Nowy numer już jest!

Dowiedz się jak sprzedawać więcej, lepiej i częściej w 2019 roku!

Zobacz spis treści

Email retargeting – sposób na zwiększanie konwersji online w ecommerce

Każdego dnia setki osób odwiedzają nasze witryny internetowe. Użytkownicy wielokrotnie na nie wchodzą, przeglądają oferty, usługi i produkty, ale nie zostawiają do siebie kontaktu. Dziś mało który użytkownik Internetu decyzję tego typu podejmuje spontanicznie. Zwykle nim zostawi kontakt, porównuje oferty kilku bądź kilkunastu firm. Co więcej, większość tych użytkowników pozostaje anonimowa.

Email retargeting – sposób na zwiększanie konwersji online w ecommerce

Każdego dnia setki osób odwiedzają nasze witryny internetowe. Użytkownicy wielokrotnie na nie wchodzą, przeglądają oferty, usługi i produkty, ale nie zostawiają do siebie kontaktu. Dziś mało który użytkownik Internetu decyzję tego typu podejmuje spontanicznie. Zwykle nim zostawi kontakt, porównuje oferty kilku bądź kilkunastu firm. Co więcej, większość tych użytkowników pozostaje anonimowa.

Szukając sposobu na dotarcie do anonimowych użytkowników korzystamy zazwyczaj z retargetingu Google lub Facebooka. Dzięki temu możemy z powodzeniem wyświetlać reklamę tekstową lub graficzną, gdy użytkownik korzysta z przeglądarki lub portalu społecznościowego. Co jednak w przypadku, gdy chcemy wyraźnie zachęcić anonimowego użytkownika do odwiedzenia naszej witryny i nawiązać z nim komunikację? W tej sytuacji skuteczne okazują się retargetowane wiadomości email, które trafiają wprost do skrzynki odbiorczej adresata.

Według statystyk aż 97% użytkowników opuszcza serwisy bez pozostawienia żadnego kontaktu do siebie. Dzięki opcji retargetowanych wiadomości email można z powodzeniem do nich dotrzeć.

Podstawą email retargetingu jest dostęp do wielu baz zewnętrznych (baz wydawców), które umożliwiają sprawdzenie, czy w danych bazach zdefiniowany jest adres mailowy odwiedzającego wraz z potwierdzoną zgodą na otrzymywanie korespondencji marketingowej. Jeśli te informacje są dostępne, to na podstawie aktywności użytkownika w serwisie, tworzona jest dynamiczna treść emaila, dostosowana do odwiedzanych kategorii bądź oglądanych usług.

Tego typu działania są utożsamiane głównie z branżą B2C i tematem porzuconych koszyków w witrynie internetowej, ale znajdują także doskonałe zastosowanie w sektorze B2B. Wszystkie emaile wysyłane są automatycznie i nawiązują do ostatniej wizyty użytkownika w serwisie internetowym. Pozwala to nawiązać z nim pierwszy kontakt i zachęcić do kolejnego, który ma na celu przesłanie oferty współpracy, produktów z porzuconego koszyka lub umówienie spotkania czy telekonferencji.

Email retargeting to idealne uzupełnienie tradycyjnych narzędzi marketingu 360

Bardzo popularne są rozwiązania kierujące ruch na stronę, tj. Google AdWords, Facebook wraz z remarketingiem, kampanie mass mailowe czy kampanie SMS. Te wszystkie rozwiązania idealnie uzupełniają kampanie SEM czy SEO. Email retargeting dodatkowo wzmacnia skuteczność powyższych działań, dzięki możliwości ponownego dotarcia do użytkowników, którzy już wykazali zainteresowanie konkretnym przekazem. Coraz częściej spotykamy się z tzw. zjawiskiem ślepoty banerowej. Oznacza to, że wyświetlane nam komunikaty graficzne czy tekstowe na poziomie wyszukiwarki mogą być przez nas niezauważane. Statystyki mówią, że około 30% użytkowników korzysta z rozwiązań typu adblock Dzięki wykorzystaniu email retargetingu w całym procesie komunikacji, kierowane do odbiorców komunikaty mają szansę być ponownie zauważone, a wygenerowany ruch w serwisie online może zostać powtórnie obsłużony..

Efekty kampanii email retargetowanej

Skuteczność inteligentnego wykorzystania email retargetingu potrafi być bardzo wysoka. Średnie wskaźniki otwarć emaili retargetowanych np. w branży B2C przekraczają 40% a klikalności 8%. Liczba konwersji w witrynie, która generowana jest przez powracających klientów, znacznie przyczynia się do zwiększenia liczby zapytań o współpracę czy umówionych spotkań i telekonferencji.

Naturalnie wszystko zależy dodatkowo od branży, jednak posiłkując się przykładem z obszaru ecommerce, tj. case study na bazie kampanii 5.10.15., rezultaty są bardzo atrakcyjne. Poniższe wyniki przedstawiają rezultaty 4-dniowej kampanii zorientowanej na akcje wyprzedażowe. Zastosowana została teaserowa kreacja, która skupiała się w swym przekazie na komunikacie promocyjnym. Zwięzła w swym charakterze kreacja, wysłana do ponad 30 tysięcy odbiorców, wygenerowała open rate na poziomie blisko 20% i click-through-rate 10%. Kampania była skierowana do wszystkich tych użytkowników, którzy odwiedzili sklep online. Dzięki temu, wskaźnik zamówień wyniósł 7,7%. W oparciu o te dane można wnioskować, że średni koszyk zakupowy zwiększył swoją wartość, natomiast wykorzystanie dodatkowego kanału, jakim stał się email retargeting, uzupełniło ścieżkę zakupową klienta. Możliwość dotarcia do anonimowych użytkowników sklepu przyniosła mierzalny rezultat w postaci fizycznych zamówień online.

case_study_51015

Wykorzystując email retargetowany ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Aby skutecznie monitorować efekty, zaleca się zaplanowanie kilku kampanii z różnymi komunikatami w zależności od tego, do której grupy zamierza się dotrzeć. Kampania uruchamiana jest w momencie odnotowania wizyty użytkownika nie tylko na stronie głównej, ale także na podstronie czy stronie produktu. Popularne są też wykluczenia, które sprawią, że kampanie nie będą wysyłane do określonych użytkowników.

Email retargeting jest stosunkowo nowym rozwiązaniem, które z każdym dniem zyskuje coraz więcej zwolenników. Dostrzegalne są ogromne korzyści wynikające z uruchomienia tego typu kanału. Dla przykładu kampania email dla sklepu online po 24 godzinach od wejścia użytkownika na stronę generuje open rate na poziomie 43% oraz 9% click-through rate. Statystyki te są niejednokrotnie wyższe niż w przypadku kampanii remarketingowych z wykorzystaniem innych kanałów komunikacji. Dzięki temu liczba konwersji ma szansę wzrosnąć nawet o 35% od momentu uruchomienia scenariusza retargetingu email.

O wykorzystaniu nowoczesnych technologii w sklepach przyszłości, wpływie telewizji na reklamę digital, Client2Commerce, a także o influencer marketingu i innych sposobach zwiększania sprzedaży online opowiedzą eksperci branży już 22 października br. w Warszawie podczas konferencji IAB HowTo: grow your e-commerce efficiently. Facts vs. myths. Na spotkaniu zostaną zaprezentowane najciekawsze case studies udowadniające, że holistyczne podejście do ścieżki konwersji oraz wychodzenie poza utarte schematy to najlepsza droga do rozwoju sprzedaży online.

Szczegółowy program oraz informacje o zapisach znajdują się na stronie: https://ecommerce.howto.iab.org.pl/

Spragniony wiedzy o e-commerce?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę premium lub elektroniczną by zyskać dostęp do magazynu w wersji elektronicznej PDF.

Zamów prenumeratę