Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklep internetowy, muszą stale poszukiwać nowych sposobów na zwiększenie sprzedaży. Obecnie sprzedawcy mają dodatkowe wyzwanie, ponieważ 83% Polaków decyduje się na oszczędzanie z powodu wysokiej inflacji. Z pomocą mogą przyjść funkcje platformy e-commerce, które wykorzystują psychologię konsumencką.
Podczas podejmowania decyzji zakupowych konsumenci nieszczególnie działają zgodnie z logiką i chłodnym osądem. Ich wybory są motywowane nie tylko potrzebami, lecz także odczuciami. Właśnie te niematerialne wartości stanowią klucz do skutecznej sprzedaży.
Aby być dobrym sprzedawcą i z sukcesami prowadzić sklep internetowy, musisz być w stanie zaspokajać potrzeby klientów – zarówno te racjonalne, jak i emocjonalne. Psychologia konsumenta pozwala poznać podstawowe motywy i kryteria, które wpływają na ludzi każdego dnia.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wskazówka
W dobie kryzysu gospodarczego konsumenci są nieco wrażliwsi na ceny, starają się być bardziej rozważni i pragmatyczni. Szczególnie zwracają uwagę na stosunek ceny do jakości lub ilości, dlatego powinieneś dostarczać wartość dodaną na każdym etapie procesu zakupowego.
Jak to zrobić? Poznaj pięć technologicznych rozwiązań, które pomogą Ci zwiększyć wartość koszyków, poprawić lojalność klientów i wzmocnić wizerunek Twojego sklepu.
1. Stwórz zestawy produktowe
Zestawy produktowe to skuteczna technika sprzedaży, dobrze znana w sklepach stacjonarnych oraz dostępna w niektórych oprogramowaniach dla sklepów internetowych. Pozwala na łączenie wielu produktów w jedną atrakcyjną dla klienta ofertę. Pakiety mają zachęcającą cenę, a ich zawartość najczęściej stanowią towary, które są komplementarne do głównego produktu (np. smartfon jako produkt główny oraz etui, szkło ochronne lub kabel jako produkty dodatkowe).
Dzięki takiemu rozwiązaniu cena zestawu jest nieco niższa niż wszystkich artykułów osobno. W efekcie możesz w ten sposób zwiększać wskaźnik AOV (average order value), czyli średnią wartość koszyka.
Zestaw produktowy w sklepie Dedalus.pl na platformie AtomStore
Źródło: Dedalus.pl
Wskazówka
Platforma e-commerce AtomStore pozwala na tworzenie zestawów zarówno zamkniętych, jak i otwartych (można dowolnie skomponować finalny kształt zestawu, np. wybrać pięć produktów spośród kilkunastu dostępnych).
2. Dodawaj gratisy do zamówień
Oferowanie darmowych dodatków do produktów to również popularna strategia, mająca na celu zwiększenie wartości koszyka zakupowego. Gratisy mogą być doskonałą reklamą firmy, przyciągającą nowych klientów i lojalizującą obecnych, a także sposobem na odróżnienie się od konkurencji. Dzięki nim możesz również zwiększać ruch na swojej stronie internetowej, zachęcając klientów do częstszych odwiedzin.
3. Podaruj kupon na następne zakupy i zainwestuj w akcje promocyjne
Kupony rabatowe to forma zniżki powszechnie oferowana przez e-sklepy. Większość z nich obejmuje ogólną grupę klientów lub jest przyznawana po zapisaniu się do newslettera.
Wskazówka
Stosunkowo niewiele sklepów generuje kupony na kolejne zakupy, choć może to być dla klienta miłym dodatkiem, a dla Ciebie sporą optymalizacją kosztów. Kupon dodany do zamówienia buduje lojalność nabywcy. Dlaczego to jest ważne? Według statystyk powracający klienci wydają o 67% więcej niż kupujący po raz pierwszy, a pozyskanie nowego klienta jest pięć razy droższe niż utrzymanie obecnego.
Potrzeba zwiększania wartości koszyka wymaga rozwiązań, które łączą w sobie techniki marketingu i promocji. Ważne jest, aby Twoja platforma e-commerce posiadała moduł, który umożliwi zautomatyzowanie takich akcji promocyjnych.
W AtomStore moduł Algorytmy Promocyjne pozwala przyśpieszyć tworzenie akcji z kodami rabatowymi oraz umożliwia automatyczne naliczanie promocji w koszyku bez użycia kodu rabatowego, co jest coraz chętniej wykorzystywaną nowością w e-commerce z uwagi na wygodę klienta.
Wskazówka
Pamiętaj, że każde pokolenie kupuje inaczej. Dostosuj przekazy marketingowe do konkretnej generacji. Kupony rabatowe, gratisy i program lojalnościowy to idealny sposób na aktywizację 30-50-latków, czyli pokolenia X. Na tę grupę konsumentów szczególnie działają takie słowa jak „promocja”, „obniżka”, „wyprzedaż”.
4. Stwórz program lojalnościowy
Głównym celem programów lojalnościowych jest zwiększenie częstotliwości zakupów klientów w danym sklepie. Przez oferowanie dodatkowych korzyści, nagród, rabatów lub punktów za transakcje programy te stymulują psychologiczne mechanizmy motywacji i nagradzania.
Nagrody i korzyści działają jako wzmocnienie pozytywnego zachowania, a także tworzą dobre skojarzenia konsumentów z danym sklepem. Budują więź emocjonalną, która utwierdza klientów w ich wyborze zakupowym. Odczuwają oni wzajemną korzyść, a to zwiększa ich zaangażowanie i lojalność wobec marki.
5. Zachęć klientów do wystawiania opinii i recenzji
Jednym z kluczowych wyzwań, z jakimi boryka się e-commerce, jest budowanie zaufania klientów. W tej kwestii ogromną rolę odgrywają ich opinie i rekomendacje. Badania wskazują, że aż 93% nabywców podejmuje decyzje zakupowe na podstawie ocen innych konsumentów.
Przykład
Ogrodosfera.pl wykorzystuje opinie konsumenckie oraz zdjęcia od klientów pod kartą produktu. Podkreśla to wiarygodność ocen i sprawia, że kolejne osoby mogą zapoznać się z doświadczeniami innych, co wpływa pozytywnie na proces podejmowania decyzji zakupowych.
Wykorzystanie recenzji produktów przez sklep Ogrodosfera.pl
Źródło: Ogrodosfera.pl
Zbieranie i wykorzystywanie opinii pozwala także na lepsze zrozumienie potrzeb klientów oraz dostosowanie oferowanych produktów i usług do ich oczekiwań.
Podsumowanie
Wykorzystanie funkcji platformy e-commerce opartych na psychologii konsumenckiej może pomóc w zwiększaniu sprzedaży w e-commerce i budowaniu trwałych relacji z klientami. Już teraz całkowicie za darmo przetestuj platformę AtomStore i sprawdź, jak możesz skalować swój biznes.
Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest także ciągłe monitorowanie i analizowanie wyników oraz dostosowywanie strategii do zmieniających się preferencji i zachowań konsumenckich, co umożliwia rozwinięta platforma SaaS.
Materiał partnera