Coś się wykrzaczyło i klient zamiast na stronę produktu trafił na stronę błędu 404. Co zobaczy na Twojej czterysta czwórce? „Ta strona nie istnieje”? Nuda. Można lepiej. Poznaj 7 przykładów, jak e-sklepy w kreatywny sposób wykorzystują strony błędu 404.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest strona błędu 404,
- jak inne e-sklepy wykorzystują 404,
- o czym pamiętać przy projektowaniu 404.
Z tego artykułu dowiesz się:
Czym jest strona 404
Strona „404. Page Not Found” pojawia się wtedy, gdy użytkownik próbuje uzyskać dostęp do nieistniejącej lub usuniętej strony w witrynie. W sklepach internetowych takie sytuacje mogą wynikać z literówek w adresach URL czy z szukania usuniętych produktów.
Wówczas internauta trafia na komunikat „ta strona nie istnieje”. Nie jest to bez znaczenia, bo strona błędu 404 pełni istotną funkcję informacyjną i nawigacyjną. Zamiast zostawiać potencjalnego klienta bez wyjaśnienia, czterysta czwórka kieruje odwiedzającego sklep internetowy na właściwą ścieżkę – zwykle na stronę główną lub do wewnętrznej wyszukiwarki, gdzie użytkownik może przeszukiwać asortyment sklepu.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
7 e-sklepów z ciekawą stroną 404
Warto też pamiętać, że strona błędu 404 nie tylko pomaga nawigować po witrynie, lecz także minimalizuje frustrację użytkowników i ryzyko potencjalnego porzucenia strony. Co więcej, jesli jest dobrze zaprojektowana, może również pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki sklepu poprzez pokazanie kreatywności i dbałości o klientów.
Spójrz na 7 przykładów e-sklepów, które w naszej ocenie mają interesujące czterysta czwórki.
Rossmann
Strona 404 w Rossmannie wyróżnia się grafiką, która przedstawia kobietę zasłaniającą sobie oczy wacikami. Nawiązuje to do asortymentu sklepu i nadaje kreacji lekkiego humoru.
Dodatkowo witryna zachęca użytkowników do odwiedzenia strony głównej sklepu, co zwiększa szansę na realizację zakupów. Z kolei estetyczne wykonanie strony sprawia, że komunikat jest nie tylko czytelny, lecz także przyjemny dla oka, co pomaga marce podtrzymać pozytywny wizerunek.
Lego
Lego stawia na zabawny i kreatywny przekaz. Na swojej czterysta czwórce umieszcza następujący komunikat „O NIEEE! Nie możemy znaleźć tej strony. Postaramy się nie tracić głowy z tego powodu, ale jeśli tak się stanie… założymy ją z powrotem”.
Tutaj – podobnie jak w przypadku Rossmanna – tekst jest zabawny, a do tego nawiązuje do charakterystycznych klocków Lego, co doskonale oddaje ducha marki. Humorystyczne podejście sprawia, że użytkownik jest mniej zniechęcony błędem i bardziej skłonny do dalszego przeglądania strony głównej, do czego zachęca widoczne CTA.
Decathlon
Decathlon wykorzystuje stronę 404, aby wzmocnić swój wizerunek jako sportowej marki. Stąd na jego czterysta czwórce można przeczytać „Oj… Ta strona poszła pobiegać!”. Widać także grafikę przedstawiającą pochylonego mężczyznę na długiej drodze, który dyszy po zakończonym biegu.
Dodatkowo Decathlon sugeruje użytkownikom, aby przejrzeli najpopularniejsze kategorie produktów w sklepie, dzięki czemu marka zwiększa szanse, że wizyta zakończy się zakupem.
Zalando
Kolejnym przykładem kreatywnego copywritingu na stronie błędu 404 jest Zalando. Umieszczono tam zdanie: „Ta strona wyszła z mody”. Sprytnie i zabawnie. Na dodatek ten zwrot doskonale nawiązuje do branży modowej, w której działa Zalando.
Jednocześnie marka postawiła na minimalistyczne podejście, bo na jej czterysta czwórce nie ma grafiki poza ikoną nad napisami. Sprawia to, że użytkownik może szybko się zorientować, gdzie się znalazł i co powinien zrobić.
Media Expert
Media Expert proponuje prosty, ale skuteczny sposób radzenia sobie z błędem 404. Jego strona zawiera klarowne instrukcje, co użytkownik powinien zrobić, gdy trafi na tę witrynę.
Takie podejście być może nie jest szczególnie kreatywne, ale z pewnością wyróżnia się pragmatyzmem – minimalizuje frustrację odwiedzającego, a także w trzech krokach wyjaśnia internaucie, co ten powinien zrobić po pojawieniu się takiej strony.
Leroy Merlin
E-commerce Leroy Merlin doskonale wykorzystuje stronę 404, aby w pomysłowy sposób nawiązać zarówno do swojej branży, jak i do sytuacji, w której znalazł się klient odwiedzający e-sklep.
Mianowicie strona 404 Leroy Merlin jest prosta i przejrzysta. Znajduje się na niej grafika z piłą mechaniczną i zepsutym krzesłem, co humorystycznie odnosi się do wystąpienia błędu oraz odzwierciedla specyfikę oferty marki.
Sinsay
Sinsay używa strony 404 jako okazji do zabawnego i przemyślanego przekazu. Umieszcza bowiem na niej zdanie: „Ta strona jest pusta, ale Twój koszyk MOŻE BYĆ PEŁNY!”, co sugeruje odwiedzającym witrynę powrót do zakupów.
Ponadto czterysta czwórka Sinsaya oferuje tylko dwie opcje nawigacyjne: powrót na poprzednią stronę lub odwiedzenie strony głównej. W ten sposób marka zachęca potencjalnych klientów, aby wrócili do przeglądania asortymentu oferowanego przez ten sklep.
Jak zaprojektować stronę 404
Czego możesz się nauczyć z przedstawionych wyżej czterysta czwórek? Przynajmniej czterech rzeczy. Przyjrzyj się im, aby się dowiedzieć, jak dobrze zaprojektować własną stronę błędu 404.
- Prosta szata graficzna – strona 404 powinna mieć przejrzysty layout, który od razu przekaże użytkownikowi, co się stało. Zarówno Decathlon, jak i Zalando używają właśnie minimalistycznego designu. Takie podejście kieruje uwagę użytkownika na istotne informacje: „wróć na stronę główną” czy „dokończ zakupy”.
- Zabawne copy – tekst na stronie 404 powinien być zgodny z tonem i stylem komunikacji Twojej marki. Na przykład Lego pokazało, jak można wykorzystać humor i przyjazny ton, co sprawia, że z taką marką chce się nawiązać kontakt.
- Wymowna grafika – grafika na stronie 404 powinna wspierać treść i komunikat strony. Świetnie zrobił to Decathlon poprzez połączenie obrazu biegnącego mężczyzny z informacją, że strona też „poszła pobiegać”.
- Sugestywne CTA – nie zapomnij o umieszczeniu jasnego call to action na stronie 404, tak jak zrobił to Media Expert. Przekaż jasną instrukcję, aby odwiedzający witrynę wiedzieli, jak kontynuować zakupy.
Przeczytaj też inne poradniki:
>> Jak pisać ciekawe opisy produktów w e-sklepie? Lista inspiracji
>> Social proof w e-sklepie – jakie dowody społeczne stosować w e-commerce?