Z badań Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że w odpowiedzi na niepewność ekonomiczną internauci stawiają na sprytne wyszukiwanie i porównywanie towarów. Zastosowanie numeru GTIN jako identyfikatora produktu w sklepie internetowym zwiększa współczynnik konwersji nawet o 20%.
![](https://ewp.pl/wp-content/uploads/2022/11/standaryzacja-GS1.png)
Już przed pandemią Polacy doceniali e-commerce jako kanał sprzedażowy, w którym łatwiej o niższe ceny, atrakcyjne promocje, szeroki wybór produktów oraz łatwe zwroty. Z kolei w czasie pandemii – z powodu ograniczonej mobilności klientów – e-sklepy z opcji „dla sprytnych” przeszły do statusu „konieczność”, a wskaźniki sprzedaży największych e-commerce w 2020 i 2021 r. wystrzeliły.
Zapamiętaj
W ostatnim kwartale 2022 r. nadszedł czas na kolejną odsłonę wzrostu: e-commerce występuje teraz w roli strażnika domowego budżetu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
E-commerce sposobem na oszczędzanie
Jak wynika z badań, w obliczu recesji Polacy coraz częściej i chętniej wybierają zakupy internetowe: 58% respondentów raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „W kryzysie do e-commerce” uznaje, że ten kanał sprzedażowy pozwala na racjonalne i optymalne zakupy.
Najważniejsze są oczywiście ceny, ale kanał online ma też inne zalety, które w ostatecznym rozrachunku przynoszą ulgę domowemu budżetowi.
Liczy się sprytne wyszukiwanie i porównywanie
W dobie kryzysu Polacy zamierzają kupować rozważniej – szukać tańszych zamienników, dobrych promocji i szybkich oraz darmowych zwrotów.
Wskazówka
Sprzedawcy muszą dopasować się do nowych oczekiwań klientów i zapewnić im odpowiednią możliwość wyszukiwania i porównywania produktów. Jednak olbrzymia różnorodność towarów dostępnych online nie ułatwia świadomego dokonywania wyborów. Może wręcz wywołać poczucie frustracji i spowodować porzucenie koszyka zakupowego. Jak więc zbudować dobrej jakości bazę produktów i zoptymalizować zarządzanie nimi? Wystarczy spojrzeć, jak robią to najlepsi e-sprzedawcy, choćby Amazon czy Allegro.
Światowi giganci e-handlu poprawiają wyszukiwanie i katalogowanie produktów z pomocą standaryzacji. W Europie najczęściej stosuje się w tym celu 13-cyfrowy numer GTIN, kojarzony często z nazwą „kod EAN”. To unikatowy i rozpoznawalny na całym świecie globalny numer jednostki handlowej (produktu lub usługi). Graficzną reprezentacją numeru GTIN jest kod kreskowy EAN.
![](https://ewp.pl/wp-content/uploads/2022/11/grafika_EwP_419-2-11.jpg)
Unikatowy kod przedmiotu handlu – numer GTIN oraz kod kreskowy EAN. Źródło: materiały własne autorki
Ciekawostka
Z badań przeprowadzonych przez firmę Google wynika, że zastosowanie numeru GTIN jako identyfikatora produktu w sklepie internetowym ułatwia algorytmom wyszukanie i porównanie poszczególnych artykułów, a także sprzyja lepszemu pozycjonowaniu strony. Współczynnik klikalności może dzięki niemu wzrosnąć nawet o 40%, a współczynnik konwersji – o 20%.
Mały kod, wielka szansa dla e-commerce
Świat handlu korzysta z numeru GTIN już od 50 lat. Jego zdefiniowana struktura pomaga uporządkować dane produktowe (np. kolor, wielkość, smak czy zapach). To z kolei pozwala stworzyć spójne źródło danych, które usprawnia działanie wyszukiwarek. Dlatego numer GTIN tak dobrze sprawdza się w wyszukiwaniu i porównywaniu produktów w sklepach internetowych.
Co więcej, numer ten pomaga w odróżnianiu egzemplarzy oryginalnych od podróbek, co jest szczególnie ważne w przypadku towarów z górnej półki czy leków.
Wskazówka
Wszystkie numery GTIN wydane przez organizacje GS1 na całym świecie można zweryfikować na platformie eProdukty (www.eprodukty.gs1.pl). To baza stworzona przez uczestników systemu GS1, która obecnie zawiera podstawowe atrybuty ponad 210 mln produktów. Mogą z niej korzystać twórcy aplikacji mobilnych, sklepy internetowe i stacjonarne, sieci handlowe, porównywarki cenowe i agencje badania rynku. Platforma pozwala na weryfikację własnej bazy numerów GTIN i usuwanie ewentualnych błędów czy duplikacji.
Klient wraca tam, gdzie jest porządek
Dzięki ustrukturyzowanym danym zapisanym w postaci numerów GTIN kiedyś wprowadzano porządek na sklepowych półkach. Dziś można w ten sposób usprawnić mechanizmy rządzące rynkiem e-commerce. Ci gracze, którzy zadbają o dobre doświadczenie klienta, mają szansę zwiększyć obroty nawet w czasie kryzysu.
Materiał partnera