Jako aktywny obserwator rynku e-commerce bardzo często opowiadam o platformach marketplace pozwalających przedsiębiorcom sprzedawać produkty na rynkach całego świata. Dzisiaj chciałbym się natomiast skupić na najpopularniejszych marketplace’ach umożliwiających sprzedaż wiedzy, umiejętności i pasji.
Etsy.com
Zdecydowanym liderem wśród tego typu serwisów internetowych jest amerykańska platforma Etsy.com, na której swoją ofertę prezentuje ponad 2,5 mln sprzedających z przeszło 230 krajów. Są to przede wszystkim osoby prywatne oraz niewielkie firmy wyspecjalizowane w produkcji ręcznie robionej biżuterii, akcesoriów odzieżowych, elementów wyposażenia wnętrz czy galanterii. Unikatową wartością i zdecydowaną przewagą konkurencyjną Etsy jest fakt, że tak dynamiczny rozwój zawdzięcza ona społeczności swoich użytkowników. Należą do nich zarówno artyści czy rękodzielnicy oraz producenci surowców niezbędnych do tworzenia tak wspaniałych artykułów, jak i pasjonaci sztuki czy po prostu bardzo aktywni internauci, którzy angażują się w życie serwisu, recenzując oferty, tworząc treści i pomagając potencjalnym klientom w wyborze najpiękniejszych małych dzieł sztuki. Wśród sprzedających na platformie jest mnóstwo osób z Polski, co pokazuje rosnące w naszym kraju zainteresowanie taką formą oferowania swoich usług (a w zasadzie talentu), a skala sprzedaży w wielu przypadkach wygląda ponadprzeciętnie inspirująco. To dowodzi, że hobbystyczna aktywność (szycie odzieży, robótki na drutach, prace stolarskie czy malarstwo) – pomimo niewielkiej skali i działania często w modelu chałupniczym – może przynieść bardzo satysfakcjonujące dochody, często przekraczające kwotę kilku czy kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.
Fiverr.com
Kolejnym marketplace’em, z którego możliwościami powinny się zapoznać wszystkie osoby i firmy świadczące różne usługi zdalne, jest izraelski serwis Fiverr.com. Swoją popularność – pierwotnie na rynku amerykańskim, a obecnie w zasadzie na całym świecie – zdobył on dzięki kluczowej propozycji wartości, od której również pochodzi jego nazwa. Przez kilka pierwszych lat działalności można było sprzedawać tam swoje usługi w taki sposób, aby podstawowa wersja oferty kosztowała zawsze 5 dol. Co prawda model ten mocno ewoluował, wciąż jednak na Fiverr.com da się znaleźć mnóstwo usług, których cena zaczyna się od tej właśnie kwoty. Na platformie każdy przedsiębiorca może oferować dowolne usługi, których realizacja możliwa jest w 100% online. Popularnymi kategoriami są w związku z tym usługi graficzne, tłumaczeniowe, dotyczące tworzenia contentu czy nauki zdalnej. Globalny zasięg serwisu pozwala każdemu – niezależnie od skali działalności – dotrzeć do ponad 4 mld użytkowników internetu. Potwierdzeniem tego zasięgu są np. bardzo unikatowe i nietypowe, oczywiście z naszej perspektywy, oferty tłumaczeń z odległych języków, czy nawet obsługi logistycznej realizowanej w krajach Afryki i Ameryki Południowej. Jest to zatem doskonałe miejsce zarówno do zdecydowanego poszerzenia skali swojej obecnej działalności usługowej, jak i do poszukiwania usługodawców świadczących wsparcie w bardzo niszowym zakresie na większości wschodzących rynków e-commerce.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Clarity.fm
Jednym z moich ulubionych marketplace’ów jest amerykański serwis działający od 2011 r., z którego bardzo często korzystam w poszukiwaniu wiedzy, inspiracji czy odpowiedzi na nurtujące mnie pytania z zakresu przedsiębiorczości – Clarity.fm.W przeciwieństwie do dwóch platform wspomnianych przeze mnie wcześniej ta jest przeznaczona przede wszystkim dla pasjonatów, praktyków i ekspertów z branży digitalowej. Główne zadanie Clarity.fm to komercyjne łączenie osób posiadających wiedzę z obszaru strategii, marketingu, e-commerce czy finansowania start-upów z klientami, którzy takiej wiedzy poszukują. Ogromną zaletą tego serwisu jest dostęp do najwyższej klasy ekspertów, którzy świadczą swoje usługi również w formie krótkich rozmów czy kilkuminutowych konsultacji rozwiązujących bardzo konkretne problemy przedsiębiorców. Dzięki temu maleje organizacyjna, a przede wszystkim finansowa bariera współpracy z takimi profesjonalistami. Jednocześnie Clarity.fm daje nam – pasjonatom i praktykom branży e-commerce – nieograniczone wręcz możliwości dzielenia się wiedzą i doświadczeniami z kilkudziesięcioma milionami użytkowników platformy z całego świata. W wielu znanych mi przypadkach takie świadczenie usług doradczych w dogodnym czasie i dowolnym miejscu stało się dla kogoś jedynym i bardzo rozsądnym źródłem dochodu.
Czy da się zarabiać na pasji?
Wielokrotnie na swojej drodze zawodowej spotkałem się z opinią, że nie jest realne łączenie pasji z pracą zawodową. To teza, z którą zdecydowanie się nie zgadzam. Z własnego doświadczenia, jak również na podstawie obserwacji drogi zawodowej moich przyjaciół czy współpracowników, którzy przekuli swoją pasję na niejednokrotnie bardzo dochodowy biznes, mogę powiedzieć, że to wspaniała ścieżka rozwoju i doskonały pomysł na życie. Jestem pewien, że obecna sytuacja gospodarcza oraz wyzwania, jakie postawiła przed nami pandemia koronawirusa, przyśpieszą digitalizację usług, a wiele osób, które do tej pory oferowały usługi w konwencjonalny sposób, skutecznie wykorzysta potencjał globalnego e-commerce oraz modelu marketplace, żeby dotrzeć ze swoimi pasjami, talentami i wiedzą do kilku miliardów potencjalnych klientów z całego świata.
Ten artykuł pochodzi z e-booka „Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w internecie w 2021 roku”.