Jedną z podstawowych rzeczy, o które należy zadbać przed otwarciem e-sklepu, jest wybór firmy realizującej dostawę. Kto, za ile i jak szybko dostarczy zamówienie do odbiorcy – to kluczowa kwestia dla biznesu, ale przede wszystkim dla klienta. Zobacz, na jakie rozwiązania warto się zdecydować na początku przygody z e-commerce.
Z tego artykułu dowiesz się:
- na co zwrócić uwagę na etapie organizowania logistyki w sklepie internetowym,
- na jakie możliwości dostawy warto się zdecydować,
- jakie preferencje dotyczące sposobu dostawy mają polscy e-klienci,
- jakie formy doręczania zamówień powinien udostępniać sklep.
Dostawa to jeden z podstawowych aspektów działania sklepu internetowego, od których zależy nie tylko jego sukces, lecz także funkcjonowanie całego biznesu. Bez dostawy produktów sprzedaż w internecie by nie istniała. Z punktu widzenia klienta ten etap jest szczególnie ważny, bo stanowi finalizację zamówienia i domyka cały proces zakupu online.
ZAPAMIĘTAJ
Wybór odpowiedniego partnera logistycznego jest niezwykle ważny, bo to od niego zależy, czy paczka zostanie doręczona terminowo i w nienagannym stanie. Najprościej mówiąc: kurier pozostawia po sobie wrażenie, które wpływa również na to, jak Ty jako sprzedawca będziesz postrzegany przez klienta. Według firmy Dotcom Distribution, oferującej usługi fulfillmentu dla e-commerce, aż 84% kupujących nie wróci do marki po problemach z dostawą.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Dostawa wpływa na wybory i zachowania kupujących. Warunki doręczenia należą do informacji, które są najczęściej sprawdzane przed podjęciem decyzji o zakupie. Robi to 66% klientów.
WSKAZÓWKA
Podczas przygotowań oferty dostawy dla sklepu internetowego musisz wziąć pod uwagę preferencje kupujących i tendencje rynkowe. Według badań Gemiusa 37% klientów przed wyborem sklepu zwraca uwagę na koszt wysyłki, 25% – na czas dostawy, a 18% – na dostępne sposoby doręczenia. Jeśli niewłaściwie zaplanujesz logistykę w swoim sklepie, może się to negatywnie przełożyć na Twoją ofertę dostawy, koszt przesyłki i czas doręczenia, a w konsekwencji – utrudnić zdobycie klientów.
Na początku przygody ze sprzedażą w internecie masz w sferze dostawy właściwie dwie możliwości – podpisanie bezpośredniej umowy z wybranym przewoźnikiem lub skorzystanie z usług brokera kurierskiego, np. Furgonetka.pl. Poniżej przeanalizuję konkretne aspekty współpracy z każdym z podmiotów i pokażę Ci, dzięki któremu rozwiązaniu możesz zyskać najwięcej.
Formalności i ceny przesyłek
Niewątpliwą zaletą brokera jest możliwość natychmiastowego rozpoczęcia współpracy. Aby zacząć nadawać przesyłki za jego pośrednictwem, wystarczy jedynie założyć darmowe konto w serwisie internetowym. Nie musisz podpisywać umowy ani załatwiać innych formalności. Wybierasz tylko rodzaj konta – w tym wypadku firmowe – i raz na miesiąc otrzymujesz zbiorczą fakturę za wszystkie wysłane paczki.
W przypadku zainteresowania bezpośrednią współpracą z firmą kurierską musisz wysłać zapytania do kilku z nich i czekać na odpowiedź od ich przedstawicieli. Przygotowanie oferty i negocjacje cenowe mogą trwać nawet kilka tygodni.
WSKAZÓWKA
Nie powinieneś się ograniczać do kontaktu tylko z jednym przewoźnikiem. Warto, żebyś wziął pod uwagę oferty wielu firm i porównał ich najważniejsze cechy. Listę pytań, które powinieneś zadać firmie kurierskiej przed rozpoczęciem negocjacji, znajdziesz w ramce.
Ważną kwestią jest to, że w trakcie rozmów z firmami kurierskimi podstawą do uzyskania konkurencyjnych stawek będą deklarowane przez Ciebie wolumeny przesyłek. Musisz się liczyć z tym, że krótko po starcie sprzedaży będą one niskie. Dlatego też ceny przesyłek przy bezpośredniej współpracy z przewoźnikiem na początku mogą nie być zbyt atrakcyjne – przede wszystkim dla Twoich klientów.
Wysokie koszty doręczenia to dla 33% kupujących jeden z głównych problemów napotykanych podczas zakupów online, a aż 55% z nich deklaruje, że niższe ceny dostawy skłoniłyby ich do częstszego kupowania w sieci. W przypadku korzystania z usług brokera od razu otrzymujesz dostęp do korzystnych stawek, bez konieczności deklarowania wolumenów. Wynika to ze specyfiki biznesu – za pośrednictwem brokerów, udostępniających swoje usługi wielu klientom, nadawanych jest nawet kilkaset tysięcy paczek miesięcznie, co przekłada się na niskie ceny wysyłki. Oczywiście współpraca z brokerem nie wyklucza negocjacji cenowych przy większych wolumenach. Jeśli nadajesz dużo paczek, możesz się zgłosić do niego po indywidualną ofertę cenową.
Atrakcyjność oferty
W tym punkcie chodzi o przeanalizowanie, jak konkretna współpraca wpłynie na atrakcyjność oferty dostawy na Twojej stronie internetowej. Jak wspomniałam na wstępie, kwestia doręczenia to kluczowy czynnik wpływający na wybory kupujących. Dziś e-commerce jest już tak świadomym rynkiem, że nie możesz udostępniać w swoim e-sklepie tylko jednej opcji, którą stanowi kurier.
WSKAZÓWKA
Według Gemiusa aż 49% klientów uważa, że wiele form dostawy motywuje ich do zakupów w wybranym sklepie internetowym. Już 61% z nich preferuje odbiór z paczkomatów, 33% – z kiosków, a 25% – ze sklepów stacjonarnych. Absolutnym must have w ofercie są kurier i dostawa do punktu lub paczkomatu. Jednak im więcej opcji zaoferujesz, tym bardziej konkurencyjny będziesz.
Pomoże Ci w tym broker, bo gdy podejmiesz z nim współpracę, od razu otrzymasz dostęp do właściwie każdej możliwej formy doręczenia u różnych przewoźników i będziesz mógł od ręki udostępnić je swoim klientom. Natomiast gdy zdecydujesz się na współpracę z którąś z firm kurierskich, będziesz musiał przeanalizować ich ofertę dostawy do punktów. Część firm tworzy już własne sieci, a część współpracuje np. z sieciami sklepów. Trzeba zwrócić uwagę na to, jak wiele jest tych punktów i w jakich lokalizacjach się one znajdują. Jeśli Twoi potencjalni klienci mieszkają na wsi lub w małych miejscowościach, to zweryfikuj liczbę placówek w tych rejonach. Bardzo możliwe, że obsługuje je tylko Poczta Polska.
Niestety, często jest tak, że w przypadku różnych form dostawy podpisuje się kilka umów z różnymi firmami, co przekłada się na więcej formalności i wyższe ceny, spowodowane przez rozbicie wolumenów paczek na kilka form dostawy. W wypadku brokera nie musisz się o to martwić. Dodatkowo brokerzy też tworzą sieci punktów, które są multibrandingowe i oferują usługi wielu firm kurierskich w jednym miejscu – tak działa choćby Furgonetka Punkt.
WSKAZÓWKA
Jeśli zastanawiasz się, jacy kurierzy są najpopularniejsi wśród e-klientów, to zajrzyj do raportów branżowych. Według badania Gemiusa firmy kurierskie najchętniej wybierane podczas zakupów online to DPD i DHL. Sprawdź, co oferuje Twoja konkurencja. Z raportu Furgonetki o dostawie w polskim e-commerce wynika, że przewoźnicy, których usługi są najczęściej oferowane przez małe i średnie sklepy, to: DPD, UPS, DHL i InPost.
Należy zwrócić uwagę, że nie powinieneś też ograniczać się tylko do jednej firmy kurierskiej. Klienci mają swoje doświadczenia i preferencje. Dodatkowo aż 36% z nich twierdzi, że chce móc wybrać, jaki kurier dostarczy ich zamówienie. Współpraca z kilkoma firmami pozwoli Ci zadbać o własne bezpieczeństwo, bo nie będziesz polegać tylko na jednym przewoźniku. Mogą zdarzyć się sytuacje, że jakaś firma będzie miała chwilowe problemy lub opóźnienia, związane choćby z okresem szczytów paczkowych – wtedy będziesz mógł skorzystać z tej drugiej. Wobec tego, zwłaszcza na początku działalności, nie ma bardziej opłacalnej opcji od brokera. Przykładowo w serwisie Furgonetka.pl możesz skorzystać z oferty aż 10 firm kurierskich.
WSKAZÓWKA
Podczas korzystania z usług brokera możesz również testować wiele firm kurierskich jednocześnie i sprawdzać jakość ich usług w stosunku do ceny, a następnie optymalizować procesy logistyczne w swoim sklepie. Dodatkowo możesz analizować, które z opcji Twoi klienci wybierają najchętniej, i dostosowywać sklep do ich preferencji.
W trakcie przygotowywania oferty dostawy musisz przede wszystkim pamiętać, że konsumenci są różni. Na ich wybory może wpływać wiele czynników – nie tylko czas, koszt czy sposób dostawy, lecz także miejsce zamieszkania, tryb pracy, możliwości finansowe, dotychczasowe doświadczenia i osobiste przyzwyczajenia. Szeroka oferta doręczenia to zatem podstawa i należy o nią zadbać.
System i narzędzia dodatkowe
Każda firma kurierska ma swój własny system do nadawania przesyłek. Jeśli współpracujesz z kilkoma przewoźnikami, jest to o tyle niewygodne, że do każdego z tych systemów musisz się logować oddzielnie. W przypadku brokera, bez względu na to, z usług jakiej firmy korzystasz, do nadawania wszystkich przesyłek używasz tego samego systemu i wszystkie informacje o paczkach masz zawsze w jednym miejscu. Jest to szczególnie ważne, kiedy pojawiają się jakieś problemy z dostawą, bo możesz wtedy szybciej zareagować. Dodatkowe zbiorcze raporty o wszystkich nadawanych przesyłkach dostępne w systemie brokera pozwolą na skuteczniejszą optymalizację procesów związanych z doręczeniem.
ZAPAMIĘTAJ
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, powinieneś monitorować swoje działania praktycznie w każdym aspekcie działalności. Jest to istotne zwłaszcza w kontekście dostawy, bo pomoże Ci tworzyć coraz korzystniejszą ofertę doręczenia, a także przyśpieszać proces realizacji oraz wysyłki zamówień.
Systemy brokerów zwykle mają też więcej funkcji, które pozwalają automatyzować nadawanie nawet dużej liczby przesyłek. Znajdziesz tam m.in. opcję łatwej integracji z platformami sklepowymi czy sprzedażowymi, która pozwala importować zamówienia na wiele sposobów. Dzięki temu dane z nich są automatycznie pobierane do systemu, a na ich podstawie generowane są dokumenty przewozowe i zlecana jest dostawa. Tym sposobem proces zamówienia kuriera nawet do kilkuset paczek ograniczysz do paru kliknięć. Oszczędzisz dzięki temu czas, który można przeznaczyć na inne czynności, a zakupy szybciej dotrą do Twoich klientów.
Dodatkowo systemy brokerów często oferują wiele narzędzi dodatkowych, które pomagają w zarządzaniu przesyłkami. Przykładowo Furgonetka.pl udostępnia takie funkcje jak możliwość wprowadzenia zmienionych lub dodatkowych danych na etykiecie czy indywidualnego numeru referencyjnego, zamówienie kuriera bez podjazdu, generowanie i drukowanie etykiet przy różnych formatach drukarek, tworzenie szablonów przesyłek czy udostępnianie interaktywnej mapy punktów odbioru na stronie sklepu.
Co ciekawe, większość sprzedawców, którzy współpracują z kilkoma przewoźnikami i nadają przesyłki w hurtowych ilościach, bardzo często korzysta z zewnętrznych narzędzi do automatyzowania logistyki, bo za ich pośrednictwem można szybko zlecać odbiory w wielu firmach kurierskich jednocześnie.
WSKAZÓWKA
Jeśli masz podpisane bezpośrednie umowy z przewoźnikami, również możesz korzystać z systemu brokera. Furgonetka.pl pozwala na dodanie do konta własnej umowy z firmą kurierską i nadawanie przesyłek według Twoich indywidualnych stawek. Jest to darmowa opcja zaawansowana. Zyskujesz w ten sposób narzędzie, dzięki któremu zautomatyzujesz wysyłkę nawet dużej liczby zamówień.
Podsumowanie
Wybór firmy kurierskiej nie jest łatwy, zwłaszcza że przez jej pryzmat będzie oceniany też Twój sklep. Warto zatem poszukać opinii o konkretnym przewoźniku wśród innych sprzedawców i zweryfikować ich doświadczenia. Pamiętaj jednak, że ze względu na infrastrukturę jeden przewoźnik w różnych rejonach kraju może mieć skrajnie różne oceny. Najlepiej będzie zatem, jeśli sam przetestujesz kilku kurierów, a taką możliwość daje Ci tylko broker. Zrób to koniecznie, nawet jeśli potem miałbyś się zdecydować na indywidualną umowę z wybranym kurierem.
Współpraca z brokerem da Ci również możliwość zaoferowania już na starcie kilku form doręczenia, co jest szczególnie istotne dla Twojego klienta i może przełożyć się na większą sprzedaż. Przede wszystkim jednak dzięki korzystaniu z usług brokera już od początku działania sklepu będziesz mógł zaoferować klientom atrakcyjne ceny dostawy – bez względu na wolumen paczek. Jeśli więc dopiero zaczynasz sprzedaż online, to broker wydaje się najsensowniejszym, najbardziej opłacalnym rozwiązaniem.