InPost rozszerza swoją obecność na europejskim rynku logistyki last mile. Firma zainwestowała w portugalski start-up Bloq.it i podpisała z nim wieloletnią umowę na dostawę 20 tys. bateryjnych paczkomatów. Nowa technologia off-grid otwiera drogę do przyspieszenia ekspansji i redukcji kosztów operacyjnych.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak wygląda strategiczne partnerstwo InPost i Bloq.it,
- czym wyróżniają się bateryjne paczkomaty Next,
- w jakich krajach już działają nowe urządzenia i gdzie pojawią się kolejne,
- jakie są plany rozwoju sieci paczkomatów InPost do końca 2025 roku,
- jak inwestycja w Bloq.it różni się od wcześniejszych przejęć.
InPost i Bloq.it w strategicznym partnerstwie
Polska firma logistyczna zawarła wieloletnie porozumienie z Bloq.it, młodą spółką z Portugalii specjalizującą się w automatach paczkowych nowej generacji. Na jego mocy InPost otrzyma ponad 20 tys. urządzeń typu Next, a dodatkowo obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w partnerze technologicznym.
Bloq.it działa od 2019 roku i współpracuje już z globalnymi podmiotami, takimi jak Vinted Go, GLS czy DHL. W maju 2025 spółka pozyskała 28 mln euro od inwestorów finansowych, a obecne wejście InPostu oznacza dla niej zarówno stabilne zamówienia, jak i rozwój produktu we współpracy z dużym graczem logistycznym.
– Nasza strategiczna inwestycja w Bloq.it to przełomowy moment dla naszej ekspansji w Europie. To partnerstwo nie tylko daje nam dostęp do technologii nowej generacji, ale także pozwala nam umocnić pozycję lidera na rynku – powiedział Rafał Brzoska, prezes InPostu.
Bateryjne paczkomaty Next jako game changer
Urządzenia dostarczane przez Bloq.it nie wymagają podłączenia do sieci energetycznej ani instalacji paneli fotowoltaicznych. Zasilanie bateryjne z przewidywaną żywotnością sięgającą 10 lat oznacza, że paczkomaty Next można montować w lokalizacjach wcześniej nieosiągalnych. To rozwiązanie zmniejsza bariery infrastrukturalne, przyspiesza wdrożenia i obniża koszty inwestycyjne.
Dzięki konstrukcji off-grid możliwa jest instalacja w mniejszych miejscowościach, na osiedlach mieszkaniowych, przy parkingach i w przestrzeniach uczelnianych. Dla e-sprzedawców i klientów oznacza to większą dostępność punktów odbioru, krótszą drogę do paczkomatu oraz skrócenie czasu dostawy ostatniej mili.
Dodatkową wartością jest ograniczenie kosztów operacyjnych. Brak konieczności uzyskiwania przyłącza do sieci energetycznej czy zezwoleń na budowę skraca czas instalacji i redukuje ryzyko opóźnień. Skalowalność sieci jest dzięki temu większa, co przyspiesza zagęszczanie punktów odbioru w konkurencyjnych regionach.
Słuchaj podcastu „E-commerce bez tajemnic”
Kierunki ekspansji i plan rozwoju sieci
Pierwsze paczkomaty Next zostały uruchomione w lipcu 2025 we Francji i Wielkiej Brytanii. Jeszcze w tym roku kolejne urządzenia mają trafić do Włoch, Portugalii i Hiszpanii. Dostawy dla InPostu będą realizowane w ciągu najbliższych dwóch do trzech lat.
Obecnie firma działa w dziewięciu krajach Europy. Posiada ponad 88 tys. punktów odbioru, z czego 54 tys. to paczkomaty. Do końca 2025 roku planuje zwiększyć tę liczbę o kolejne 14 tys. Najwięcej nowych maszyn zostanie uruchomionych w Wielkiej Brytanii (4,5 tys.) oraz w regionie Francji i Beneluksu (4 tys.). Polska otrzyma 3 tys. nowych urządzeń, Półwysep Iberyjski 2 tys., a Włochy 1 tys.
Ekspansja na rynkach zagranicznych to element długofalowej strategii. InPost od kilku lat rozwija się poprzez przejęcia, m.in. francuskiego Mondial Relay w 2021 roku, udziałów w brytyjskim Menzies Distribution w latach 2023-2024, 95,5 proc. udziałów w Yodel w 2025 roku czy hiszpańskiej spółki Sending w tym samym roku. Wejście kapitałowe w Bloq.it różni się jednak od wcześniejszych akwizycji, ponieważ ma charakter inwestycji technologicznej.
Znaczenie inwestycji dla e-commerce
Z punktu widzenia rynku e-commerce rozwój sieci paczkomatów oznacza dalsze zwiększanie konkurencyjności usług dostawczych. Skrócenie dystansu do punktu odbioru i większa elastyczność w wyborze lokalizacji bezpośrednio wpływa na satysfakcję klienta końcowego.
Dla właścicieli e-sklepów i sprzedawców internetowych to szansa na korzystanie z gęstszej i bardziej dostępnej sieci OOH. Nowa technologia zmniejsza też koszty operacyjne operatora, co w dłuższej perspektywie może przełożyć się na stabilniejsze ceny usług.
Według wyników za pierwszy kwartał 2025 roku InPost osiągnął przychody na poziomie 2,95 mld zł i skorygowaną EBITDA w wysokości 940,2 mln zł. To wzrost w stosunku do 2,43 mld zł przychodów i 760,1 mln zł EBITDA rok wcześniej. Rozwój sieci bateryjnych paczkomatów ma być kolejnym czynnikiem wspierającym wzrost i poprawę rentowności w kolejnych okresach.
Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.