Według nowego badania przeprowadzonego przez Euromonitor, 48% całkowitej wartości zakupów e-commerce to zakupy w ramach elektronicznych platform sprzedażowych (marketplaces). Polacy wybierają marketplaces głównie ze względu na szybką dostawę oraz odpowiednią cenę. Wśród topowych platform znalazły się: Allegro (39%) i Aliexpress (3%).
Sprzedaż detaliczna w Polsce w 2021 roku wyniosła 551 miliardów złotych, z czego 18%, czyli 99 miliardów złotych to zakupy online. Aż 48% całkowitej wartości zakupów online wygenerowały platformy sprzedażowe (marketplaces). W 2020 roku, także ze względu na pandemię, wartość sprzedaży poprzez platformy wzrosła o 63% w porównaniu do 2019 roku, w 2021 roku wzrost ten wyniósł 36%.
Google w najnowszym badaniu przeprowadzonym we współpracy z Euromonitorem sprawdził nawyki zakupowe Polaków związane z platformami sprzedażowymi, a także czynniki, które decydują, czy i który marketplace wybiorą do zakupu danego produktu. Na podstawie ich ostatniego miesiąca zakupów wyróżnione zostały 3 grupy konsumentów:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- klienci elektronicznych platform sprzedażowych;
- klienci sklepów internetowych (ale nie platform sprzedażowych);
- klienci obu kanałów sprzedaży.
– Pokolenie, które najczęściej korzysta zarówno z marketplaces, jak i sklepów internetowych, to millenialsi. 62% klientów platform sprzedażowych to osoby z wykształceniem średnim, a 27% – z wyższym. Elektroniczne platformy sprzedażowe wybiera tylko 7% przedstawicieli pokolenia baby boomers, lecz 12% tego pokolenia woli sklepy internetowe. Wśród głównych kategorii produktów w każdej z grup znalazły się: elektronika użytkowa oraz moda – tłumaczy Michał Protasiuk z Google.
Kupujemy ubrania oraz drobną elektronikę
Główne kategorie produktów kupowane na platformach sprzedażowych to ubrania (36%) oraz drobna elektronika użytkowa (31%). 27% badanych kupiło w marketplace produkt beauty lub związany ze zdrowiem. Kobiety najchętniej kupują ubrania (44%) i kosmetyki (34%), a mężczyźni – drobną elektronikę użytkową (41%).
Metody płatności – w jaki sposób płacimy za zakupy?
91% kupujących na platformach sprzedażowych (vs 86% klientów sklepów internetowych) twierdzi, że podczas ich ostatniego zakupu opcje płatności były jasno określone. Płatność przelewem bankowym wybiera 34% klientów elektronicznych platform sprzedażowych i 30% klientów sklepów online; płatność kartą płatniczą wybiera 21% klientów marketplaces i 20% klientów sklepów online.
Lokalne ponad globalne
Wśród topowych platform według polskich użytkowników znalazły się: Allegro (39% wartości sprzedaży w 2021 roku), Aliexpress (3%) oraz Empik (1%). Lokalne platformy sprzedażowe (34%) są częściej wybierane głównie ze względu na różne rodzaje dostawy w porównaniu z platformami globalnymi (16%), a także różnorodność opcji płatności (27% vs 11%).
– Allegro to lokalny marketplace działający od ponad 20 lat. Jest dobrze znany i cieszy się zaufaniem wśród klientów, a także zajmuje silną pozycję lidera w handlu elektronicznym z 39% wartości sprzedaży w 2021 roku. Duży międzynarodowi konkurenci, tacy jak Amazon, AliExpress i Shopee, odnoszą sukcesy na rynkach międzynarodowych, ale nie działają wystarczająco długo w Polsce i dlatego muszą przebić ofertę Allegro, aby przyciągnąć polskich kupujących i zbudować z nimi dobrą relację – mówi Michał Protasiuk z Google.
Allegro to topowy marketplace zarówno dla osób kupujących na platformach sprzedażowych (aż 72% z nich ocenia pozytywnie Allegro), jak i klientów głównie sklepów internetowych (30% z nich ocenia Allegro najwyżej).