Storytelling jest jednym z najważniejszych narzędzi nowoczesnej komunikacji. Pozwala na przekazywanie informacji w przystępny, interesujący i przede wszystkim angażujący sposób. Dzielenie się historiami i doświadczeniami istotnie wpływa również na emocje, które często stanowią o efektywności komunikacji. Rozwój nowoczesnych narzędzi znacząco ułatwia pracę nad tą formą konstruowania tekstu. Do takich bez wątpienia należą systemy CMS.
Komunikacja u progu 2024 roku nie znosi próżni i nie stoi w miejscu. Kiedyś wystarczyły same slogany reklamowe oraz dobra kreacja. Dziś to tak naprawdę tylko kropla w morzu potrzeb, a walka o uwagę klienta czy użytkownika toczy się na wielu polach. Jednym z tych, który zyskuje na znaczeniu, jest storytelling.
Dlaczego storytelling jest ważny w komunikacji?
Storytelling pomaga przekazywać informacje w sposób przystępny i zrozumiały. Często jest odzwierciedleniem różnych doświadczeń, dzięki czemu przekaz jest bardziej wiarygodny. Używamy języka obrazów, emocji i konkretnych przykładów, co sprawia, że odbiorca może w łatwy sposób utożsamić się z prezentowaną treścią oraz wczuć się w konkretną historię. Zamiast suchych faktów i statystyk, przedstawiamy treści, które poprzez zaangażowanie emocjonalne odbiorcy zostaną z nim na dłużej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Badania, np. Uniwersytetu Harvarda, pokazują, że w momencie odbioru opowiadanej historii aktywują się różne obszary mózgu, co wpływa na lepsze zapamiętywanie treści. Mózg jest bardziej skoncentrowany, co zwiększa zdolność do przyswajania przekazywanych informacji czy nawet zawartych w opowiadaniu danych.
Skuteczny storytelling, czyli jaki?
Historia opowiadana przez markę powinna być przede wszystkim autentyczna, godna zaufania oraz angażująca emocjonalnie. Ludzie lubią utożsamiać się z czytanymi historiami, a emocje, które wywołuje dana treść, sprawiają, że mocniej się w nią angażują i zapamiętują więcej szczegółów. Dzięki temu marka nie jest tylko dostawcą produktów lub usług, ale staje się częścią życia i doświadczeń klientów.
Po drugie, skuteczny storytelling musi być jasny i zrozumiały. Skomplikowane opowieści mogą zniechęcić odbiorców lub sprawić, że nie zrozumieją głównego przekazu. Tworząc historię, trzeba pamiętać o używaniu zrozumiałego języka, dostosowanego do grupy odbiorców.
Po trzecie, skuteczny storytelling musi być oryginalny i wyróżniający się. Ważne jest, aby historia wyróżniała się na tle innych i była na tyle intrygująca, aby pozostać w pamięci odbiorcy na dłużej.
Inspirujące przykłady storytellingu
Co najbardziej zapada w pamięć?
- Opowieści o ludziach. Warto podkreślić, że do tej formy komunikacji sięgały już dawno również największe na świecie marki, np. NIKE. W 2012 roku brand ten wypuścił w świat kampanię „Find Your Greatness”. Opowiadała ona historie ludzi, którzy mierzyli się z własnymi słabościami, a całe przedsięwzięcie było szeroko opisywane w wielu mediach, sama kampania natomiast była wielokrotnie nagradzana.
- Kolejny przykładem bardzo odważnej i inspirującej kampanii jest projekt Airbnb. Kontrowersje związane z polityką imigracyjną w Stanach Zjednoczonych skłoniły firmę do opracowania kampanii „We Accept”, w której opowiada historie różnych postaci cechujących się otwartością i tolerancją. Warto podkreślić, że ta opowieść przyspieszyła zwiększenie liczby rodzajów ofert i tańszych opcji na platformie Airbnb.
- Znakomitym przykładem wykorzystania w storytellingu jest także Zalando, który opisuje na swojej stronie historie sukcesów swoich największych partnerów biznesowych. Lista i przykłady robią wrażenie.
- Świetnym przykładem, już z naszego podwórka, jest kampania sklepu eobuwie.pl, który przygotował kampanię wprost odnoszącą się do komunikacji opartej na storytellingu: „Każda para tworzy nową historię”.
- Ciekawą koncepcją była też historia jednego z największych w Polsce e-commerce, Empiku, który opublikował na swojej stronie niezwykle ciekawy artykuł: „Czego nie wiecie o Empiku… Najciekawsze fakty, historie pracowników”.
Systemy CMS a storytelling
Współczesne systemy zarządzania treścią (CMS) odgrywają kluczową rolę w procesie tworzenia i dostarczania materiałów w dzisiejszych czasach. Jednakże wraz z postępem technologicznym i zmieniającymi się preferencjami użytkowników rozwija się również ich funkcjonalność.
Tradycyjne CMS-y głównie służyły do zarządzania tekstami i obrazami. Dzięki postępowi technologicznemu w nowoczesnych CMS-ach, takich jak np. Storyblok, pojawiają się nowe możliwości wykorzystania multimediów, animacji, wideo, interakcji i innych form, które przyciągają uwagę użytkownika i dostarczają bardziej angażujących doświadczeń.
Szybkość i elastyczność
Szybkość jest niezbędna, aby efektywnie przekazać historię marki i być na bieżąco z najnowszymi trendami i historiami. Headless CMS pozwala markom sprawnie tworzyć nową treść i dostarczać ją, reagując na zmiany rynkowe. Ponadto podejście oparte na interfejsie API daje możliwość lepszego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania Google’a (SEO), umożliwiając jednocześnie buforowanie i optymalizację treści oraz obrazów dla szybkiej i wysokiej jakości, która nie wpływa na czas ładowania platformy.
Opowiadanie historii online wymaga elastycznej platformy do zarządzania treścią (czego tradycyjne CMS-y nie oferują), czyli miejsca, w którym można kompilować i opowiadać historie w sposób wizualny i tekstowy oraz stworzyć interaktywną narrację między marką a konsumentem. Zwykle odbywa się to w formie liniowych nagłówków, zdjęć i treści na stronie. Jednak systemy zarządzania treścią takie jak Storyblok pozwalają na płynne zarządzanie i publikację treści, którą można swobodnie przenosić, ponownie wykorzystywać i łączyć na różne sposoby. Historie mogą być więc publikowane przy użyciu istniejących lub całkiem nowych treści, opierając je na wstępnie zaprojektowanych szablonach.
CMS Storyblok, wykorzystując elementy blokowe, ułatwia tworzenie spersonalizowanych i dynamicznych historii. Modułowa architektura umożliwia łączenie różnych elementów tekstowych, obrazów, materiałów wideo czy interaktywnych komponentów, tworząc unikalne i angażujące narracje. Możliwość łatwej integracji z innymi narzędziami i platformami pozwala na dostarczanie treści przez różne kanały, zapewniając spójne doświadczenie użytkownika. Dodatkowo Storyblok istotnie wspiera optymalizację pod kątem SEO i pozwala na szybką publikację, co jest kluczowe w utrzymaniu aktualności i trafności opowieści.
Jak wykorzystać storytelling w Twoim e-commerce
1. Opowiadaj historie produktów
Gdzie i kiedy zrodził się pomysł na opracowanie produktu? Kto za nim stoi, a może jakaś postać była inspiracją do jego stworzenia? Prezentowanie produktów poprzez opowieści, które podkreślają jego pochodzenie czy unikalne cechy, buduje związek emocjonalny z klientami, co znacznie mocniej oddziału na podświadomość.
2. Opowieści o marce
Jakie marka wyznaje wartości? Jaka jest jej misja i skąd zaczerpnięto inspirację? Marka to bardzo często (oprócz fizycznych cech danego produktu lub produktów) wartości, które otwierają nieskończone wręcz możliwości budowania wokół nich historii i opowieści. Dzięki nim można budować z klientami więzi i istotnie wpływać na ich lojalność i przywiązanie do marki.
3. Case studies i recenzje
Wykorzystanie historii prawdziwych klientów, którzy skorzystali z produktów lub usług i mogą je w ten sposób zarekomendować, to kolejny sposób budowania wokół produktu czy marki historii. Pamiętaj, że z każdym człowiekiem wiąże się jakaś opowieść. Jeśli umiejętnie ją powiążesz z marką, wpływasz na jeden z kluczowych czynników skutecznej komunikacji: wiarygodność.
4. Kampanie tematyczne
Niemal każda okazja (święta, ważna rocznica, ale też wakacje czy Halloween) dają możliwość tworzenia historii i malowania obrazów mocniej zapadających w pamięć konsumentów, wzmacniając marketingowy przekaz. Choć mamy tu zwykle ograniczony czas, korzystać możemy, a nawet powinniśmy ze wszystkich dostępnych narzędzi: począwszy od specjalnego landing page’a czy strony głównej produktu lub marki, przez media społecznościowe i materiały offline. Pracę w obszarze tych pierwszych (strony WWW) znacząco usprawniają systemy headless CMS, np. Storyblok, które ułatwiają zarządzanie treścią w kontekście różnych grup i różnych celów.
5. Interaktywne doświadczenia
Pamiętaj także, że opowiadanie historii w sposób interaktywny to również storytelling! Wirtualna opowieść czy wycieczka mocniej będzie oddziaływać na użytkownika, potęgować jego zainteresowania i pozwoli spojrzeć na produkt zupełnie z innej perspektywy.
Przykład: Dla jednego z naszych klientów stworzyliśmy narzędzie do doboru kawy z oferty e-commerce. Prowadząc użytkownika za rękę i pytając o jego personalne doświadczenia i wspomnienia, staramy się istotnie wpływać również na emocje. Dzięki temu jesteśmy w stanie oferować produkty, które znacząco w większym stopniu spełnią oczekiwania najpierw użytkownika, a potem klienta. To w praktyce dość prosty zabieg, który angażuje użytkownika w cały proces.
Historią w przyszłość
Nowoczesny storytelling to nie tylko tradycyjnie pisana forma tekstu. To również możliwość, a w dzisiejszych czasach wręcz konieczność wykorzystania również innych form przekazu, z grafikami i materiałami wideo na czele.
Dzięki wykorzystaniu narzędzi typu Storyblok i generalnie systemów headless CMS na stronach internetowych czy na platformach e-commerce możesz tę samą historię opowiadać w różny sposób i w różnej formie, dostosowując jej charakter to jednej lub wielu grup końcowych odbiorców. Mało tego, jeśli potrzebujesz różnego dla każdej z nich zakończenia, modułowe podejście do ekspozycji treści znacząco Ci takie rozwiązanie ułatwi.
Materiał reklamowy partnera