Amazon jest największą i najpopularniejszą platformą sprzedażową na świecie. eBay to z kolei serwis aukcyjny, który przedsiębiorcom z Polski może przypominać Allegro, a związku z tym – być dla nich łatwiejszy w obsłudze. Na który marketplace postawić, aby skutecznie rozwinąć swoją markę?
Z tego artykułu dowiesz się:
- kiedy postawić na sprzedaż na Amazonie, a kiedy na eBayu,
- ile wynoszą stałe koszty sprzedaży oraz prowizje na tych marketplace’ach i jak można je zmniejszyć,
- w jakie formaty reklamowe na Amazonie i eBayu warto inwestować, aby budować markę,
- jakie rozwiązania logistyczne są dostępne na tych platformach.
Obie platformy mają swoje mocne i słabe strony, dlatego poniższe porównanie może pomóc Ci w podjęciu decyzji, którą wybrać.
Rodzaje kont i koszty
Na Amazonie w chwili zakładania konta są dwie możliwości wyboru:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Plan indywidualny – przeznaczony dla małych przedsiębiorców, których oferta nie jest zbyt rozbudowana i które nie zamierzają reklamować swojej marki ani korzystać z zaawansowanych narzędzi sprzedaży. Opłaty, z jakimi musisz się liczyć, to 4 zł netto za każdy sprzedany produkt. Plus dodatkowa prowizja od sprzedaży w zależności od kategorii.
- Plan profesjonalny – związany z regularną opłatą, która obecnie wynosi 165,91 zł netto, oraz prowizją od sprzedaży, podobnie jak w przypadku planu indywidualnego. W ramach tej opłaty otrzymasz dostęp do sprzedaży nielimitowanej liczby produktów na wszystkich dostępnych rynkach.
Wskazówka
Dodatkowym atutem planu profesjonalnego jest dostęp do zawansowanych rozwiązań reklamowych Amazona. Zyskasz także możliwość generowania przydatnych raportów oraz dostęp do zaawansowanych narzędzi sprzedaży (np. Jungle Scout, który pomaga analizować produkty i zarządzać zapasami).
W przypadku eBaya, który tak jak Allegro jest serwisem aukcyjnym, sprzedawca płaci prowizję od sprzedaży w wysokości zależnej od rynku. W polskiej wersji platformy wynosi ona 8,7%. Jednak np. w kategoriach fotografia, komputery czy telefony, gry i konsole zapłacisz mniejszą prowizję – 5%. Z kolei koszty na zagranicznym eBayu są już wyższe – wynoszą ok. 9–10% prowizji od sprzedaży. Warto zaznaczyć, że prowizja naliczana jest od całkowitej kwoty, jaką zapłaci klient, łącznie z opłatą za przesyłkę. Dodatkowy koszt to prowizja dla PayPala (opcja, na którą możesz się zdecydować), co łącznie daje ok. 15% prowizji.
Zapamiętaj
Od 1 lipca 2021 r. główną metodą płatności na eBayu jest opcja eBay Payment. Dzięki niej można płacić przez Google Pay, Apple Pay, kartą kredytową itp. Oficjalnie płatności te nie naliczają dodatkowych kosztów, ale przy korzystaniu z nich prowizja rośnie o mniej więcej 2%, a do tego naliczana jest stała opłata 0,35 euro (4,50 zł).
Na eBayu można także utworzyć sklep (eBay Store). Dostępne są trzy opcje subskrypcji: mały sklep (89 zł/mies.), duży sklep (179 zł/mies.) oraz megasklep (669 zł/mies.). Domyślnie eBay nie wymaga wykupienia abonamentu, ale wtedy każda wystawiona oferta czy aukcja jest dodatkowo płatna.
Wskazówka
Abonament pozwala uniknąć tych opłat oraz daje dostęp do Seller Hubu, czyli panelu do analizowania sprzedaży oraz kilku narzędzi ją wspomagających. Raz na jakiś czas pojawiają się tam również zniżki na prowizje od eBaya oraz różne akcje interesujące sprzedawców.
Od niedawna eBay oferuje sprzedawcom nowe formy działań marketingowych – Highline Search Ads. Reklama ta dostępna jest tylko dla subskrybentów z poziomu dużego sklepu i megasklepu.
Zapamiętaj
Na eBayu ważne jest utrzymywanie wysokich standardów sprzedaży, czyli statusu Top Rated Seller (można to porównać do Super Sprzedawcy na Allegro). Ranga uzależniona jest od wielu zmiennych, takich jak: opinie klientów, obsługa klienta czy czas wysyłki. Utrzymanie rangi na wysokim poziomie daje zniżkę na prowizje od sprzedaży (nawet do 20%), lepszą widoczność listingów oraz udział w akcjach organizowanych przez platformę.
Reklama – w jakie formaty warto inwestować?
Na samym początku rozwoju marki reklama jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na napędzenie sprzedaży produktów. Dzięki inwestycji w marketing i odpowiedniemu doborowi narzędzi reklamowych możesz się wybić i zostać zauważonym przez potencjalnego klienta.
Amazon daje duże możliwości reklamowe, z których mogą skorzystać zarówno początkujący sprzedawcy, jak i globalne marki:
- sponsored products – format ten umożliwia dotarcie do klientów, którzy wykazują zamiar zakupu,
- sponsored brands – rekomendowane przez Amazona narzędzie do odkrywania marek, które umożliwia przedstawienie kilku produktów na jednym banerze reklamowym,
- product display ads – format ten może się wyświetlać w specjalnie wyznaczonych miejscach na stronach produktowych. Doskonale sprawdza się w przypadku reklamowania produktów komplementarnych. Jest dostępny jedynie dla dostawców i uczestników programu Amazon Vendor,
- display & video ads – wyświetla się na głównej stronie Amazona, na podstronach kategorii produktowych oraz na innych stronach należących do platformy, ten rodzaj reklamy dostępny jest dla topowych sprzedawców.
Wskazówka
Rozliczenie większości formatów reklamowych oferowanych przez Amazona opiera się na systemie PPC (pay per click), w którym sprzedający płaci za każde kliknięcie potencjalnego klienta w jego listing. To dość wymagający model marketingowy, ponieważ musi być w pełni kontrolowany, aby nie przepalać pieniędzy bez większych korzyści sprzedażowych. W tym przypadku koszty kliknięcia są zróżnicowane i zależą od wielu czynników. Przede wszystkim rodzaju promowanego produktu czy słowa kluczowego, na jakie kierowana jest reklama.
Marketing na eBayu działa w nieco inny sposób. Ma on zdecydowanie mniej możliwości konfiguracyjnych. Dostęp do niego na platformie jest możliwy dopiero po trzech miesiącach od założenia konta i po osiągnięciu sprzedaży na poziomie 1 tys. euro lub 100 sztuk.
Główne formaty reklamowe na eBayu to:
- CPS (click per sale) – ustawiasz stawkę od 1% do 20% ceny sprzedaży bez kosztu wysyłki. Gdy kupujący kliknie reklamę i zdecyduje się na produkt, zapłacisz wybraną kwotę. Natomiast jeżeli nie uda Ci się sprzedać towaru, nie poniesiesz żadnych opłat za samo wejście w reklamę. Tego typu format jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Nie wydasz na marketing więcej, niż sobie z góry założysz, a rozpoznawalność Twojej marki wzrośnie.
- Highline search ads – reklama PPC, która wyświetla się w formie baneru nad wynikami wyszukiwania. Format dostępny tylko dla subskrybentów z poziomu dużego i megasklepu.
Zaawansowane narzędzia reklamowe zarówno na Amazonie, jak i na eBayu pomogą Ci dotrzeć do klienta i zwiększyć sprzedaż – pod warunkiem, że reklamy te będą odpowiednio targetowane i monitorowane pod względem kosztów.
Logistyka
Amazon oferuje sprzedawcom dwie formy wysyłki zamówień:
- FBA (Fulfillment by Amazon) – towary wysyłane są do magazynów platformy i następnie rozsyłane do klientów,
- FBM (Fulfillment by Merchant) – za wysyłkę odpowiada sprzedający.
Ze względu na wygodę, brak konieczności posiadania własnego magazynu oraz możliwość darmowej wysyłki Prime wielu sprzedawców decyduje się na model FBA. Niektórzy wybierają również oba modele jednocześnie.
Wskazówki
- Model FBA wiąże się z dodatkowymi kosztami wysyłki i przechowywania towarów.
- Istnieje również wiele innych opłat, które Amazon nalicza w przypadku, w którym towar nie ma odpowiednich etykiet czy jest ponadwymiarowy.
- Sama wysyłka do centrów logistycznych wymaga od sprzedającego właściwego przygotowania. Niezbędne jest oznakowanie towarów odpowiednimi kodami kreskowymi w celu ich identyfikacji oraz przygotowanie paczek do wysyłki, z uwzględnieniem wymiarów i wagi oraz firmy spedycyjnej, która je dostarczy.
Jednak gdy produkty z sukcesem trafią do magazynów platformy, sprzedawca ze spokojem może zająć się dalszym rozwojem biznesu. Amazon przejmuje obowiązki związane z wysyłką, obsługą klienta i rozpatrywaniem zwrotów.
Po wejściu na platformę sprzedażową eBay sam odpowiadasz za wysyłkę sprzedanych produktów. Serwis nie ma własnych magazynów do przechowywania i wysyłki towarów.
Podsumowanie
Który marketplace będzie lepszy? Wydawałoby się, że ten wybór jest prosty, jednak to kompleksowy proces, wymagający dogłębnej analizy. Ostateczna decyzja należy do Ciebie. Zanim ją podejmiesz, musisz jasno określić swoje cele, potencjalne rynki sprzedażowe oraz budżet i zasoby, jakimi dysponujesz.
Porównanie warunków prowadzenia sprzedaży na Amazonie i eBayu
Warto doczytać:
- Sprzedaż na Amazonie w praktyce. Część 1. Przewodnik dla producentów
- Sprzedaż na Amazonie w praktyce. Część 2. Silna marka czy atrakcyjny produkt? Czynniki gwarantujące sukces na Amazonie
- Sprzedaż na Amazonie w praktyce. Część 3. Standardy obsługi
- EwP14: Sprzedaż na marketplace’ach + dodatek: Efektywny budżet w e-commerce