internetowych?
E-sklepy mogą zyskać przewagę w konkurencji z platformami azjatyckimi, oferując krótsze czasy dostaw i stabilność logistyczną.
Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.