Obecność w sieci to już nie możliwość – to obowiązek! Choć jeszcze do niedawna dla wielu przedsiębiorców posiadanie e-sklepu było miłym dodatkiem do działalności, rok 2020 dobitnie wykazał, że bez e-handlu ani rusz. Niewątpliwie pandemia koronawirusa przyśpieszyła (i tak nieuniknioną) ewolucję tego segmentu rynku.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie narzędzia uproszczą zakupy w Twoim e-sklepie,
- jak lojalizować klientów i sprawiać, żeby nie odchodzili do konkurencji,
- jak budować więź z klientem.
Nie będę Cię przekonywać, że powinieneś być w sieci – dobrze o tym wiesz. W poniższym tekście udowodnię Ci, że w dobie ogromnej konkurencji potrzebujesz nowych narzędzi, które podniosą Twoją konwersję i wyróżnią Twój biznes na tle pozostałych graczy. Z artykułu dowiesz się, jakie narzędzia pomogą Ci maksymalnie uprościć sprzedaż online i dadzą Twoim klientom pozytywne wrażenia zakupowe.
Przede wszystkim: wygoda użytkowania
Według badania opracowanego przez Research & Grow na zlecenie BIK po wprowadzeniu obostrzeń ze względu na COVID-19 ok. 30% Polaków zwiększyło liczbę transakcji dokonywanych online. To oczywiście ogromna szansa na rozwój e-commerce, ale także więcej problemów w zakresie płatności. Dla wielu klientów był to pierwszy w życiu kontakt z zakupami w sieci. Jeśli przebiegł zgodnie z oczekiwaniami, istnieje możliwość, że ci użytkownicy zostaną w e-commerce na dłużej. Niezwykle istotne jest więc wdrożenie szybkich płatności, które zapewnią im nie tylko bezpieczeństwo, lecz także komfort i szybkość transakcji. Na rynku swoje usługi oferuje wielu operatorów płatności, ale jak wybrać tego właściwego?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wskazówka
W wyborze operatora płatności warto kierować się nie tylko stawką czy rozpoznawalnością marki, lecz także (a może przede wszystkim) udostępnianymi przez niego metodami. BLIK, portfele kartowe (takie jak Masterpass i Google Pay) czy płatności kartą to absolutny must have. Metody płatności to jednak nie wszystko. Ogromną rolę odgrywają także bezpieczeństwo (tu zwróć uwagę na posiadanie certyfikatów, takich jak PCI DSS), wydajność systemu czy sprawna obsługa klienta i intuicyjność panelu transakcyjnego.
Widget One Click, czyli sprzedawaj bezpośrednio z banera reklamowego
Zakupy online cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jednocześnie branża e-commerce z miesiąca na miesiąc zyskuje kolejne rozwiązania przyciągające użytkowników i przyśpieszające zakupy online. Należy do nich Widget One Click. To interaktywny baner, który umożliwi Twoim klientom płatność bezpośrednio z poziomu obrazka, bez przekierowywania ich do kolejnej podstrony. Dzięki zaimplementowaniu metody BLIK lvl 0 bezpośrednio na banerze płatność możliwa jest praktycznie natychmiast. Jej finalizacja została skrócona do minimum – ogranicza się do jednego kliknięcia i zaakceptowania transakcji w aplikacji bankowej przez klienta.
Możliwość wyświetlania obrazu w dowolnym miejscu na stronie pozwala na wykorzystanie go do wielu działań,
np. content-marketingowych (przez umieszczenie go w treści artykułu), czy też stricte reklamowych (dzięki opcji pokazywania go na zewnętrznych platformach, np. portalach tematycznych). Narzędzie znakomicie sprawdzi się jako element akcji charytatywnej lub reklama wyświetlana na forach internetowych, w aplikacjach, serwisach, na blogach tematycznych. Widżet to także narzędzie wykorzystywane do cross-sellingu – dzięki opcji dodatkowej płatności za checkoutem, czyli tuż po opłaceniu jednego zakupu. To pierwsze takie rozwiązanie nie tylko w Polsce, lecz także na świecie.
Płatności za checkoutem, czyli sprzedawaj bez ryzyka porzucenia koszyka
Wyobrażasz sobie narzędzie umożliwiające cross-selling produktów bez ryzyka porzucenia koszyka zakupowego przez Twojego klienta? Właśnie tak działa Widget One Click, jeśli wyświetlisz go za checkoutem, czyli tuż po zakończeniu procesu płatności.
Przykład
Klient kupił na Twojej stronie elegancką koszulę i opłacił zamówienie. Teraz możesz przeprowadzić cross-selling właśnie za pośrednictwem Widgetu One Click. Wystarczy, że wyświetlisz użytkownikowi asortyment pasujący do jego najnowszego zakupu, np. krawat lub muchę. Jeśli propozycja będzie dobrze dobrana, jest szansa, że klient skusi się na dodatkowy produkt.
Czy będzie miał ochotę raz jeszcze przechodzić proces płatności? Pewnie nie. Na szczęście dzięki Widgetowi One Click nie musi robić tego ponownie. Z uwagi na to, że dokonał już zakupu w Twoim sklepie, masz jego niezbędne dane. Wystarczy więc, że kliknie baner, wpisze kod BLIK na obrazku i potwierdzi transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku. Kilka sekund i gotowe. W przypadku dorzucenia do koszyka kolejnego produktu nie trzeba także ponosić dodatkowych kosztów wysyłki – zostanie on dołączony do pierwszego zamówienia.
Największa zaleta tego rozwiązania to jednak to, że nie ponosisz ryzyka porzucenia przez użytkownika koszyka zakupowego, jak miałoby to miejsce w wypadku reklam wyświetlanych przed sfinalizowaniem transakcji. Zakup został już zrealizowany i jedyne, co kupujący może teraz zrobić, to dorzucenie do koszyka dodatkowej rzeczy lub pozostanie przy jego pierwotnej zawartości.
Finalizacja zakupu mobile-friendly
Czy wiesz, że aż 61% klientów e-commerce przynajmniej raz zrobiło zakupy w sieci przez smartfona?¹ Niedostosowanie swojego sklepu internetowego do urządzeń mobilnych na samym starcie pozbawia Cię zatem wielu klientów. Poza dobrze zaprojektowaną stroną internetową, dopasowaną do małego ekranu telefonu czy tabletu i zawierającą profesjonalne zdjęcia produktów, jest jeszcze jedna, bardzo istotna kwestia – płatność. Dla klientów ten moment zakupów sam w sobie nie jest najprzyjemniejszy (kto z nas lubi pozbywać się pieniędzy?), warto więc uczynić go jak najmniej „bolesnym” i jak najbardziej bezpiecznym. Jak to zrobić? Przede wszystkim nawiąż współpracę z zaufanym operatorem, udostępniającym jak najwięcej metod płatności.
Wskazówka
Według raportu Gemiusa z 2019 r. dla 56% klientów dostępność różnorodnych metod płatności jest motywacją do zakupów w sieci. Najwięcej przypadków porzucania koszyka zakupowego ma miejsce właśnie na etapie płacenia – nie pozwól, żeby wydarzyło się to także u Ciebie.
Zbuduj więź z klientem
Pozyskanie klienta to nie wszystko. Jeśli nie masz jeszcze pozycji silnej marki wyróżniającej się na rynku, każde Twoje potknięcie może spowodować, że klient skorzysta z usług konkurencji. Brandów tworzących produkty, z którymi użytkownicy identyfikują się do tego stopnia, że nawet nie rozważają ich zmiany, jest niewiele. Należy do nich bez wątpienia marka Apple, która ma nie tyle klientów, ile wręcz wyznawców, będących jej ambasadorami. Jeśli nie jesteś jeszcze Timem Cookiem, musisz zrobić co w Twojej mocy, żeby wypracować więź z klientem. Pamiętaj, że zdobyty klient nie jest Twój na zawsze. Może odejść i zrobi to, jeśli nie będziesz odpowiednio o niego dbał. Jak pielęgnować relacje po złożeniu zamówienia?
- E-mailing
Marka powinna być trochę jak przyjaciel – miło, jeśli czasem odezwie się bez okazji. Zostań przyjacielem swojego klienta i pisz do niego nie tylko wtedy, kiedy czegoś potrzebujesz, lecz także bez okazji, np. aby pokazać mu trendy w danym sezonie lub czegoś go nauczyć.
Przykład
Prowadzisz sklep z meblami, a Twoi odbiorcy interesują się urządzaniem wnętrz? Pokaż im kilka przydatnych wskazówek, bez reklamowania swoich produktów. Spraw, aby Twoje treści niosły konkretną wartość, przez co staniesz się towarzyszem i doradcą swoich klientów. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić – taki kontakt jest miły od czasu do czasu.
Kolejną sytuacją, w której powinieneś skontaktować się e-mailowo ze swoim klientem, jest porzucenie przez niego koszyka zakupowego. Pamiętaj, że użytkownicy nie zawsze robią to celowo. Niekiedy powodem opuszczenia witryny są sytuacje losowe, takie jak słabe łącze czy brak czasu. W tej sytuacji warto wysłać e-mail z przypomnieniem o oczekujących zakupach, a także linkiem przekierowującym do miejsca, w którym zostały one przerwane.
To rozwiązanie sprawi, że klient nie będzie musiał ponownie przechodzić koszyka, a jedynie dokończy transakcję, co zdecydowanie zwiększy szansę na zakup. Niektórzy operatorzy płatności – np. Tpay – oferują takie rozwiązanie. Nie musisz wówczas nic robić – cały proces e-mailingu zostanie zautomatyzowany, a Ty będziesz mieć pewność, że klient otrzymał możliwość powrotu do sklepu.
- Zakupy uproszczone do maksimum
Klient nie stanie się lojalny wobec Twojej marki, jeśli każdorazowo będzie przechodził przez żmudny proces płatności. Ciekawym sposobem na uproszczenie zakupów jest wykorzystanie płatności bezpośrednio z banera reklamowego, o których wspomniałam już wcześniej. Płatność może być wtedy wykonana bezpośrednio z poziomu grafiki, bez przenoszenia użytkownika do kolejnych podstron. Widżet można dowolnie personalizować w zależności od branży i zapotrzebowania. To narzędzie zarówno do stymulowania zakupów, jak i do przekładania content marketingu na realną sprzedaż (np. przez zamieszczenie banera w treści artykułu). - Aplikacja lojalnościowa
Coraz więcej sklepów w ramach działań omnichannelowych tworzy swoje aplikacje lojalnościowe. Zdobywane punkty pozwalają użytkownikom kupować taniej lub dają inne bonusy. Programy lojalnościowe to także świetna opcja dla e-sklepów.
Możesz pomyśleć o wyróżnieniu za ich pośrednictwem najaktywniejszych klientów. Często dla firmy taki bonus to właściwie żaden koszt (np. umożliwienie klientowi szybszego dostępu do przecenionych towarów), a dla użytkownika – coś wartościowego, co sprawia, że czuje się on prestiżowo.
Przykład
Spójrz na markę Harley-Davidson. Wiesz, jak wygląda odbiór motocyklu w autoryzowanym sklepie? Przekazanie go właścicielowi to prawdziwa ceremonia. Pracownicy biją nowemu klientowi brawo, a on dołącza do rodziny harleyowców. Czy czuje się wtedy prestiżowo? Jasne, że tak! Został właśnie częścią określonej społeczności – to wyjątkowe wydarzenie. Spróbuj przenieść te praktyki do sieci.
Nie chcę oczywiście, abyś klaskał każdemu, kto kliknie przycisk „kup teraz” w Twojej witrynie. To raczej inspiracja, pokazująca, jak sprawić, żeby użytkownik nie chciał opuścić sklepu. Poza sprawnym procesem płatności i intuicyjną platformą warto pomyśleć także o czymś więcej, tak aby klient nie pomyślał o zmianie marki. Aplikacja lojalnościowa to jeden z przykładów tworzenia społeczności i budowania relacji z klientem. Jeśli będzie ona okraszona ciekawym komunikatem powitalnym, z pewnością wywoła w użytkowniku poczucie wyjątkowości. Dodatkowo dzięki aplikacji lojalnościowej zakupy w Twoim sklepie będą dla klienta po prostu bardziej opłacalne.
Chcesz zwiększyć konwersję w swoim e-biznesie? Zrób rachunek sumienia przede wszystkim pod kątem wykorzystywanych narzędzi i reagowania na trendy. Checklistę znajdziesz na dole.
Powodzenia!
1. „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska” –raport Gemiusa, dostęp online: .