Rosnące koszty operacyjne i konieczność przyspieszonej cyfryzacji stawiają sektor transportu i magazynowania w trudnej sytuacji. FedEx poinformował, że w wyniku reorganizacji działalności ponad 600 osób straci pracę w dziale FedEx Supply Chain w Memphis. To kolejny sygnał, że branża logistyczna pod presją globalnych wyzwań będzie coraz mocniej poszukiwać oszczędności i automatyzacji procesów.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie działania restrukturyzacyjne prowadzi FedEx w USA,
- dlaczego branża logistyczna pod presją kosztów i napięć handlowych musi szukać oszczędności,
- jak firmy transportowe wykorzystują cyfryzację i automatyzację,
- jakie ryzyka dla e-commerce wynikają z redukcji w sektorze logistycznym,
- w jaki sposób właściciele e-sklepów mogą reagować na zmiany u operatorów.
Zwolnienia w FedEx i reorganizacja działalności
Według dokumentów złożonych do lokalnej rady ds. zatrudnienia redukcja obejmie dwie placówki FedEx Supply Chain w Memphis. Część obowiązków spółki zostanie powierzona zewnętrznemu podmiotowi. Zgodnie z deklaracjami firmy proces zwolnień zakończy się w październiku 2025 roku.
FedEx informuje, że pracownicy zostali wcześniej uprzedzeni o planowanych zmianach. Osoby objęte restrukturyzacją mogą ubiegać się o inne stanowiska w strukturach grupy, a dodatkowo mają otrzymać wsparcie w relokacji, poszukiwaniu pracy lub odprawy finansowe.
Decyzja nie jest częścią wcześniejszego programu „Network 2.0”, który zakładał optymalizację sieci operacyjnej i zamykanie wybranych punktów przeładunkowych w USA. W ramach tego projektu w poprzednich latach zlikwidowano ponad 100 placówek i zwolniono kilkaset osób. Obecne cięcia są odrębnym działaniem i mają na celu dostosowanie struktur do bieżącej sytuacji rynkowej.
Słuchaj podcastu „E-commerce bez tajemnic”
Branża logistyczna pod presją kosztów i napięć handlowych
Problemy FedEx wpisują się w szerszy trend obserwowany w logistyce. Na operatorów wpływają rosnące koszty paliw i pracy, a także niepewność związana z polityką handlową Stanów Zjednoczonych. Nowe cła i napięcia w wymianie międzynarodowej wymuszają na firmach dodatkowe wydatki.
Branża zmaga się również z chronicznymi brakami kadrowymi. W wielu krajach, także w USA, niedobór kierowców ciężarówek oraz pracowników magazynowych powoduje presję płacową. Firmy starają się utrzymać rentowność, co coraz częściej prowadzi do decyzji o redukcjach etatów lub przekazywaniu części działalności zewnętrznym podwykonawcom.
Zwolnienia w Amazonie. Pracownicy tracą etaty mimo miliardowych zysków
Cyfryzacja i automatyzacja jako odpowiedź
Według analiz branżowych ponad 70 procent firm logistycznych już korzysta z narzędzi cyfrowych wspierających zarządzanie transportem i magazynami. Automatyzacja procesów pozwala łagodzić skutki niedoborów kadrowych oraz rosnących kosztów.
Rozwój systemów do zarządzania flotą, oprogramowania do optymalizacji tras czy robotyki magazynowej to kierunki, w które inwestują globalni operatorzy. Choć autonomiczne ciężarówki nie są jeszcze powszechnym rozwiązaniem, to wdrażane technologie mają zwiększyć efektywność i umożliwić obsługę większej liczby zamówień bez proporcjonalnego wzrostu zatrudnienia.
Znaczenie dla e-commerce
Decyzje dużych operatorów logistycznych mają bezpośredni wpływ na sektor e-commerce. Zmniejszenie dostępności pracowników czy zmiany w sieci transportowej mogą przekładać się na wyższe koszty dostaw i wydłużenie czasu realizacji zamówień.
Dla właścicieli sklepów internetowych to sygnał, że współpraca z partnerami logistycznymi wymaga coraz uważniejszego planowania. Dywersyfikacja kanałów dostaw, inwestycje w automatyzację procesów magazynowych oraz analiza stabilności finansowej partnerów stają się istotnym elementem strategii e-commerce.
Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.