Rzuciłeś wszystko i postanowiłeś prowadzić sklep internetowy, wiesz, co będziesz sprzedawał, wybrałeś fajną domenę? Świetnie, pozostaje Ci tylko odpowiednio się przygotować, także pod względem prawnym. Sprawdź, jakie kroki powinieneś wykonać na samym początku, by wszystko poszło zgodnie z planem i zgodnie z prawem.
KROK 1: Umowa na wykonanie strony sklepu internetowego
Musisz zacząć od wyboru firmy, która przygotuje informatycznie Twój sklep. Pamiętaj, żeby zawrzeć odpowiednią umowę na przygotowanie Twojego e-sklepu po to, aby prace nad nim przebiegały terminowo i zostały wykonane zgodnie z Twoimi oczekiwaniami. Jeżeli strona sklepu ma być przygotowana wg Twoich pomysłów, będzie zawierała autorskie rozwiązania, zadbaj więc również, żeby autorskie prawa majątkowe do dzieła, jakim jest taki autorski sklep internetowy, zostały przeniesione na Ciebie.
KROK 2: Zadbaj o legalność korzystania z materiałów wprowadzanych do sklepu internetowego
Jeżeli chcesz skorzystać z cudzych opisów lub zdjęć, które wypatrzyłeś gdzieś w internecie, sięgaj tylko po te, do których uzyskałeś zgodę ich autorów albo licencję na ich wykorzystanie z Twoim sklepie.
Pamiętaj
Nie każde zdjęcie czy tekst zamieszczone gdzieś w sieci możesz legalnie wykorzystać w swoim sklepie internetowym. Cudze utwory dostępne ogólnie w internecie chronione są prawem autorskim i w razie jego naruszenia może Ci grozić spora sankcja finansowa, o nerwach związanych z wezwaniem do zapłaty i sprawą w sądzie nie wspominając.
Przykład
Jeśli znalazłeś ciekawe zdjęcie, które chciałbyś zamieścić w swoim sklepie, ustal, kto jest właścicielem takiej strony i skontaktuj się z nim w sprawie udzielenia Ci zgody na wykorzystanie utworu w Twoim sklepie internetowym. Dla celów dowodowych najlepiej uzyskać taką zgodę (od osoby lub podmiotu, który zapewnia, że przysługują mu autorskie prawa majątkowe) w formie pisemnej, a przynajmniej e-mailowej.
Aby legalnie móc sięgać po utwory czyjegoś autorstwa (fotografie, opisów produktów), wystarczy często zawrzeć umowę licencji na korzystanie z wynagrodzeniem dla twórcy/licencjodawcy.
KROK 3: Przygotuj właściwie opisy produktów
Zamieszczając opisy produktów na poszczególnych stronach sklepu internetowego, zadbaj również, by odpowiadały one wymogom prawnym i nie naruszały interesów konsumenta, a także nie wprowadzały klientów w błąd. Dokładnie zapoznaj się z wymogami Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług.
PrzykładPodawaj informacje o towarze w sposób pełny, jasny, a jednocześnie zwięzły, oznaczaj towary ceną brutto, podawaj ceny towarów w taki sposób, aby konsument miał możliwość porównania cen w Twoim sklepie z cenami u innych sprzedawców.
KROK 4: Opracuj regulamin
Sporo już robiłeś, ale to niestety nie wszystko. Zadbaj, by w Twoim sklepie internetowym znalazł się przejrzysty regulamin, niezawierający klauzul abuzywnych. (Przykłady klauzul abuzywnych znajdziesz tutaj).
PamiętajJeśli dany zapis zostanie uznany za klauzulę niedozwoloną, nie będzie wiązał konsumenta, a dodatkowo Prezes UOKiK może decyzją administracyjną nałożyć na przedsiębiorcę nie tylko obowiązek zaprzestania stosowania zapisów, ale i karę pieniężną, która może być sporym obciążeniem finansowym.
Zadbaj, by regulamin zawierał wszelkie elementy wskazywane w ustawie z dnia 30.05.2014 roku o prawach konsumenta, ustawie z dnia 18.07.202 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W szczególności sprawdź, czy ostatni przycisk finalizujący zamówienie zawiera oznaczenie o obowiązku zapłaty, opisz procedurę reklamacyjną, jaka będzie u Ciebie obowiązywała, poinformuj konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy, o skutkach takiego odstąpienia i adresie, na który klient ma zwrócić towar. (Więcej na temat regulaminu w sklepie internetowym przeczytasz tutaj)
KROK 5: Zadbaj o dane osobowe i zgodność przetwarzania danych pod kątem RODO
Kolejny element, na który musisz zwrócić uwagę, to obowiązujące od 25 maja br. unijne Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), tzw. „Rozporządzenie RODO”.
Zastanów się, jakie dane osobowe będzie musiał pozyskiwać, a jakie dodatkowo chcesz pozyskać, i zaprojektuj właściwe formułki ze zgodami. Zbierane przez Ciebie dane powinny być adekwatne do celów, w jakich zamierzasz je przetwarzać. Wszystkie zgody, które zamieszczasz w Twoim sklepie internetowym w związku z gromadzeniem danych osobowych, powinny być prawidłowo sformułowane.
KROK 6: Przygotuj Politykę prywatności i pliki cookies
Z Rozporządzeniem RODO ściśle wiąże się przygotowanie i zamieszczenie w sklepie, najlepiej w odrębnej zakładce, dokumentu opisującego:
- sposób przetwarzania danych osobowych,
- cele i okres ich przetwarzania przez Ciebie,
- wskazanie podstawy prawnej przetwarzania,
- poinformowanie osoby, która przekazuje Ci swoje dane o przysługujących jej prawach,
- poinformowanie jej o tym, komu jej dane osobowe udostępni.
Czyli wszystko to, co musi zawierać Polityka prywatności. Pamiętaj, żeby informacje były podane w sposób zwięzły, jasnym i prostym językiem. W Polityce prywatności możesz od razu opisać stosowane w Twoim sklepie internetowym rodzaje plików cookies, informacje o profilowaniu, ewentualnie korzystaniu z narzędzi typu Google Analytics czy też innych narzędzi do śledzenia ruchu użytkowników witryny internetowej.
Pamiętaj także, aby stosując się do Rozporządzenia RODO (więcej o zmianach, jakie wprowadziło RODO przeczytasz tutaj), wdrożyć odpowiednie procedury w zakresie nadawania upoważnień do przetwarzania danych, prowadzenia ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych czy też zawierania z podmiotami, którym dane osobowe swoich klientów udostępniasz, odpowiednio skonstruowanych umów o powierzeniu przetwarzania danych osobowych.
KROK 7: Zrób audyt prawny sklepu internetowego
Jeżeli zrobiłeś już wszystko, o czym mowa powyżej, i wydaje ci się, że w Twoim sklepie internetowym wszystko jest gotowe, żeby spokojnie rozpocząć sprzedaż, ale i pozycjonowanie strony, dla pewności zleć jeszcze profesjonaliście przeprowadzenie audytu prawnego. Tylko w ten sposób będziesz mieć pewność, że Twój sklep posiada wszystkie niezbędne zakładki, że treści prezentowane w sklepie są zgodne z przepisami, a tym samym skupisz się już na aspektach marketingowych i sprzedażowych w Twoim wymarzonym sklepie internetowym, nie martwiąc się o kwestie prawne.
Powodzenia i wielu klientów!