Istnieje klasyfikacja, która mówi, czy Twój biznes należy do sektora małych, średnich (small-medium), czy dużych przedsiębiorstw (enterprise). Decydują o tym wysokość obrotu netto i liczba zatrudnionych ludzi. Określ, do której kategorii należysz, żeby móc efektywnie działać.
To właśnie Ty doskonale wiesz, jaki jest Twój e-commerce i jakie masz aspiracje w kwestii jego skalowania. Mimo że dopiero stawiasz pierwsze kroki, masz wielką szansę na przejście na poziom giganta. A jeśli jesteś już dużym e-sklepem – możesz wycisnąć ze swojego biznesu więcej. Pomogą Ci w tym odpowiednie narzędzia i rozwiązania. Jakie? Podajemy Ci je na tacy.
Czego dziś potrzebuje Twój e-commerce?
Okoliczności sprzedawania w sieci są teraz sprzyjające. Rynek sprzedaży internetowej rozwija się bardzo dynamicznie (+36% rok do roku). Jednak aby Twój e-sklep – nieważne, czy mały czy duży – funkcjonował sprawnie, potrzebuje strategii.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Plan działania uchroni Cię przed uprawianiem tzw. marketingu dorywczego. W dobrze przygotowanej strategii zawsze powinno być miejsce na jasno sprecyzowane KPI, oparte na analizie trendów konsumenckich. Strategia, która je uwzględnia, pozwoli zareklamować zwykłe produkty w niezwykły sposób. Sprawi, że będziesz konkurować nie na podstawie ceny, ale jakości i designu.
Zacznij od podstaw: platforma sprzedażowa
Gdy zdecydujesz się na wystartowanie ze swoim e-sklepem, musisz wybrać odpowiednią platformę e-commerce. Zastanów się, czego oczekujesz. Czy zamierzasz sprzedawać dużą liczbę produktów, a może masz ograniczony asortyment? Jaki ruch na stronie będziesz generował? Jak dużą liczbę zamówień będziesz obsługiwał?
- Dla small-medium: Właściciel małego lub średniego sklepu internetowego powinien na samym początku zdecydować się na gotowe rozwiązanie typu SaaS lub open source. Tego typu platformy pozwalają samodzielnie prowadzić prosty e-sklep przy niewielkich kosztach utrzymania.
- Dla enterprise: Większe e-commerce z szeroką ofertą produktową powinny zdecydować się na wdrożenie dedykowanej platformy lub opartej na licencji – np. Magento 2, które oferuje ogromne możliwości rozbudowy sklepu o nowe funkcje i dopasowania go do indywidualnych potrzeb każdej firmy. Ważnym elementem jest tu także wybór odpowiedniego e-commerce house’u, który wesprze Twoje działania, zadba o Twój sklep, jego infrastrukturę oraz przygotuje go na największe piki sprzedażowe (np. walentynki czy Black Friday).
Misja: budowanie świadomości i pozyskiwanie nowych klientów
Jeśli prowadzisz swój e-sklep, musisz wiedzieć, do kogo kierujesz komunikat. Twoi klienci odwiedzają różne strony, część z nich traktują jako miejsca inspiracji. Dopasuj więc kanały komunikacji do swojej grupy odbiorców i wyświetlaj im tam komunikaty, a Twoje szanse na budowanie świadomości i wzrost konwersji zwiększą się. Jak pozyskiwać nowych odbiorców?
1. Google
Bardzo ważne, zarówno wśród dużych, jak i małych firm, są działania długofalowe oraz obecność w najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce. Google to ekosystem reklamowy z ogromnym potencjałem.
- Dla small-medium: Skup się na reklamie product listing ads (PLA). Istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient zobaczy Twój produkt w boksie reklamowym u góry wyszukiwarki, niż że pokonasz konkurencję gigantów, np. w branży RTV na frazę „telewizory”.
- Dla enterprise: Wykorzystaj całe spektrum reklamowe, które oferuje Google (reklama GDN, PLA oraz Google Ads). Przetestuj różne rozwiązania i wybierz te najbardziej efektywne dla Twojego biznesu.
Wskazówka
Strategia pozycjonowania marki – zarówno organiczna, jak i płatna – wiąże się z działaniami w ramach content marketingu. Pamiętaj, że contentu nigdy nie jest za dużo.
2. Marketing automation
Automatyzacja marketingu to proces usprawniania powtarzalnych działań w firmie. Systemy tego typu działają na podstawie zebranych zasobów bazodanowych, dzięki którym możliwe są zaawansowana segmentacja użytkowników, personalizacja komunikacji, a także działania predykcyjne. Obecnie wykorzystuje się sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do analizowania ścieżki zakupowej klientów i planowania działań sprzedażowych.
- Dla small-medium: Wykorzystaj podstawowe działania w zakresie marketing automation. Zacznij od małej skali. Skupiaj się na odzyskiwaniu porzuconych koszyków oraz na rekomendowaniu dodatkowych produktów, wybranych na podstawie zainteresowań klientów.
- Dla enterprise: Działaj w modelu omnichannelowym, zapewniając użytkownikom miejsca styku z marką na wielu płaszczyznach. Klienci mają różne potrzeby, dlatego podczas implementacji scenariuszy komunikacji bierz pod uwagę całą długość lejka sprzedażowego – zakładaj kontakt w wielu różnych kanałach. Bardzo często te działania wymagają wsparcia specjalistów w obszarze projektowania procesów marketing automation, których efekty będą przekładać się na wyniki sprzedaży.
3. E-mail marketing
E-mail jest najchętniej wykorzystywanym przez firmy kanałem komunikacji. E-mailing można stosować np. do dokładnego targetowania i personalizacji kampanii.
- Dla small-medium: Twoja baza dopiero rośnie i nie generujesz satysfakcjonującej liczby nowych zamówień? Wypróbuj audience mailing – wysyłkę do bazy zewnętrznej. Dzięki niemu dotrzesz do użytkowników, którzy jeszcze nie trafili do Twojego sklepu, a których preferencje zakupowe są podobne do preferencji Twoich obecnych klientów. Możesz także włączyć pop-up na stronie sklepu z zapisem do newslettera, aby szybciej budować swoją bazę.
- Dla enterprise: Pobudzaj swoich odbiorców spersonalizowaną komunikacją. Łącz ją z e-mailingiem do anonimowych użytkowników. Zachęcisz ich do powrotu, a to z kolei zwiększy zarówno lifetime value klienta, jak i liczbę zamówień. Nowoczesny e-mailing pozwala przeprowadzać akcje cross-sellingowe, a także retargetować klientów i wysyłać im w określonym odstępie czasu propozycje dodatkowego produktu czy specjalnego rabatu.
4. Marketplace
Jesteś dużym e-commerce i własne podwórko to dla Ciebie za mało? Zamieść swoją ofertę na najpopularniejszych marketplace’ach zarówno w Polsce, jak i za granicą, np. na Allegro, Amazonie, Zalando. Jak to wygląda w praktyce? Platformy te gromadzą oferty różnych sprzedawców w jednym miejscu. Klient końcowy może porównać Twój asortyment z konkurencją i wybrać to, co najbardziej go zainteresuje. Marketplace’y idealnie wpisują się w strategię omnichannelową, którą obiera wiele dużych sklepów internetowych.
OD SME do enterprise
Twój mały sklep internetowy dzięki inteligentnym technologiom zmieni się w enterprise. Jednak aby utrzymać tendencję wzrostową, musisz bezustannie analizować i optymalizować swoje działania marketingowe oraz wykorzystywane technologie. Wraz ze wzrostem i rozwojem sklepu rozwiązania, z których korzystasz, również powinny się proporcjonalnie skalować. Strategia, odpowiednia platforma i dopasowane narzędzia komunikacji to klucze, które otwierają dużym i małym biznesom e-commerce drzwi do skalowalnego biznesu. A Twoim celem nadrzędnym zawsze powinien być zadowolony klient.
Materiał partnera