Jak będą wyglądały trendy w logistyce w 2021 roku w e-commerce? Jakie nowości i usprawnienia zostaną wprowadzone? Sprawdź, na jakich rozwiązaniach koncentrują się eksperci w branży.
Ciekawy nowości i zmian w logistyce w 2021 roku w e-commerce? Przeczytaj, co sądzą na ten temat eksperci: Magdalena Nojszewska, dyrektor e-commerce i marketingu w Sendit Sp. z o.o, Małgorzata Markowska, marketing manager GLS Poland, Daniel Kierdal, CEO Linker Cloud Fulfillment Platform, Magdalena Krasoń-Wałęsiak, menedżer ds. e-commerce w GS1 Polska, Piotr Szymczak, head of digital w Furgonetce.pl oraz Michał Rokuszewski, manager ds. rozwoju biznesu w DHL Parcel.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak sprawnie zarządzać logistyką w e-commerce, sięgnij do EwP 8/2020.
W jakie rozwiązania w obszarze logistyki wspierające e-commerce warto zainwestować w 2021 r.?
Magdalena Nojszewska, dyrektor e-commerce i marketingu w Sendit Sp. z o.o
Ponadczasową koniecznością jest budowanie własnych lub implementacja gotowych rozwiązań do e-sklepu, opartych na różnorodnych opcjach dostawy. Optymalne są funkcjonalności, które umożliwiają końcowemu klientowi intuicyjne dokonanie wyboru opcji odbioru paczki – bez względu na urządzenie, z którego w danym momencie korzysta.
Co się za tym kryje? W 2020 roku, według badania Gemiusa „E-commerce w Polsce 2020”, na które lubię się powoływać, po raz pierwszy punkty odbioru osobistego cieszyły się większą popularnością niż dostawa do drzwi przez kuriera. Nie ma w tym niczego zaskakującego. Rok globalnej pandemii przyspieszył w wielu grupach wiekowych tzw. krzywą uczenia się, związaną z korzystaniem z „mechanicznych szaf”, które oferuje coraz więcej podmiotów poza InPostem. Więcej popularności zyskały również dostawy do punktów, promowane przez duże sieci spożywcze (które prowadzą działalność także w niedziele niehandlowe jako placówka pocztowa) oraz przez przewoźników. Współpraca między przewoźnikami a sieciami daje dodatkowe, wygodne dla odbiorcy rozwiązanie tzw. „problemu ostatniej mili” – przekierowanie paczki z rąk kuriera do najbliższego sklepu spożywczego w okolicy. Duże miasta i aglomeracje są w tym kontekście w uprzywilejowanej pozycji.
W przypadku implementacji gotowych rozwiązań logistycznych, warto zwrócić uwagę na te oferowane przez brokerów kurierskich. Mają one przewagę w takim sensie, że dzięki nim e-sklepy oszczędzają development dedykowanych rozwiązań. Dodatkowo, dają możliwość podpięcia umów własnych pod istniejący i dostępny w gotowej integracji wachlarz umów z innymi przewoźnikami. Oprócz samego „styku”, łączącego e-sklep z przewoźnikami, brokerzy oferują również dodatkowe rozwiązania technologiczne – m.in. mapę, która integruje punkty i paczkomaty w jednym, intuicyjnym rozwiązaniu.
Inwestujemy więc w oszczędność czasu naszego klienta i jego wygodę. To przekłada się na jego zadowolenie i lojalność, co jest dla nas kluczowe.
Małgorzata Markowska, marketing manager GLS Poland
Przede wszystkim w usługi i funkcjonalności, które dają klientom większą elastyczność. Wspierając e-commerce, na pewno warto inwestować w digitalizację i automatyzację rozwiązań IT, ponieważ zapewniają one klientom większą możliwość samodzielnego zarządzania przesyłkami. Warto rozwijać także infrastrukturę np. poprzez otwieranie nowych filii oraz rozbudowę sieci punktów odbierania i nadawania przesyłek.
Daniel Kierdal, CEO Linker Cloud Fulfillment Platform
Zdecydowanie wskazałbym na rozwiązania wspierające międzynarodową działalność logistyczną. Możliwość skalowania biznesu na rynki zagraniczne, nie tylko poprzez FBA (fulfillment by Amazon) to droga, która z pewnością poprowadzi podmioty e-commerce do większych zysków i sukcesu w 2021 r.
Magdalena Krasoń-Wałęsiak, menedżer ds. e-commerce w GS1 Polska
Logistyka z funkcji dość służebnej w stosunku do całego procesu zakupowego, stała się jednym z najważniejszych czynników determinujących sukces sprzedażowy. To od szybkości i kompletności dostawy zależy ostateczne zadowolenie klienta. Czas i bezpieczeństwo dostawy zyskały jeszcze na znaczeniu. Kluczowa jest logistyka tzw. ostatniej mili. Dlatego warto inwestować w rozwiązania przyspieszające wszystkie procesy w całym łańcuchu dostaw, automatyzowanie magazynów, szukanie alternatywnych form dostaw lub wchodzenie w nowe alianse z lokalnymi dostawcami – takimi jak Glovo czy Uber.
Piotr Szymczak, head of digital w Furgonetce.pl
W 2021 roku warto postawić na zautomatyzowanie procesu obsługi zwrotów. Pandemia spowodowała, że kupujemy w internecie więcej i częściej, co przełoży się także na liczbę zwracanych produktów. Będzie ona rosła, szczególnie w branży odzieżowej. Sklepy muszą zatem zmienić myślenie o zwrotach i pamiętać, że jeśli chcesz pozostać konkurencyjnym, należy podejść do tematu profesjonalnie. Dodatkowo, dla wielu klientów łatwy zwrot produktów kupionych online to już standard. Aż 54% kupujących sprawdza politykę zwrotów przed zakupem, a 94% wskazuje, że ma ona wpływ na ich decyzje zakupowe.
Warto też postawić na rozwój PUDO (Pick up, Drop off), czyli punktów (również maszyn paczkowych), w których można odebrać lub nadać przesyłkę. Firmy kurierskie czy duże sieci detaliczne inwestują w nie od lat. Te rozwiązania przynoszą spore oszczędności i redukują koszty ostatniej mili, jednak ich funkcjonalność wynika głównie ze zmiany przyzwyczajeń polskich konsumentów. Ci cenią sobie wygodę i chcą samodzielnie decydować o tym, kiedy i o której godzinie odbiorą swoją przesyłkę.
Co ciekawe, te dwie kwestie znacząco wpływają na siebie. Wzmożona potrzeba zwrotów wśród konsumentów wiąże się pośrednio z rozwojem PUDO. Punkty to dziś główne miejsca, za pośrednictwem których klienci zwracają swoje zakupy internetowe.
Michał Rokuszewski, manager ds. rozwoju biznesu w DHL Parcel
Pierwszym elementem, który należy wspierać i rozwijać w logistyce e-commerce, jest m.in „Omnichannel shipping”. Firmy logistyczne, które odnoszą sukcesy, zmieniły swój model działania – ewoluowały, aby oferować bardziej kreatywne podejście do wysyłki wraz z rosnącą złożonością łańcucha dostaw. Producenci i konsumenci oczekują, że logistyka ostatniej mili jeszcze bardziej przyspieszy. Dlatego trend, jaki będzie można zaobserwować, to właśnie jak największe skrócenie drogi paczki do klienta. W uproszczonym modelu można to zobrazować w ten sposób:
- dostawa z magazynu do konsumenta i z powrotem,
- dostawa bezpośrednio od producenta do konsumenta i z powrotem,
- dostawa ze sklepu do konsumenta i z powrotem.
Mam na myśli pełną kompleksowość obsługi logistycznej przez jednego operatora logistycznego, z elastycznym podejściem do tego, skąd i w jaki sposób paczka dotrze do końcowego odbiorcy, a w przypadku zwrotu – również zostanie podobnie obsłużona.
Wraz z rosnącą popularnością branży e-commerce, wzrastają wymagania odbiorców, dlatego też drugim priorytetowym obszarem logistyki e-commerce jest OTIFNENC, czyli „on time, in full, no error, no contact” (na czas, w całości, bez błędów, bez kontaktu). Konsumenci mają różny styl życia. Firmy logistyczne muszą dostosować się do zmieniających się wymagań klientów, zarówno w segmencie B2C, B2B a nawet C2C. Klienci oczekują lepszych, prognozowanych w czasie rzeczywistym informacji o dostawie. Dodatkowo oczekiwaniem klienta jest opcja zmiany czasu dostawy w ostatniej chwili. Odbiorca wymaga więc stuprocentowego zaangażowania ze strony firmy kurierskiej – działania bez błędów, ale też bez konieczności kontaktu.
Jakie są Wasze plany na 2021 rok? Jakie nowości i usprawnienia dla e-commerce planujecie wdrożyć?
Magdalena Nojszewska, dyrektor e-commerce i marketingu w Sendit Sp. z o.o
Przede wszystkim planujemy dalszy rozwój partnerstwa związanego z dostawami na olx.pl. Pamiętajmy, że olx.pl dla wielu małych podmiotów e-commerce stanowi jedno z głównych kanałów sprzedaży. Naszą rolą jest odpowiedzieć na potrzeby klientów, którzy są tam obecni – kluczowe jest dostarczenie im rozwiązań i usług tych przewoźników, których deklarują chęć korzystać.
W kategorii nowości w firmie, możemy mówić o dynamicznie rozwijającym się projekcie Smart Points, którego zadaniem jest budowa ekosystemu pomiędzy punktami, przewoźnikami, a e-commerce. Dla branży jest to dywersyfikacja oferty punktów odbioru paczek – również poza dużymi ośrodkami miejskimi oraz w opcji dla odbiorcy „last mile”.
W obszarze usprawnień realizujemy obecnie dwa projekty, których efekt będzie widoczny w 2021 roku. Jednym z nich jest połączenie platform, a co się z tym wiąże – usług oferowanych na bliskapaczka.pl i sendit.pl. Od dłuższego czasu widzimy potrzebę integracji dwóch „światów”, związanych z punktami i usługami kurierskimi w jednym miejscu, pod wspólną domeną. Drugi projekt to rozwój gotowych narzędzi dla popularnych platform do implementacji dostaw w e-sklepach. Jest on dla nas niezwykle ważny, ponieważ projektowanie funkcjonalności odbywa się przy udziale naszych klientów, dzięki czemu odpowiadamy na realne potrzeby, które znamy z „pierwszej ręki”.
Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej
Odznaczającym się trendem są dostawy do jak najszerszej sieci punktów odbioru i warto inwestować w rozwiązania zapewniające klientom dostęp do takich miejsc. Klienci coraz częściej wybierają dostawy np. do sklepów Żabka z uwagi na dużą sieć i dogodne terminy odbioru – nawet sześć lub siedem dni w tygodniu. Dodatkowo, coraz większej uwagi będzie wymagało przyjazne i sprawne obsługiwanie e-zwrotów.
W 2021 roku skupimy się na rozbudowie sieci click&collect, w szczególności w formie automatów do nadawania przesyłek.
Cały czas będziemy również rozwijali aplikacje do nadawania przesyłek.
Małgorzata Markowska: W 2021 roku planujemy udoskonalać usługi i funkcjonalności wspierające dynamicznie rozwijający się e-commerce, takie jak FlexDeliverService, BusinessParcel, EuroBusinessParcel, ExpressParcel czy odbiór paczek za pomocą podania numeru PIN i płatność przy pomocy BLIK za paczki nadane za pobraniem. Będziemy kontynuowali rozwój sieci punktów nadania i odbioru Szybka Paczka/ ParcelShop, którą rozbudowujemy od 10 lat. Liczba punktów w całej Polsce przekroczyła już 1300. Ponadto, skoncentrujemy się na rozwiązaniach z zakresu zrównoważonego rozwoju. W najbliższym czasie będziemy wspierali naszych partnerów, którzy zdecydują się na użytkowanie samochodów elektrycznych lub niskoemisyjnych. Planujemy, że w 2021 roku flotę w barwach GLS zasili określona liczba takich aut. Inwestycje i optymalizacje planujemy zgodnie z naszą strategią „Think Green”, którą konsekwentnie realizujemy już od 2008 roku we wszystkich obszarach naszej działalności.
Daniel Kierdal: W Linker mocno stawiamy na poszerzenie oferty cross-border, żeby umożliwić e-commerce’om szybkie i bezproblemowe wchodzenie na nowe rynki za granicą. Przygotowaliśmy niezwykle ciekawe, kompleksowe rozwiązanie – międzynarodową sieć fulfillmentową, którą można krótko opisać jako: „sell globally, ship locally”.
Magdalena Krasoń-Wałęsiak: Jesteśmy w dobie transformacji cyfrowej, znacznie przyspieszonej przez wybuch pandemii.
Digitalizacja to słowo klucz, które będzie nam towarzyszyć przez cały 2021 rok. Koncentrujemy się na digitalizacji związanej z danymi produktowymi. Jeszcze w 2020 roku uruchomiliśmy platformę eProdukty, która jest największym rejestrem produktowym w Polsce. Towary identyfikowane są w nim po kodzie EAN – niezbędnym atrybucie w świecie e-commerce. W 2021 roku skupimy się na rozwoju funkcjonalnym naszej platformy – zgodnie z kierunkami wskazanymi przez naszych e-commerce`owych klientów.
Piotr Szymczak: Mamy dość ambitne plany na 2021 rok. Przede wszystkim rozwijamy nasze usługi dla e-commerce i szykujemy nowe narzędzia, które pozwolą sprzedawcom internetowym jeszcze lepiej zarządzać procesami posprzedażowymi w sklepie. W tym momencie nie mogę jeszcze wiele zdradzać, ale liczę że w połowie 2021 roku udostępnimy je w pierwszej kolejności naszym klientom, a następnie całej branży e-commerce.
Stawiamy też na rozwój naszej sieci Furgonetka Punkt. To punkty, w których można nadawać i odbierać przesyłki kurierskie. Wyróżniają się one tym, że w jednym miejscu można skorzystać z usług wielu firm kurierskich jednocześnie. Wystartowaliśmy z tym projektem w czerwcu 2020 roku i aktualnie mamy już prawie 200 punktów partnerskich w całym kraju. W nowym roku mamy ambitny plan, aby liczbę tę powiększyć do 2000 lokalizacji. Dodatkowo zamierzamy skupić się także na rozwoju dedykowanych punktów Furgonetka, które będą profesjonalnymi salonami kurierskimi i oferować będą nie tylko możliwość nadania oraz odbioru paczki, ale także szereg usług dodatkowych. Jak wspomniałem powyżej, rozwój PUDO to jeden z kierunków, w które warto inwestować w e-commerce i my chcemy to robić.
Michał Rokuszewski: W 2021 roku zamierzamy inwestować w rozwój sieci odbioru przesyłek DHL POP i kontynuować dynamiczny wzrost w segmencie B2C. Odpowiadając na potrzeby rynku, wdrażamy system planowania tras kurierskich, dzięki któremu nasi odbiorcy będą dostawać informację o godzinie dostawy paczki, gdzie wskażemy dwugodzinne okno czasowe, w którym zostanie zrealizowane doręczenie przesyłki. W planach mamy przygotowanie nowych integracji dla naszych klientów wraz z ciągłą aktualizacją obecnie dostępnych wtyczek dla klientów.
Warto doczytać:
- E-commerce 2021: czego warto życzyć branży?
- E-commerce A.D. 2021.
- Logistyka w e-commerce – zadbaj o wygodę kupujących.
- E-sklepy „perełki” – odkrycia 2020 roku.
- Sprzedaż na Amazonie w praktyce. Część 1. Przewodnik dla producentów.
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać.
- Instagram dla e-commerce w praktyce: 24 polskie konta e-sklepów, które inspirują.