Każda z firm dostarczających towar powinna mieć powierzchnię do jego składowania przed wysyłką do odbiorcy. Posiadanie zapasu, a zatem wykorzystywanie magazynu, znacznie skraca czas dostawy, co jest kluczowym czynnikiem sukcesu w e-commerce.
Z tego artykułu dowiesz się:
- w jaki sposób można w e-commerce korzystać z powierzchni magazynowej,
- czym różni się outsourcing magazynu od fulfillmentu,
- na jakie czynniki zwrócić uwagę przy wyborze formy obsługi logistycznej sklepu internetowego.
Cztery podstawowe formy korzystania z powierzchni magazynowej na rynku e-commerce to:
- posiadanie własnego obiektu magazynowego,
- wynajmowanie obiektu magazynowego,
- outsourcing magazynu,
- korzystanie z usługi fulfillmentu.
Porównanie czynności, których wymaga każda z opcji, znajdziesz poniżej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Czynności związane z podstawowymi formami magazynowania w e-commerce
Inny wariant to korzystanie z magazynu dostawcy czy producenta i zamawianie towaru dopiero po jego zakupie przez klienta detalicznego. Zostanie to jednak pominięte ze względu na terminy dostawy odstające od pozostałych i niekonkurencyjne na elektronicznym rynku detalicznym.
Możliwe jest także wprowadzenie rozwiązań hybrydowych, łączących różne sposoby obsługi logistycznej i wymykających się powyższej klasyfikacji.
Przykład
Niektóre skomplikowane czynności, takie jak obsługa zwrotów, mogą być zlecane zewnętrznym podmiotom we wszystkich modelach obsługi logistycznej.
Outsourcing magazynu a fulfillment
Warto wskazać różnice między usługami outsourcingu a fulfillmentu. Ten ostatni ma zazwyczaj nieco szerszy zakres (w zależności od usługodawcy), obejmujący obsługę pozamagazynową. W ekstremalnej wersji przedsiębiorca w ogóle nie zajmuje się logistyką, a skupia się wyłącznie na marketingu i sprzedaży oraz negocjacjach handlowych z dostawcami. Czynności od zarządzania poziomem zapasu, przez przyjmowanie towaru, jego składowanie, kompletację i kontrolę nad nim, po pakowanie, wysyłkę, obsługę zwrotów, a nawet obsługę spływających zamówień mogą leżeć po stronie operatora fulfillmentu.
Który wariant obsługi logistycznej wybrać
Wybór nie jest zależny od rozmiaru firmy, a w zasadzie jej obrotu. Zarówno małe podmioty, jak i rozwinięte przedsiębiorstwa mogą wykorzystywać każdy wariant. Główne trendy zostały wskazane poniżej.
Budowa magazynu, wynajem, outsourcing czy fulfillment – porównanie opcji dla e-commerce