– Jeśli chodzi o e-commerce, to pierwszy raz zafascynowałem się nim w 2003 r., uruchamiając dwa sklepy internetowe. Oba przedsięwzięcia zakończyły się w niespełna dwa lata spektakularnym fiaskiem i podręcznikowym bankructwem – opowiada Konrad Zach, ekspert e-commerce z 20-letnim doświadczeniem w projektowaniu oraz implementacji strategii e-commerce i marketplace. Przeczytaj naszą rozmowę.
Ruszamy z nowym cyklem, w którym zadajemy te same pytania różnym ikomersiakom! Jako pierwszy odpowiedział na nie Konrad Zach, founder i CEO firm doradczych thinkhub.pl oraz ECOMINO.com.
Cześć Konrad! Na dobry początek powiedz proszę parę słów o sobie – czym się obecnie zajmujesz i jakie są Twoje zainteresowania?
Cześć! Niezmiennie, od ponad 20 lat, pasjonuję się e-commerce. Miałem przyjemność pracować dla liderów swoich branż w Polsce, Europie i Azji, pomagając im w procesach cyfrowej transformacji. Od przeszło 6 lat rozwijam swoje firmy, których głównym zadaniem jest pomoc przedsiębiorcom w budowie oraz rozwoju internetowych kanałów sprzedaży B2B, B2C i marketplace. Poza działalnością biznesową, jestem mocno zaangażowany w życie Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie dzielę się wiedzą i doświadczeniami e-commerce, prowadząc wykłady oraz warsztaty na studiach podyplomowych, MBA i EMBA. W wolnych chwilach zgłębiam tajniki kultur i ekonomii rynków wschodzących (z mocnym naciskiem na Afrykę i Azję) oraz spędzam aktywnie czas ze swoją rodzinką.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Co studiowałeś i jakie były Twoje początki w świecie e-commerce?
Historia mojej edukacji jest zdecydowanie bardziej zawiła niż ścieżka zawodowa. Studiowałem przez krótką chwilę filologię angielską, następnie ekonomię, zarządzanie projektami, kończąc na zarządzaniu w wirtualnym środowisku na Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie zostałem skutecznie uzależniony pozostając tam do dzisiaj.
Jeśli chodzi o e-commerce, to pierwszy raz zafascynowałem się nim w 2003 r., uruchamiając dwa sklepy internetowe oferujące usługi hostingowe (8b.pl) oraz sprzęt komputerowy (markowepc.pl). Oba przedsięwzięcia zakończyły się w niespełna dwa lata spektakularnym fiaskiem i podręcznikowym bankructwem. Uważam, że nic nie dzieje się bez przyczyny i w moim przypadku te przykre, ale wyjątkowo cenne doświadczenia, przekułem, pracując z powrotem na etacie, w realizację projektów e-commerce, z których jestem wyjątkowo dumny. Są to m.in. księgarnia internetowa Świat Książki czy jeden z największych systemów dystrybucyjnych online w branży IT w rejonie CEE dla spółki ABC Data S.A.
Jak obecnie wygląda Twój przeciętny dzień w pracy?
Magia e-commerce wynika z tego, że żaden dzień nie jest przeciętny. Poranek należy zdecydowanie do rodzinnej operacji logistycznej oraz spaceru z Pixelem, naszym psem. Do południa staram się odpisać na najważniejsze maile, wiadomości na LinkedIn oraz zrealizować spływające w Asana i ClickUp zadania od moich klientów. Pozostałą część dnia zajmują mi videokonferencje, spotkania, konsultacje czy warsztaty. Popołudnia i wieczory coraz intensywniej staram się poświęcać na złapanie oddechu i dystansu, przyrodę, pasje oraz uważne spędzanie czasu z najbliższymi.
Który ze swoich codziennych obowiązków lubisz najbardziej, a który mógłby nie istnieć?
Jako zadeklarowany podcastoholik uwielbiam dni, podczas których spotykam się z moimi klientami poza Warszawą. Podróżując samochodem, pociągiem czy samolotem, z niesłabnącą ciekawością, pochłaniam kolejne podcasty i ciekawe audiobooki, nie tylko związane z e-commerce.
Który z obowiązków jest dla mnie najbardziej uciążliwy? Hmm, od kilku lat skutecznie minimalizuję kontakt telefoniczny – w moim przypadku ma on więcej wad niż potencjalnych korzyści. Uwielbiam rozmowy f2f i ich wartość jest nie do przecenienia, natomiast tempo życia, liczba prowadzonych projektów czy po prostu ilość przetwarzanych przez nas informacji powoduje, że po intensywnym dniu przebieg rozmów i ustaleń telefonicznych często umyka naszej pamięci. Stąd moje, poparte intensywną praktyką, zamiłowanie do systemów takich jak Asana i ClickUp czy do platformy LinkedIn.
Z jakiego osiągnięcia w swojej karierze jesteś najbardziej dumny?
To, jak mocno możemy zaangażować się w prowadzony biznes czy kolejne, pochłaniające czas i kapitał, przedsięwzięcia, zależy od tego, jak funkcjonuje nasze życie osobiste. Dlatego najbardziej dumny jestem ze swojej rodziny oraz wąskiego grona przyjaciół, którzy dają mi zarówno poczucie bezpieczeństwa, jak i wspierają w podejmowaniu nowych wyzwań.
Gdyby nie e-commerce, to…
Nie potrafię sobie wyobrazić alternatywnego scenariusza.
A w jakim kanale social media można najczęściej Cię spotkać?
Zdecydowanie LinkedIn. Zapraszam Was do kontaktu i wzajemnej wymiany inspiracji.
Jakie jest Twoje największe marzenie – zarówno zawodowe, jak i osobiste? Co chciałbyś zmienić?
Chciałbym jak najdłużej żyć w zdrowiu i zwinności umysłowej, aby realizować kolejne, ciekawe i wartościowe projekty e-commerce, szczególnie w zakresie wsparcia digital rynków wschodzących. Naszym wspólnym, z żoną i dzieciakami, marzeniem jest więcej czasu i przestrzeni na podróże oraz poznawanie świata – co udaje nam się realizować z coraz lepszym skutkiem.
Jakie tipy zawodowe dałbyś samemu sobie 5-10 lat temu?
Jeżeli wpadłeś/-aś na ekscytujący pomysł biznesowy, to zrób MVP, zderz go z rynkiem i nie pozwól, aby po prostu wylądował w szufladzie.
Konrad Zach
Ekspert e-commerce z 20-letnim doświadczeniem w projektowaniu oraz implementacji strategii e-commerce i marketplace. Odpowiadał za budowę e-commerce B2B i B2C dla wiodących firm handlowych i usługowych w Polsce, CEE oraz w Azji.
Founder & CEO firm doradczych thinkhub.pl i ECOMINO.com oraz wykładowca przedmiotów związanych z branżą digital na Akademii Leona Koźmińskiego.
Artykuły, które Konrad napisał dla EwP, przeczytasz tutaj.
Chcesz sprawdzić inne nasze Wywiadówki? Zajrzyj tutaj.