Konsekwencje pandemii oraz dwucyfrowa inflacja znacznie zmieniły zachowania konsumenckie, co wpłynęło także na sprzedaż w sklepach internetowych. Ostrożność w wydawaniu pieniędzy i rozsądne zarządzanie domowym budżetem stały się nowym trendem zakupowym, do którego świat handlu (zarówno detalicznego, jak i elektronicznego) musi się dostosować. Pomocne mogą być w tym płatności odroczone.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jak działają płatności odroczone,
- jakie korzyści dają w czasach spowolnienia gospodarczego,
- dlaczego klienci chętnie wybierają płatności odroczone,
- w jaki sposób BNPL może zwiększyć sprzedaż i poprawić rentowność e-sklepu.
Nie jest tak, że konsumenci przestali kupować, ale na pewno starają się to robić w sposób bardziej przemyślany – dokładniej niż dotychczas analizują swoje wydatki. Nasuwa się więc pytanie, jak sklepy internetowe mogą zwiększać sprzedaż w czasach mniejszego popytu. Jednym ze sposobów jest wdrożenie płatności odroczonych (BNPL – buy now, pay later), które pokochali polscy konsumenci.
Konsumenci w czasach kryzysu
Czy Polacy tną wydatki z powodu inflacji oraz zmiany stóp procentowych? Taki wniosek płynie z różnych raportów dotyczących zachowań konsumenckich. Według badania EY „Future Consumer Index” 61% ankietowanych twierdzi, że rosnące koszty sprawiają, że nie stać ich już na wszystko, i zmuszają do szukania oszczędności. Z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że 34% kupujących online ze względu na rosnącą inflację zamierza kupować mniej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W sierpniu 2022 r. Izba Gospodarki Elektronicznej opublikowała raport „W kryzysie do e-commerce”, w którym wskazała, że:
- 54% konsumentów obawia się inflacji,
- 71% Polaków stara się optymalizować wydatki,
- 79% konsumentów w związku z kryzysem zmieniło swoje nawyki zakupowe.
Z raportu e-Izby „(E)mergency Commerce”, który został opublikowany w maju 2023 r., wynika, że inflacji w dalszym ciągu obawia się 65% Polaków, co oznacza znaczny wzrost w stosunku do zeszłego roku. Co istotne, 55% konsumentów w związku z inflacją zmieniło zachowania zakupowe, a 41% wciąż stara się optymalizować swoje wydatki.
Istotne jest jednak to – jak wynika z badania NielsenIQ – że 60% Polaków oszczędza na podstawowych produktach, a 37% przewartościowuje ważne życiowo sprawy, co nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe.
Powyższe dane pokazują, że strach przed kryzysem zmienił podejście Polaków do kupowania. Część konsumentów wskazuje, że chce wydawać mniej, ale wielu z nich zależy po prostu na tym, aby kupować mądrzej – częściej korzystać z promocji, porównywać ceny, planować zakupy, nie mrozić własnej gotówki i płacić tylko za to, co naprawdę chcą zatrzymać. Właśnie w tym zakresie z pomocą przychodzą płatności odroczone, które pozwalają rozciągnąć płatność w czasie i zapłacić wtedy, kiedy to dla klienta wygodne.
Zapamiętaj
Co istotne, w najnowszym badaniu Izby Gospodarki Elektronicznej 14% ankietowanych wskazało, że w czasach kryzysu sięgnie po płatności odroczone, podczas gdy w zeszłorocznej edycji badania odpowiedziało tak tylko 1% ankietowych. Oznacza to, że popularność BNPL rośnie w czasach spowolnienia gospodarczego i powinna być brana pod uwagę przez właścicieli sklepów internetowych.
Jak BNPL wspiera zakupy w e-commerce
Dlaczego klienci pokochali zakupy za pomocą płatności odroczonych? Głównie dlatego, że ta metoda pozwala im rozciągnąć płatność w czasie (zwykle bez dodatkowych kosztów). Dzięki temu mogą kupić produkt tu i teraz, a zapłacić za niego np. po wypłacie. W taki sposób nie tracą wyjątkowych okazji, nie muszą czekać na atrakcyjną promocję oraz odmawiać sobie sięgnięcia po produkty premium czy z limitowanych kolekcji (z uwagi np. na bardziej priorytetowe wydatki).
W czasach spowolnienia gospodarczego BNPL stanowi wsparcie dla konsumentów – w taki sposób mogą pozwolić sobie oni na więcej, bez poczucia, że muszą z czegoś zrezygnować lub na coś poczekać. Jednocześnie nie mrożą własnych środków i zachowują płynność finansową przez cały czas.
Ciekawostka
Rosnącą popularność BNPL w Polsce w ostatnim roku potwierdzają dane PayPo. Liczba naszych klientów wzrosła z 650 tys. (na koniec 2021 r.) do 1,1 mln (na koniec 2022 r.). W samym 2022 r. dokonali oni łącznie 8,1 mln transakcji na rekordową kwotę 2,1 mld zł, co oznacza, że łączna wartość transakcji wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do 2021 r. (odpowiednio 1,1 mld zł przy
5,5 mln transakcji). Co istotne, średnio co szósta transakcja w sklepach online jest realizowana z PayPo, a w przypadku niektórych partnerów udział PayPo w koszykach sięga nawet 40%.
Jak działają płatności odroczone PayPo
BNPL to innowacyjna metoda płatności, która pozwala klientowi zamówić produkt już teraz, a zapłacić w późniejszym terminie – podczas gdy sklep internetowy otrzymuje płatność od razu. W przypadku PayPo dla klientów korzystających z płatności odroczonych po raz pierwszy dostępna jest usługa „Zapłać za 30 dni”, która pozwala im kupić produkt teraz, a zapłacić za niego w ciągu 30 dni bez żadnych dodatkowych kosztów. Jeśli klient spłacił chociaż jedną transakcję w całości, może korzystać z kolei z usługi „Zapłać w ratach”, która umożliwia mu spłacenie zamówienia w ciągu 30 dni lub w ratach.
Zapamiętaj
Korzystanie z płatności odroczonych PayPo jest bardzo proste i intuicyjne, co wpływa na pozytywne doświadczenia zakupowe użytkowników. Jeśli klient używa PayPo po raz pierwszy, podaje jedynie swoje podstawowe dane, na bazie których otrzymuje decyzję o odroczeniu. Transakcję potwierdza kodem z SMS-a lub jednym kliknięciem w aplikacji mobilnej.
Jak płatności odroczone zwiększają sprzedaż
Dane PayPo potwierdzają, że klienci dzięki płatnościom odroczonym kupują średnio nawet dwa razy częściej i do tego znacznie więcej, co przekłada się na wiele korzyści dla sklepów internetowych.
Czerpanie profitów z wdrożenia płatności odroczonych wymaga jednak odpowiedniej komunikacji na temat tej metody. Istotne jest informowanie o PayPo na stronie sklepu, zwłaszcza w checkoucie oraz na karcie produktu.
Przykład
Jeden z naszych partnerów po dodaniu badge’a z CTA „Kup teraz, zapłać za 30 dni” na karcie produktowej odnotował wzrost liczby transakcji z PayPo w ciągu zaledwie miesiąca aż o 87%.
Warto też w materiałach reklamowych dodawać informację o możliwości zapłaty z PayPo. Z danych naszych partnerów wynika, że CTR jest wtedy aż trzy razy wyższy niż w przypadku braku tej informacji. W PayPo dysponujemy gotowymi materiałami marketingowymi, żeby pomóc Ci w jak najlepszym pozycjonowaniu BNPL w sklepie internetowym.
Z czego wynika skuteczność płatności odrocznych
Dlaczego płatności odroczone PayPo zwiększają sprzedaż nawet w czasach mniejszego popytu? Stoi za tym przede wszystkim wysoka konwersja transakcji z PayPo, która zbliżona jest do metod pay-by-link i osiąga nawet 92%. Uzyskujemy ją dzięki prostemu i intuicyjnemu interfejsowi zakupowemu, który powoduje, że proces weryfikacji klienta i płatności trwa kilka sekund. Taki wysoki odsetek sfinalizowanych transakcji przekłada się na to, że sklep sprzedaje więcej, przez co konwersja stanowi największy wyróżnik PayPo pośród innych operatorów BNPL działających w Polsce.
Ciekawostka
Konwersja transakcji z PayPo utrzymuje się średnio na poziomie 80–90%. W przypadku tradycyjnych produktów kredytowych odsetek sfinalizowanych transakcji jest dużo mniejszy (konwersja na poziomie 30–40%) z uwagi na skomplikowane formularze wydłużające cały proces.
To jednak nie wszystko – z usług PayPo korzysta już ponad 1,2 mln konsumentów, którzy średnio kupują nawet dwa razy częściej niż przeciętni użytkownicy internetu. Dla wielu z nich płatności odroczone to już domyślna forma płatności, o czym świadczy fakt, że bardzo często zaczynają oni zakupy od sprawdzenia zakładki „Dostępne sklepy“ na naszej stronie internetowej. Tam szukają miejsca, gdzie mogą nabyć niezbędny im produkt właśnie z PayPo. Dzięki wdrożeniu płatności odroczonych PayPo sklep czerpie więc korzyści ze skali i bycia częścią ciągle rosnącego ekosystemu zakupowego PayPo, zyskując nowych, lojalnych i bardzo aktywnych zakupowo klientów.
Podsumowanie
Jeszcze niedawno płatności odroczone uważane były za nowinkę rynkową, wykorzystywaną i wdrażaną przez innowatorów oraz konsumentów lubiących nowe rozwiązania, a także sklepy internetowe szukające sposobów na to, aby wyprzedzić konkurencję. Obecnie, zgodnie z danymi z badania Koszyk Roku 2022, aż 73% największych sklepów ma w swojej ofercie tę metodę płatności, a 89% konsumentów słyszało o tej formie zapłaty.
W czasach wyraźnie odczuwalnego spowolnienia gospodarczego BNPL staje się więc rozwiązaniem, które obowiązkowo należy mieć w swoim sklepie internetowym i które będzie w przyszłości kształtować polski e-commerce. Jest to najlepszy sposób na to, aby przy zmniejszonym popycie zapewnić warunki do zwiększenia sprzedaży. Przekonaj się o tym sam – uruchom płatności odroczone PayPo.
Materiał reklamowy partnera
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2023”