Czerwiec 2024 r. dobiega końca, a my spoglądamy wstecz i przyglądamy się najważniejszym wydarzeniom miesiąca. Sprawdź 10 kluczowych informacji z rynku e-commerce.

Z tego artykułu dowiesz się:
- co wynika z raportu na temat polskich marek modowych,
- na czym polega współpraca Pyszne.pl z Amazonem,
- jak mBank umożliwia zakupy poprzez swoją aplikację,
- jakie są dane na temat sprzedaży online za maj 2024 r.
1. Allegro rusza z programem Allegro Delivery
Pod koniec czerwca Allegro uruchomiło program Allegro Delivery, który integruje ofertę dostaw od różnych partnerów logistycznych. W pierwszej fazie partnerami firmy zostały One by Allegro i Orlen Paczka.
W efekcie użytkownicy usługi Allegro Smart mogą korzystać z wielu metod dostaw: od kurierów, przez paczkomaty, po punkty odbioru. Ponadto wszystkie operacje logistyczne, takie jak śledzenie przesyłek i powiadomienia, zobaczą w aplikacji Allegro.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Zalando wydało raport o polskich markach modowych
Zalando zbadało obecność polskich marek modowych na zagranicznych rynkach i opublikowało raport „Polska moda na europejskim wybiegu”. Z badania wynika, że w 2022 r. ponad 40% przychodów największych firm z branży pochodziło z eksportu, co oznacza wzrost o 9% w stosunku do roku 2021.
Ponadto połowa polskich firm modowych, która prowadzi sprzedaż online, działa poza granicami kraju, a 75% z nich planuje dalszy rozwój poza Polską. Do tego raport zwraca uwagę również na rosnący udział e-commerce w sprzedaży polskich marek, który w 2022 r. wyniósł 30–40%.
3. Właściciel platformy Pyszne.pl nawiązał współpracę z Amazonem
Just Eat Takeaway, właściciel marki Pyszne.pl, nawiązał współpracę z Amazonem. W efekcie firma oferuje członkom Amazon Prime darmowe dostawy jedzenia w Niemczech, Austrii i Hiszpanii, a być może z czasem także w innych krajach, np. w Polsce.
Do tego nowy program lojalnościowy zapewni użytkownikom Amazon Prime dodatkowe rabaty. Z kolei Just Eat Takeaway liczy, że dzięki partnerstwu z gigantem technologicznym zwiększy zasięg terytorialny i dotrze do szerszej bazy klientów.
4. Shein uruchamia w Europie platformę SHEIN Exchange
Chińska platforma e-commerce SHEIN wprowadziła w Europie nową usługę – SHEIN Exchange, która umożliwia kupno i sprzedaż używanych produktów zakupionych wcześniej na macierzystym SHEIN.
Usługa zadebiutowała we Francji i wkrótce będzie dostępna także w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Można przypuszczać, że po udanym pilotażu we wcześniej wspomnianych krajach platforma pojawi się również na innych europejskich rynkach.
5. R-GOL przejmuje spółkę Unisport
Dystrybutor artykułów piłkarskich R-GOL kupił od Nordic Capital spółkę Unisport. Dzięki tej transakcji R-GOL rozszerzy swoje działania na rynki Europy Północnej i Zachodniej, a co za tym idzie – stanie się jednym z największych dystrybutorów sprzętu piłkarskiego w Europie.
Ponadto firma zyska dostęp do ponad 1,6 mln klientów i 500 tys. zawodników w klubach partnerskich, a także zwiększy swoją obecność w mediach społecznościowych do ponad 10 mln fanów.
6. Shoper wchodzi w usługi fulfillmentowe
We współpracy z firmą XBS Fulfillment platforma e-commerce Shoper wprowadziła do swojej oferty usługę fulfillmentu. Dzięki niej właściciele e-sklepów sprzedających za pomocą Shopera będą mogli wydelegować na zewnątrz procesy logistyczne. Usługa ta obejmuje bowiem zarządzanie magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów.
Ponadto partnerstwo z XBS Fulfillment zapewnia klientom Shopera dostęp do takich rozwiązań logistycznych jak obsługa produktów wielkogabarytowych.
7. mBank sprzedaje elektronikę przez aplikację bankową
Kolejna współpraca obejmuje mBank i platformę zakupową Morele. E-sklep zapewnia w ten sposób swoim klientom zakupy bezpośrednio w aplikacji mobilnej banku.
Pierwsza faza projektu rozpoczęła się w czerwcu i objęła 50 tys. klientów. Do końca roku nowe mOkazje mają zostać udostępnione wszystkim użytkownikom mBanku. Dzięki temu jego klienci będą mogli łatwo przeglądać i kupować elektronikę bez wychodzenia z bankowości mobilnej.
Poprzez tę współpracę mBank zamierza mocniej wejść w rynek e-commerce.
8. GUS podał dane na temat sprzedaży online za maj 2024 r.
Według najnowszych danych GUS sprzedaż detaliczna przez internet w maju 2024 r. wzrosła o 6,8% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Udział e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej nieznacznie się zwiększył i osiągnął w maju 8,6% w porównaniu do 8,5% w maju 2023 r.
Pomimo sezonowych spadków średniej wartości koszyka polscy sprzedawcy poszukują nowych rynków, a co za tym idzie – rośnie też sprzedaż crossborder, i to o ponad 10% rok do roku.
9. Camaïeu wraca na polski rynek – na razie online
Francuska marka odzieżowa Camaïeu, która ogłosiła upadłość w 2022 r., powraca na polski rynek pod nową nazwą Be Camaïeu. Marka została reaktywowana przez nowego właściciela – firmę odzieżową Celio, która przejęła Camaïeu za 1,8 mln euro.
Odzież Be Camaïeu będzie na początku dostępna dla polskich klientów w formule online. Nowa kolekcja obejmie codzienną odzież damską.
10. Wolt pojawił się w 6 nowych lokalizacjach w Polsce
Wolt, dostawca jedzenia i zakupów, rozszerzył swoją działalność w Polsce i otworzył sześć nowych lokalizacji. W efekcie mieszkańcy Torunia, Olsztyna, Częstochowy, Chorzowa, Sosnowca i Piaseczna mogą teraz korzystać z usług Wolta.
W ten sposób Wolt stał się dostępny już w 20 polskich miastach. Firma planuje dalszą ekspansję w drugim półroczu poprzez koncentrację na Śląsku. Do tego Wolt stawia na ścisłą współpracę z lokalnymi biznesami – oferuje dostawy do 35 minut oraz wsparcie marketingowe.