Wspólnym mianownikiem e-commerce B2B i B2C są oczekiwania potencjalnych klientów, m.in. wobec estetyki strony internetowej, łatwości w nawigacji czy opcji dostawy. E-commerce B2B – gdzie transakcje odbywają się między firmami – może być jednak bardziej wymagający. Jednym z kluczowych elementów, które poprawiają doświadczenie użytkownika B2B, są wyczerpujące i kompleksowe informacje o produkcie. Dowiedz się, jak skutecznie wdrożyć narzędzie do zarządzania danymi produktowymi, na przykładzie marki KROSS.

W zarządzaniu danymi produktowymi w e-commerce niezastąpione jest narzędzie PIM (product information management), które nie tylko umożliwia gromadzenie wszystkich danych w jednym miejscu i automatyzuje wiele powtarzalnych zadań, lecz także ułatwia dostosowanie oferty do różnych rynków. Wśród firm krążą jednak mity na temat wdrożenia rozwiązania do zarządzania informacją produktową. Mówi się np.: „Tylko duże przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na PIM”, „Wdrożenie PIM w sklepie B2B jest zbyt czasochłonne”, „Nie potrzebujemy PIM, bo posiadamy system ERP, który przechowuje nasze dane o produktach”.
W tym artykule postaram się obalić najczęstsze mity dotyczące PIM w obszarze B2B za pomocą jednego z naszych case studies. Dowiedz się, dlaczego PIM jest obecnie jednym z najcenniejszych narzędzi dla e-commerce.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wskazówka
Na rynku istnieje wiele rozwiązań do zarządzania danymi o produktach. Wśród najbardziej rozpoznawalnych i cenionych systemów PIM w Polsce znajdują się Akeneo oraz Pimcore. Oba programy oferują zaawansowane funkcje zarządzania informacją produktową, elastyczność konfiguracji oraz możliwość integracji z innymi narzędziami i platformami e-commerce.
Wdrożenie PIM Akeneo w firmie KROSS
KROSS to polski producent rowerów i równocześnie jedna z najpopularniejszych marek na rynku. Firma oferuje także komponenty i akcesoria rowerowe oraz odzież sportową.
Oferta KROSS skierowana jest do klientów zarówno biznesowych, jak i indywidualnych. Firma podjęła współpracę z zespołem Macopedii w celu wdrożenia rozwiązania PIM w swoim e-commerce B2B.
Mit: Wdrożenie systemu PIM zajmuje dużo czasu
Jeden z powszechnych mitów dotyczących wdrożenia systemu PIM w e-commerce B2B stanowi przekonanie, że będzie to trwać wieki. Realizacja projektów PIM trwa z reguły od kilku do kilkunastu miesięcy. Rzeczywisty czas wdrożenia zależy od wielu czynników – m.in. od liczby produktów, stopnia uporządkowania danych, dostępności zasobów czy wymagań biznesowych.
Case study
W ciągu zaledwie trzech miesięcy udało się z powodzeniem zrealizować wdrożenie platformy PIM Akeneo dla KROSS B2B. Zespół projektowy zadbał nie tylko o szybką implementację, lecz także o uporządkowanie katalogu zgodnie z najlepszymi praktykami Akeneo. Klient ma swój katalog rowerów i akcesoriów w systemie dostosowanym do zbierania i udostępniania informacji produktowej oraz zarządzania nią.
Mit: PIM nie pozwala na dostosowanie do indywidualnych potrzeb klienta
PIM Akeneo oferuje szeroki wachlarz funkcji, które optymalizują procesy wewnątrz firmy. Oprogramowanie cechuje się także wysoką elastycznością i umożliwia budowanie niestandardowych rozwiązań, dostosowanych do specyficznych wymagań klienta.
Case study
W odpowiedzi na potrzeby marki KROSS zintegrowaliśmy PIM z jej systemem ERP, co umożliwiło efektywny przepływ obecnych, a także przyszłych danych do Akeneo. W przypadku tej firmy proces tworzenia produktów rozpoczyna się w ERP, gdzie nadawane są podstawowe atrybuty, takie jak identyfikator czy stany magazynowe. W celu zasilenia PIM danymi produktowymi niezbędna była integracja między tymi dwoma systemami.
W pliku konfiguracyjnym można określić, jaka cecha obecna w ERP (np. średnica koła) powinna trafić do PIM oraz do jakiego atrybutu. W ten sposób klient jest w stanie aktualizować i łączyć atrybuty bez ingerencji zespołu deweloperskiego. Oprócz importu produktów do PIM możliwe jest także wykonanie pewnych operacji na cechach. Jedną z możliwości stanowi transformacja atrybutu tekstowego na metryczny, który następnie zostaje zapisany w PIM już w nowej formie. Stworzone przez nas rozwiązanie jest elastyczne, tzn. można uwzględnić kolejne operacje w procesie integracji, jeśli klient będzie tego wymagał.
Następna customizacja polegała na stworzeniu warstwy pozwalającej na śledzenie i monitorowanie przebiegu integracji oraz jej efektywności. Jeśli po wywołaniu integracji produkty nie zostały zaimportowane do systemu PIM (np. wybrano zły rodzaj atrybutu), operator może sprawdzić przyczynę błędu na specjalnej stronie w panelu Akeneo.
Customowa integracja stworzona dla firmy KROSS przyczyniła się do zmniejszenia ryzyka pojawienia się błędów i do automatyzacji procesów.
Mit: Każdy dostawca może wdrożyć PIM w firmie B2B
Nie każdy software house ma doświadczenie, wiedzę produktową oraz zna różne case’y biznesowe. Ponadto wprowadzenie nowego narzędzia wymaga szkolenia i zapoznania klientów z funkcjami oraz sposobem obsługi.
Firmy takie jak Macopedia, które specjalizują się we wdrożeniach systemów PIM, rozpoczynają projekt od analizy przedwdrożeniowej – ma ona na celu zrozumienie potrzeb i wymagań firmy, wybór odpowiedniego rozwiązania, wczesne wykrycie potencjalnych problemów i wyzwań oraz określenie zakresu projektu. Niezwykle ważna jest także ścisła współpraca oraz regularna konsultacja z klientem, aby miał on odpowiednie umiejętności i był w pełni świadomy korzyści, jakie może osiągnąć przez właściwe wykorzystanie PIM w swoim sklepie B2B.
Case study
W początkowej fazie współpracy z marką KROSS przeprowadziliśmy dogłębną analizę przedwdrożeniową i audyt danych. Z myślą o potrzebach klienta zaproponowaliśmy wdrożenie Akeneo PIM w wersji Enterprise, która oferuje najszerszy pakiet funkcji, serwer, szkolenia i support Akeneo.
Klient posiadał wcześniej Akeneo w wersji bezpłatnej open source. Oprogramowanie nie spełniało oczekiwań producenta rowerów. Struktura katalogu nie była uporządkowana, przez co zarządzanie informacjami o produktach stało się problematyczne i uciążliwe. Rolę PIM przejął posiadany przez klienta system ERP.
Jako partner technologiczny nie tylko dostarczyliśmy produkt informatyczny, lecz także zapewniliśmy wsparcie konsultacyjne. Pomogliśmy w modelowaniu docelowej struktury katalogu rowerów i akcesoriów, co nie zostało uwzględnione podczas poprzedniego projektu PIM. Teraz klient może czerpać prawdziwą wartość z systemu PIM Akeneo.
Wdrożenie PIM w firmie B2B
Skonsolidowanie informacji o produktach w jednym miejscu daje znaczące korzyści dla przedsiębiorstw B2B. System PIM ma pozytywny wpływ na wizerunek i markę, a koszt inwestycji zazwyczaj zwraca się w dłuższej perspektywie.
Wskazówka
Chcesz wdrożyć system Akeneo PIM w swojej firmie, ale obawiasz się wysokich kosztów związanych z tym procesem? Tutaj znajdziesz informacje na temat czynników, które mogą mieć wpływ na ostateczne koszty wdrożenia, co pomoże Ci podjąć bardziej świadomą decyzję.
Macopedia umożliwia klientom szybką modernizację procesów zarządzania danymi produktowymi. To wszystko jest możliwe dzięki połączeniu doświadczenia technicznego w obszarze PIM ze zdolnością do analizy złożonych celów biznesowych. Zespół projektowy zaangażowany jest w każdą fazę przedsięwzięcia: analizę, gromadzenie wymagań, projektowanie rozwiązania, konfigurację i budowę, testowanie oraz wdrożenie.
Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem systemu PIM w swojej firmie i chcesz uzyskać więcej informacji oraz poradę ekspertów, zachęcamy do umówienia się na bezpłatną konsultację. Nasi specjaliści udzielą Ci wsparcia i odpowiedzą na wszystkie pytania związane z wdrożeniem Akeneo lub Pimcore oraz dostosowaniem ich do potrzeb Twojej organizacji.
Materiał reklamowy partnera
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2023”