Wraz z nadejściem nowego roku wiele biznesów e-commerce szuka sposobów na zwiększenie dochodów i zbudowanie lepszych relacji z klientami. W dobie zmieniających się zachowań konsumenckich i rozwoju nowych kanałów sprzedaży ogromną rolę odgrywa skuteczny PXM, czyli zarządzanie doświadczeniami produktowymi (product experience management).
Czym jest zarządzanie doświadczeniami produktowymi (PXM)?
Zarządzanie doświadczeniami produktowymi to nie pojedyncza czynność, ale cała praktyka – zbiór działań podejmowanych po to, aby dostarczyć klientom „szyte na miarę” doświadczenia produktowe. Taki efekt można osiągnąć choćby przez zapewnienie precyzyjnych i poprawnych danych o produktach dostępnych w ofercie sklepu, ale też przez dobór odpowiednich informacji do konkretnego użytkownika i określonego kanału.
Pamiętaj
PXM to działanie długoterminowe, które trwa, aby odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów. Skuteczne realizowanie PXM wymaga posiadania odpowiedniego narzędzia PIM, jak również zaprojektowania procesów biznesowych i obecności zespołu, który wprowadzi je w życie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W związku z tym kluczowe jest, żeby Twoje narzędzie PIM wspierało nie tylko centralizację danych, lecz także właściwe procesy: sprawną współpracę w zespole, wygodne uzupełnianie danych czy możliwość kontekstualizacji informacji produktowej. Takie narzędzie to np. Akeneo, z którego korzystają w Polsce m.in. Hebe, Eobuwie.pl czy Żabka. O zaletach narzędzia Akeneo PIM pisaliśmy tutaj.
PXM a dochody w e-commerce
Wprowadzenie dobrego narzędzia PIM i dbałość o tworzenie pozytywnych doświadczeń produktowych przekładają się na realne zyski dla firm e-commerce. O korzyściach z wdrożenia narzędzia PIM pisaliśmy tutaj.
Korzyści, które cieszą wiele przedsiębiorstw, to zwiększenie konwersji w sklepie i spadek liczby zwrotów. Wpływ na konwersję ma choćby to, że kompletne informacje produktowe wspierają przy okazji widoczność produktów w wyszukiwarkach. Użytkownicy, którzy natrafią na ofertę odpowiadającą na ich najważniejsze pytania, będą bardziej skłonni do zakupów niż ci, których ciekawość nie zostaje zaspokojona przez niepełne dane o produkcie. Dobre praktyki PXM mają też wpływ na satysfakcję nabywców z dokonanych zakupów. Akeneo szacuje, że wyeliminowanie błędnych i niedokończonych opisów produktów może obniżyć liczbę zwrotów nawet o 40%.
Plusem skutecznego PXM jest również większa elastyczność firmy w podejmowaniu nowych wyzwań biznesowych. W 2020 r. zwycięzcami zostali ci, którzy byli w stanie szybko zaadaptować się do nowej rzeczywistości. Dla wielu firm oznaczało to konieczność błyskawicznego przygotowania informacji produktowych do nowego kanału online, w który dotychczas nie inwestowały. Inni stanęli przed wyzwaniem rozszerzenia dotychczasowej oferty B2B o propozycje dla segmentu klientów indywidualnych czy zaoferowania konsumentom nowego sposobu finalizowania zakupów – np. w modelu click & collect. Wszystkie te zadania były łatwiejsze dla organizacji gotowych do sprawnego tworzenia i uzupełniania informacji o produktach w nowych kanałach czy dostosowywania ich do innych odbiorców.
Ogromne znaczenie dla firm e-commerce ma też gotowość do opracowania nowych doświadczeń produktowych, pozwalających zaoferować klientom online podobne wrażenia do tych znanych z tradycyjnych sklepów, w których można dokładnie obejrzeć czy przymierzyć produkt. Innowacyjne rozwiązania – takie jak wirtualny skaner stopy esize.me wprowadzony przez marki CCC i Eobuwie.pl – zapewniają klientom jeszcze lepsze doświadczenia produktowe. Wdrażanie takich nowinek wymaga jednak przygotowania. Bez filarów PXM, czyli narzędzia, procesów i zespołu, będzie dużo trudniej tworzyć nowe doświadczenia produktowe.
Pamiętaj
Korzyści z PXM nie opierają się tylko na zwiększeniu obrotów. Uwagę zwraca też optymalizacja kosztów, np. tych związanych z dodawaniem informacji produktowych do różnych kanałów. Większa wydajność zespołu to realne oszczędności. Szybkie wprowadzanie nowych produktów do oferty pozwala uniknąć strat wynikających z tego, że artykuł później zaczyna generować dochód.
Czy PXM to dobra inwestycja dla e-commerce w 2021 r?
– Inwestycje w rzetelną informację produktową są równie kluczowe biznesowo, co inwestycje w rozwój logistyki. Świetnie, jeśli dostarczysz zamówiony produkt następnego dnia, ale kiepsko, jeśli nie będzie on zgodny z oczekiwaniami klienta, który wybrał go na podstawie niepełnej czy nieprecyzyjnej informacji na Twojej stronie. Skuteczne realizowanie praktyk PXM opartych na dobrym narzędziu PIM oznacza łatwiejsze zarządzanie rosnącą ilością informacji o produktach, wyższą jakość tych informacji oraz lepszą i bardziej elastyczną kontekstualizację treści, czyli precyzyjne dostosowywanie informacji do różnych kanałów publikacji i różnych grup odbiorców. Czy to dobra inwestycja? Myślę, że kluczowa – tłumaczy Dariusz Głażewski, Akeneo Senior Business Development Manager Eastern Europe.
Od czego zacząć?
Kiedy już czujesz, że inwestycja w PXM będzie wartościowym krokiem dla Twojej firmy, pozostaje pytanie: „Jak zacząć?”. Na początek warto wypełnić kwestionariusz PXM Maturity Assessment dostępny na stronie Akeneo (Akeneo.com), aby zbadać dojrzałość swojej organizacji w kontekście PXM. Na podstawie udzielonych odpowiedzi otrzymasz rekomendacje dalszych działań.
Kolejny krok to znalezienie zaufanego partnera technologicznego. Rolą takich firm jak Macopedia jest dogłębne zbadanie potrzeb Twojej organizacji po to, aby zaproponować optymalne rozwiązania, a następnie je wdrożyć. Od czego zacząć przy wdrażaniu systemu PIM pisaliśmy tutaj. W rozmowach z potencjalnymi klientami o rozwoju ich cyfrowych modeli sprzedaży coraz częściej widzimy gotowość do zadbania też o doświadczenia produktowe. Takim firmom proponujemy wdrożenie Akeneo PIM, a także wsparcie w projektowaniu procesów, które pozwolą lepiej wprowadzać w życie działania PXM. Na pierwsze konsultacje z nami umówisz się za pomocą formularza na naszej stronie WWW
(macopedia.com). Do usłyszenia!
Materiał partnera