Sztuczna inteligencja w modelowaniu atrybucji, zaawansowany remarketing dynamiczny i analityka rentowności produktów? To tylko część rozwiązań, które w 2025 roku zmieniają sposób działania sklepów internetowych. – Kluczem do sukcesu jest odwrócenie tradycyjnego myślenia o wyborze platformy e-commerce. Zamiast zaczynać od pytania „który system wybrać?”, należy zacząć od strategii biznesowej – podkreśla Marek Jastrzębski, e-commerce account director w PromoTraffic. Komentarz pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2025”.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie innowacje technologiczne w 2025 roku kształtują e-commerce,
- dlaczego integracja platformy z aplikacjami mobilnymi to klucz do lepszego wykorzystania danych,
- jakie błędy popełniają firmy przy wyborze i wdrożeniu systemów e-commerce,
- który element infrastruktury warto usprawnić w polskich sklepach do końca 2025 roku.
Jakie są najbardziej przełomowe innowacje technologiczne i zjawiska w tym obszarze, które zmieniają sposób działania sklepów internetowych w 2025 roku
Branża e-commerce jest wyjątkowo podatna na rozwój nowych technologii, dlatego z pewnością mogę wspomnieć kilka ciekawych rozwiązań:
- Jako pierwsze wymieniłbym modelowanie atrybucji wspierane przez AI. Sztuczna inteligencja potrafi znacznie precyzyjniej rozdzielić wpływ poszczególnych kanałów marketingowych, co przekłada się na lepsze decyzje budżetowe i efektywność całego media mixu. Świetnym narzędziem w tym zakresie jest Roivenue.
- Kolejny aspekt to zaawansowany remarketing dynamiczny, który przez ostatni czas wszedł na zupełnie nowy poziom. Dynamiczne reklamy w formacie rich media na platformach, takich jak programmatic potrafią naprawdę skutecznie przyciągać uwagę i ponownie angażować użytkowników atrakcyjnymi, spersonalizowanymi komunikatami. Szczególnie polecam remarketing dynamiczny w narzędziu Display & Video 360.
- Nie możemy pominąć analityki rentowności na poziomie konkretnego produktu, a dokładnie wykorzystania zaawansowanej analityki do oceny marżowości produktów, bazując na danych z platform e-commerce i systemów reklamowych. To podejście pozwala lepiej ustalać priorytety sprzedażowe i znacznie efektywniej optymalizować ofertę. Osobiście polecam narzędzie Data Octopus, które świetnie sprawdza się w takich analizach.
- Warte wspomnienia są również silniki rekomendacji oparte na AI – to dziś absolutna podstawa skutecznej personalizacji. Poprawiają one zaangażowanie użytkowników i zwiększają średnią wartość koszyka. Na rynku jest kilka mocnych graczy, takich jak Luigi’s Box czy Segmentify.
Największe wyzwania, z jakimi mierzą się obecnie zespoły technologiczne w e-commerce przy wdrażaniu nowych systemów oraz przy ich integracji z istniejącą infrastrukturą, i jak im sprostać w praktyce
Zdecydowanie największym wyzwaniem jest integracja między platformą a aplikacjami mobilnymi. Głównym celem jest uzyskanie spójnego obrazu ścieżki klienta, który porusza się między platformą e-commerce a aplikacjami mobilnymi. Implementacja narzędzi do analizy danych, które pozwalają na stworzenie jednego profilu użytkownika, jest niezwykle istotna. Brak tej integracji oznacza utratę cennych danych o zachowaniach klientów, a co za tym idzie – ryzyko błędnych decyzji marketingowych.
Implementacja narzędzi do analizy danych, które pozwalają na stworzenie jednego profilu użytkownika, jest niezwykle istotna. Brak tej integracji oznacza utratę cennych danych o zachowaniach klientów, a co za tym idzie – ryzyko błędnych decyzji marketingowych
Błędy strategiczne i operacyjne firm przy wyborze i implementacji systemów e-commerce (ERP, CMS, PIM)
- Wybór platformy e-commerce na wyrost – inwestowanie przez małe i średnie sklepy w rozbudowane i drogie systemy, których koszty utrzymania, rozwoju i obsługi są nieproporcjonalnie wysokie do generowanych przychodów.
- Brak strategii ekspansji międzynarodowej – zaniedbanie długoterminowego planowania rozwoju na rynkach zagranicznych, co objawia się m.in. brakiem przemyślanej architektury domen i wyboru platformy, która nie skaluje się globalnie.
- Niedostateczna analiza ekosystemu technologicznego platformy – podejmowanie decyzji o wyborze systemu bez dogłębnego sprawdzenia dostępności natywnych integracji (wtyczek) z istotnymi narzędziami zewnętrznymi (np. systemami do marketing automation). Skutkuje to później kosztownymi i problematycznymi wdrożeniami.
To, co może najbardziej przeszkadzać w momencie wyboru narzędzi strategicznych to presja czasu. Terminy w marketingu gonią nas zawsze, ale na niektóre decyzje musimy koniecznie przeznaczyć więcej czasu, aby nie pokrywać potem swojego pośpiechu setkami godzin po stronie firm IT.
Jaki element infrastruktury technologicznej powinien zostać bezwzględnie usprawniony w polskich sklepach do końca 2025 roku, aby nadążyć za tempem rynku
Zdecydowanie powinno być to logowanie przez media społecznościowe. Zaskakująco wiele sklepów wciąż nie oferuje logowania przez konta Google’a, Facebooka czy Apple ID. To stanowi poważną barierę wejścia i utrudnia proces zakupowy. Oczywiście, że niedociągnięcia w sklepach internetowych się zdarzają. Jednak nie można sobie pozwolić na utratę użytkownika na ostatnim etapie tylko dlatego, że nie może się zalogować przez ulubioną platformę. Pamiętaj, że na pozyskanie tego użytkownika wydano już część budżetu. Dodatkowym argumentem niech będzie fakt, że korzystanie z logowania Google’a jest cenne z punktu widzenia kampanii Google Ads i wykorzystywania konwersji rozszerzonych.
Wskazówki dla firm, które chcą budować trwałą przewagę w obszarze technologii i oprogramowania dla e-commerce w nadchodzących latach
Kluczem do sukcesu jest odwrócenie tradycyjnego myślenia o wyborze platformy e-commerce. Zamiast zaczynać od pytania „Który system wybrać?”, należy zacząć od strategii biznesowej i zdefiniowania istotnych procesów oraz narzędzi.
Jak powinien wyglądać taki proces?
- Zdefiniuj cele biznesowe. Jakie rynki? Jaki model sprzedaży? Jaki jest plan na skalowanie?
- Określ najistotniejsze narzędzia i integracje. Z jakiego systemu ERP/PIM/MA będę korzystać? Jakie metody płatności i dostawy są istotne dla moich klientów? Co z generowaniem warstw danych e-commerce?
- Dopiero teraz zadaj pytanie: „Która platforma e-commerce oferuje natywne, stabilne i efektywne kosztowo wsparcie dla zdefiniowanych przeze mnie wymagań?”
Taka kolejność pozwala uniknąć technologicznego długu i wyboru systemu, który zamiast być wsparciem, stanie się hamulcem dla rozwoju biznesu. Warto w tym procesie konsultować się z doświadczonymi agencjami, które posiadają przekrojową wiedzę o ograniczeniach i możliwościach różnych platform.
Kluczem do sukcesu jest odwrócenie tradycyjnego myślenia o wyborze platformy e-commerce. Zamiast zaczynać od pytania „Który system wybrać?”, należy zacząć od strategii biznesowej i zdefiniowania istotnych procesów oraz narzędzi.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2025”. Kliknij w baner i pobierz.