Miód, karma dla psów, skarpetki, wino, kwiaty, warzywa, kosmetyki – m.in. te produkty można sprzedawać w modelu abonamentowym. Jest on znany od dawna, ale ostatnio w niestandardowym wydaniu staje się coraz popularniejszy również w e-commerce. Przyjrzeliśmy się ciekawym e-biznesom z Polski i zagranicy, które nieszablonowo wykorzystują siłę subskrypcji.
Dlaczego warto wykorzystać model abonamentowy?
Utrzymanie i lojalizacja klienta to duże wyzwanie, z którym zmagają się sprzedawcy. Pomocą może być model abonamentowy (zwany też subskrypcją lub prenumeratą), który zyskuje w ostatnich latach coraz więcej zwolenników.
Z danych firmy Zuora wynika, że w latach 2012-2020 e-biznesy działające w modelu abonamentowym urosły aż o 435%. Wzrost ich przychodów był około 5-8 razy szybszy niż w przypadku spółek z indeksu S&P 500. Na przykład w 2020 r. firmy subskrypcyjne wykazały wzrost na poziomie 11,6%, podczas gdy przychody firm opartych na klasycznej sprzedaży produktów spadły o 1,6%.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Najnowsze badanie dotyczące usług subskrypcyjnych przeprowadziła firma Deloitte Digital. Z raportu (z kwietnia 2022 roku) wynika, że najważniejsze czynniki wpływające na decyzję o zakupie subskrypcji to korzyści finansowe – deklaruje tak 47% polskich klientów. Zarazem 59% badanych wydaje więcej pieniędzy na dany rodzaj produktów lub usług po zakupie subskrypcji.
Źródło: www2.deloitte.com
Co ważne, za pomocą modelu abonamentowego możesz sprzedawać różne produkty, również niestandardowe. Udowadniają to e-biznesy z Polski i zagranicy.
- Jak zdobyć klientów i zbudować dochodowy biznes abonamentowy w dowolnej branży? Sięgnij po książkę „Siła subskrypcji”.
- Chcesz wiedzieć, jak dobrze zaprojektować e-commerce w modelu subskrypcyjnym? Polecamy EwP7 z dodatkiem o sprzedaży w modelu abonamentowym.
Roi Się
Polska firma Roi Się prowadzi w Puszczy Iłżeckiej hodowlę pszczół i oferuje… subskrypcję ula.
Źródło: www.roisie.pl
Klienci indywidualni oraz firmy mogą skorzystać z wybranego pakietu i objąć mecenatem pszczelą rodzinę. Dzięki subskrypcji, która trwa 12 miesięcy lub dłużej, na ulu zawieszony jest logotyp klienta, a Roi Się przesyła mu regularnie m.in. serię zdjęć i film wraz z informacjami o stanie pszczół, a także co najmniej 10 kg miodu w każdym roku współpracy.
Zdalny Ogródek
Źródło: www.zdalnyogrodek.com
Zdalny Ogródek umożliwia prowadzenie uprawy zdalnie. Klient wybiera działkę, jej umiejscowienie i wielkość. Decyduje o posadzeniu wybranych roślin, ich podlewaniu, pieleniu i nawożeniu. Wszystkim zajmuje się firma. Wirtualny hodowca otrzymuje świeże zbiory w wybranych przez siebie odstępach czasu. Może też odwiedzić swoją grządkę albo za pomocą kamery obserwować na żywo wzrost plonów.
E-Garderobe
Źródło: www.e-garderobe.com
E-Garderobe jest przykładem kolejnego nietypowego zastosowania subskrypcji. Firma w modelu abonamentowym oferuje klientom wypożyczenie elementów garderoby. W zależności od potrzeb do wyboru są trzy pakiety, które zawierają dwa, pięć lub dziesięć ubrań w miesiącu.
W cenie jest pranie i ubezpieczenie kreacji, wysyłka na terenie całej Polski oraz wygodny zwrot w każdym punkcie DHL lub Żabka. Cena w abonamencie wynosi od 40 zł za ubranie. Płatności dokonuje się tylko za miesiąc z góry, bez wiążących umów i zobowiązań.
Peloton
Źródło: www.onepeloton.com
To firma, która znalazła sposób, aby uzyskiwać przychody nie tylko ze sprzedaży sprzętu do ćwiczeń. Ten amerykański e-commerce posiada ciekawy model abonamentowy – oferuje zdalny udział w zajęciach fitness.
Klienci nie czerpią pełnych korzyści ze sprzętu bez usługi cyfrowej, której koszt wynosi 39 USD miesięcznie. Dzięki subskrypcjom Peloton może też analizować zaangażowanie klientów i dopracowywać swoje produkty. Firma ma obecnie prawie 2,5 mln abonentów.
Winerua
Źródło: www.winerua.pl
Firma oferuje comiesięczną dostawę specjalnie wyselekcjonowanych win. Klient wybiera rodzaj pakietu i czas subskrypcji, określa też swoje upodobania albo pozwala sprzedawcy się zaskoczyć.
Pierwszą przesyłkę Winerua dostarcza w ciągu 24 godzin, kolejne są wysyłane w pierwszym tygodniu każdego miesiąca. W każdym boxie znajdują się trzy butelki, a ponadto karty win z dokładnym opisem i podpowiedziami, z jakimi daniami parować dane wino oraz w jaki sposób je podawać.
Homemade Bakers
Źródło: www.homemadebakersclub.com
Abonenci Homemade Bakers otrzymują co miesiąc wszystkie składniki potrzebne do przygotowania słodkiego przysmaku, mają też dostęp do przepisów i samouczków. Klienci korzystają z tego rodzaju subskrypcji, ponieważ kupują nie tylko produkty, ale także doświadczenie.
Model abonamentowy stosuje wiele firm w Stanach Zjednoczonych, które sprzedają zestawy typu DIY („zrób to sam”) – obejmują one także m.in. rzemiosło, projektowanie czy różne hobby.
Pixel Box
Źródło: www.pixel-box.pl
Licencjonowane figurki, breloki, portfele, maskotki, czapki, gadżety – to elementy nawiązujące do popularnych gier, filmów i seriali, które znajdują się w Pixel-Boxach.
Tematyczne pudełka pojawiają się w ofercie firmy co miesiąc, można zamówić je jednorazowo albo w modelu abonamentowym. Przy wyborze 12-miesięcznej subskrypcji klient płaci za pojedynczy box 121 zł (w środku znajduje się towar o wartości minimum 200 zł).
Society Socks
Źródło: www.mysocietysocks.com
To usługa subskrypcji skarpet, w ramach której abonenci otrzymują dwie losowo wybrane pary miesięcznie. Klienci mogą wybierać spośród pakietów obejmujących różną liczbę miesięcy: 1, 3, 6 lub 12. Im dłużej trwa abonament, tym większy rabat otrzymują (20% w przypadku subskrypcji rocznej). Co ważne, firma co miesiąc w imieniu klienta przekazuje dwie pary skarpet potrzebującym.
Paka Zwierzaka
Źródło: www.pakazwierzaka.pl
To pierwszy w Polsce box subskrypcyjny dla zwierzaków. Firma co miesiąc dostarcza różnorodne zabawki i smakołyki dla psów lub kotów.
Klient określa wagę pupila, opisuje go (imię, upodobania, alergie) i wybiera jeden z trzech planów abonamentu: comiesięczny z możliwością rezygnacji w każdym momencie (69 zł), półroczny (67 zł) lub roczny (65 zł). Z każdej sprzedanej subskrypcji lub produktu ze sklepu sprzedawca przekazuje część dochodu na zakup asortymentu dla potrzebujących zwierząt.
BloomsyBox
Źródło: www.bloomsybox.com
BloomsyBox dostarcza ręcznie zbierane kwiaty pod drzwi swoich abonentów. Klienci mogą wykupić jeden z dwóch planów subskrypcji – tygodniowy lub miesięczny. Ceny różnią się w zależności od czasu trwania abonamentu i rodzaju zamówionych kwiatów. Mają one formę sezonowych bukietów, pochodzą z hodowli firmy. W ramach subskrypcji BloomsyBox sprzedaje również rośliny doniczkowe przeznaczone do samodzielnej hodowli w domu.
- Jak zdobyć klientów i zbudować dochodowy biznes abonamentowy w dowolnej branży? Sięgnij po książkę „Siła subskrypcji”.
- Chcesz wiedzieć, jak dobrze zaprojektować e-commerce w modelu subskrypcyjnym? Polecamy EwP7 z dodatkiem o sprzedaży w modelu abonamentowym.