W nowej normalności e-commerce nie jest dodatkiem do sprzedaży stacjonarnej, ale stanowi pełnoprawny, a czasem główny kanał sprzedaży, który dla klientów jest niemal w pełni bezpieczny. Pamiętaj, że każdy z Twoich konkurentów zrobi to samo – przeniesie lub rozwinie swój biznes online – dlatego powinieneś rozważyć modyfikacje związane ze sprzedażą i obsługą, żeby zapewnić klientowi w tych obszarach jak najwyższą jakość.

Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego warto wdrożyć system do zarządzania informacją produktową (PIM),
- kto najbardziej skorzysta na wdrożeniu PIM w Twojej firmie,
- na jakie funkcje typowe dla branży RTV/AGD pozwala technologia Pimcore,
- jaki wpływ ma PIM na decyzje zakupowe klientów.
Kupujący online zaczną wymagać od sklepów internetowych więcej niż dotychczas. Będą oczekiwali wrażeń podobnych do tych z wizyt w sklepach stacjonarnych – dużego wyboru asortymentu z dokładną charakterystyką. Krótkie, schematyczne opisy produktowe nie będą spełniać już ich wymagań. Dlatego też firmy handlowe będą musiały szczególnie zadbać o precyzyjne informacje o sprzedawanych produktach (opisy, atrakcyjne zdjęcia, multimedia, atrybuty), a w przyszłości być może umożliwić klientom rzeczywiste odczuwanie ich wszystkimi zmysłami (zapach, smak, wrażenia dotykowe).
Czym jest system do zarządzania informacją produktową (PIM)
Ze względu na rosnące znaczenie informacji w podejmowaniu decyzji zakupowych firmy prowadzące swoją działalność w internecie muszą potraktować umiejętne zarządzanie informacją produktową (PIM) jako inwestycję i sposób budowania przewagi konkurencyjnej. Jest to pierwszy, ale bardzo istotny krok w kierunku cyfryzacji oraz rozwoju sprzedaży wielokanałowej, będącej odpowiedzią na oczekiwania klientów i konsumentów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Definicja
Product information management to system informacji produktowej, czyli centralne miejsce, w którym wprowadzana, przechowywana, modyfikowana i dystrybuowana jest baza towarowa. W jej skład wchodzą takie dane jak opisy produktów, ich charakterystyczne cechy (atrybuty), multimedia, kategoryzacje, czyli umiejscowienie produktów w określonych kategoriach, czy relacje między produktami (np. produkty komplementarne). PIM to także cała logika zarządzania tymi danymi i ich dystrybuowania.
System jest skierowany przede wszystkim do detalistów, producentów, dystrybutorów i hurtowników, którzy prowadzą sprzedaż w różnych kanałach lub dopiero zamierzają ją rozszerzyć. Ułatwia on pracę zwłaszcza w sytuacji, w której w poszczególnych kanałach występują różne kategorie produktów, ale potrzebne są wspólny system i jednolity sposób zarządzania danymi na ich temat.
Czynniki wpływające na koszt wdrożenia systemu PIM
Cena wdrożenia PIM zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy złotych, a jej konkretna wysokość zależy od tego, jakie oczekiwania wobec systemu ma klient.
Wskazówka
Przykładowe pytania, na które warto odpowiedzieć przed wdrożeniem systemu PIM:
- Ile produktów i ich opisów powinno być w systemie?
- Jakich funkcji potrzebujesz?
- Czy wdrożenie zostanie przeprowadzone w Twoim środowisku lokalnym?
- Ile zostanie przeprowadzonych integracji systemowych i migracji danych?
Wdrożenie PIM krok po kroku
Przed rozpoczęciem wdrażania systemu do zarządzania informacją produktową w firmie konieczne jest wyznaczenie celów i zadań, które ma on spełniać, a także zdiagnozowanie ograniczeń obniżających wydajność pracy, potrzeb użytkowników oraz wymagań funkcjonalnych aplikacji. Na podstawie tych danych tworzy się spójny model produktowy, będący jednocześnie formatem wyjściowym danych o produktach, prezentowanych w różnych kanałach sprzedaży. Na bazie wybranej infrastruktury zostaje przygotowane środowisko aplikacji PIM, skonfigurowane z platformą, zasilaną danymi produktowymi i systematycznie uzupełnianą dodatkowymi modułami i funkcjami, która na końcu jest integrowana z zewnętrznymi systemami i usługami informatycznymi.
Wyzwanie w projekcie: etykietycenowe (tzw. cenówki)
Ciekawą funkcją, którą przygotowaliśmy w panelu Pimcore’a jako odpowiedź na potrzeby klienta, jest mechanizm generowania etykiet cenowych przez pracowników sklepów stacjonarnych. Dzięki dostępowi do wyszukiwarki obiektów mogą oni wybrać konkretne atrybuty produktowe do umieszczenia w szablonie etykiety cenowej, zgodnie ze specyfikacją danego przedmiotu. Przygotowaliśmy dla klienta różne szablony takich etykiet, żeby każda z nich mogła być eksponowana w dowolnym miejscu w sklepie stacjonarnym.
Gotowe cenówki można zarówno drukować pojedynczo, jak i dodawać do list w przypadku konieczności wielu wydruków jednocześnie. Wszystkie pozycje w ramach jednej listy są następnie eksportowane do pliku PDF gotowego do wydruku. Co ważne, cenówki (nawet mimo różnic między szablonami) są rozmieszczane na jednej stronie tak, aby zaoszczędzić jak najwięcej papieru przy ich wydruku. Pozwala to znacznie ograniczyć koszty oraz pozytywnie wpływa na środowisko.
Rezultaty wdrożenia systemu product information management
Po wdrożeniu PIM można zobaczyć przede wszystkim korzyści wynikające z wprowadzania danych o produktach i tworzenia kart produktowych wysokiej jakości. Warto pamiętać, że treści z opisów będą dostępne zarówno dla interesariuszy wewnątrz firmy, kontrahentów, jak i przyszłych klientów. Spójność danych wynika z możliwości kontrolowania procesu tworzenia informacji produktowych na każdym jego etapie oraz z tego, że można te informacje dystrybuować jednocześnie w różnych kanałach i do wielu kontrahentów, co pozwala na eliminację możliwych rozbieżności.
System PIM pomoże także w ekspansji globalnej. Przygotowany jest do rozszerzenia asortymentu na kolejne rynki zagraniczne – opisy produktowe mogą być wprowadzane w wielu językach.
Ważną korzyścią z wdrożenia systemu jest optymalizacja kosztów i czasu pracy nad danymi produktowymi. Oprócz tego, że wprowadzamy produkty do wielu kanałów jednocześnie, możemy ich opisy importować bezpośrednio od producentów, co znacznie ułatwia pracę.