„Sprzedawanie na Etsy i promocja na Pintereście nie polegają na wstawianiu produktów, a jedynie od tego się zaczynają. Jeśli chcesz przekształcić swoje hobby w biznes, musisz zrozumieć, że to zajmie czas i będzie wymagało wysiłku adekwatnego do oczekiwanych efektów” – o skutecznej działalności na platformach sprzedażowych opowiada Monika Pieńkowska, która pod marką Extrano z sukcesem od lat działa na Etsy, uczy też innych, jak to robić, w ramach projektów SklepnaEtsy.pl i Pinterestdlabiznesu.pl.

Na jakich marketplace’ach jest obecna marka Extrano i dlaczego na tych?
Obecnie pod marką Extrano sprzedaję na Etsy, własnej stronie internetowej (e-tutorial.eu) oraz w polskich galeriach internetowych. Na Etsy są to wyłącznie produkty cyfrowe – mój sklep oferuje obecnie ponad 570 wzorów do tworzenia biżuterii. Dlaczego Etsy? Bo daje światowy zasięg i dobrą platformę, dostosowaną do produktów zarówno fizycznych, jak i cyfrowych. Produkty fizyczne – gotową biżuterię i książki – sprzedaję wyłącznie w Polsce.
Na Pintereście promuję wszystkie kanały sprzedaży. To proste, skoro każdy pin może być opatrzony innym linkiem, prowadzącym do innego produktu, w innym miejscu. Na Pinterest ludzie wchodzą szukać inspiracji, a my, sprzedawcy, możemy im tę inspirację dawać (w formie propozycji produktów do kupienia, przepisów do wypróbowania, artykułów edukacyjnych, afiliacyjnych itd.).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czym Extrano wyróżnia się spośród konkurencji?
Na Etsy sprzedaję wzory do wykonywania biżuterii, kiedyś oferowałam również gotową biżuterię. Zawsze wyróżnikami mojej marki były kreatywność, odmienność, dążenie do tego, aby moje produkty i prace były rozpoznawalne na pierwszy rzut oka, odróżniały się stylem i tematyką od innych na rynku. To właśnie w mojej niszy przyciąga klientów, a dodatkowo sprawia, że wracają.
Które akcje i działania na Etsy są najefektywniejsze?
Najefektywniejsza, a jednocześnie najtrudniejsza jest regularna aktywność. Preferuję drobne czynności stale ulepszające sklep, regularne działania promocyjne stosowane codziennie, a nie – wielkie akcje raz na jakiś czas. Na facebookowej grupie „Sklep na Etsy” i na Instagramie prowadziłam niedawno wyzwanie „#EtsyReanimacja”, w którym pokazywałam, jak skuteczna może być systematyczność: dodawanie nowych produktów, optymalizacja, promocja w social mediach.
A jak to wygląda w przypadku Pinteresta?
Pinterest – choć nie jest typowym medium społecznościowym, a raczej wyszukiwarką grafiki – idzie jak inni w kierunku promowania nowych treści i regularnych publikacji. Wymaga do tego przestrzegania zasad SEO, które wspierają pozycjonowanie pinów w serwisie, wyświetlanie ich właściwym użytkownikom, czyli potencjalnym klientom. Jednocześnie, w odróżnieniu od innych mediów społecznościowych, Pinterest działa długoterminowo – piny nie znikają wśród milionów innych, są wyszukiwalne i żyją latami. A zatem warto poświęcać mu czas i wykorzystywać go do promocji biznesu.
Ile trwa wystawienie jednej oferty? Jakich narzędzi używa Pani do automatyzacji sprzedaży i obsługi zamówień z marketplace’ów?
Jeśli sprzedawca ma przygotowane materiały graficzne, schemat opisu, przemyślane tagi, to wystawienie oferty nie jest specjalnie skomplikowane i trwa do 15 min. Używam obecnie jedynie narzędzi do hurtowej edycji ofert (Vela) oraz automatyzacji promocji na Pintereście (Tailwind). W przypadku produktów cyfrowych Etsy w całości automatyzuje proces sprzedaży i wysyłki plików do klienta, a przy produktach fizycznych skorzystać można np. z BaseLinkera.
Jakie są koszty obecności na Etsy i Pintereście? Które najtrudniej oszacować?
Etsy pozostaje jedną z najtańszych (jeśli nie najtańszą) platform sprzedażowych dla drobnych wytwórców. System opłat jest znany użytkownikowi przed wystawieniem oferty i nie zaskakuje po sprzedaży (choć są tacy, którzy poznają go dopiero wtedy…). Brak abonamentu, niska stawka za wystawienie produktu (0,20 dol./oferta), relatywnie mała prowizja od transakcji (5%) i za przeprowadzenie płatności (4% + 0,30 euro) – to powoduje, że Etsy jest ciekawą alternatywą dla innych marketplace’ów.
Koszty Pinteresta? Czas i ewentualnie narzędzia. Nie ma tu opłat. Warto wspomnieć, że Pinterest nieco ponad rok temu wprowadził dla polskich użytkowników reklamy. To jedna z tańszych opcji (spośród tych płatnych) dotarcia do odbiorców zagranicznych z myślą o sklepie na Etsy.
Czy Etsy i Pinterest są dla każdego? W jakich kategoriach najtrudniej się przebić, a w jakich jest jeszcze miejsce dla nowych graczy?
W zasadzie nie ma na Etsy mało konkurencyjnych kategorii. Konkurencja jest wszędzie. A jednocześnie wciąż pojawiają się sklepy – również w bardzo obleganych niszach, takich jak biżuteria czy wyposażenie wnętrz – które szybko osiągają sukces. Podstawa to dobry produkt – wyróżniający się, zaspokajający potrzeby – regularne działania oraz przemyślana strategia promocyjna.
Ale uwaga: Etsy nie jest dla każdego, w szczególności nie dla resellerów. Aby tam sprzedawać, trzeba być wytwórcą lub przynajmniej projektantem oferowanych produktów.
Konto firmowe na Pintereście wspiera biznes i będzie działać niezależnie od kategorii, choć oczywiście przedstawiciele niektórych z nich łatwiej się tam odnajdą.
Jaki jest przepis na skuteczną sprzedaż na Etsy? 5 wskazówek dla innych ikomersiaków
O drogach do sprzedaży na Etsy, w tym przez Pinterest, można by rozmawiać godzinami, ale pięć najważniejszych zasad, bez których nie da się funkcjonować, to:
- Bądź aktywny, działaj regularnie i nie poddawaj się po krótkim czasie. Sprzedawanie na Etsy i promocja na Pintereście nie polegają na wstawianiu produktów, a jedynie od tego się zaczynają. Jeśli chcesz przekształcić swoje hobby w biznes, musisz zrozumieć, że to zajmie czas i będzie wymagało wysiłku adekwatnego do oczekiwanych efektów.
- Dostosowuj swój sklep i ofertę do bieżącej sytuacji. Na bieżąco śledź zasady algorytmu Etsy, sytuację zewnętrzną (wysyłki) i bieżące trendy.
- Dbaj o SEO na Etsy i Pintereście. SEO rządzi! Dostosowanie do reguł rządzących wyszukiwarkami Etsy i Pinteresta powinno być Twoim priorytetem, jeśli ofertę ma ktokolwiek zobaczyć.
- Specjalizuj się! Rośnie liczba sklepów ulokowanych w jednej wąskiej kategorii. Użytkownicy trafiający do nich chętniej dokonują zakupu (tzw. paradoks wyboru: wybredny klient potrzebuje wyboru, ale w wąskim zakresie). Łatwiej je wypozycjonować.
- Dbaj o jakość oferty i prezentacji. Czasy, w których na Etsy sprzedawano głównie rękodzieło robione wieczorami w ramach hobby i fotografowane na podłodze, minęły! Przeciętna jakość oferty (produktów, zdjęć, opisów, obsługi klienta) znacznie wzrosła i będzie rosła.