Robisz wszystko, co w Twojej mocy, aby strony Twoich produktów wyświetlały się wyżej w wynikach wyszukiwania, ale nie udaje Ci się tego osiągnąć? Chcesz generować więcej ruchu organicznego w swoim e-sklepie, ale nie wiesz, od czego zacząć? Twoim celem w 2021 r. jest zoptymalizowanie kart produktów, aby były przyjazne dla wyszukiwarek i dostosowane do użytkownika, a tym samym – zwiększenie konwersji i sprzedaży? Myślę, że wiem, jak Ci pomóc.

Z tego artykułu dowiesz się:
- od czego zacząć optymalizację kart produktów w sklepie internetowym,
- jak wykorzystać SEO, aby generować większy ruch organiczny na stronach produktów,
- jak badać przepływ użytkowników na stronie produktowej, aby odpowiadać na potrzeby kupujących,
- jak dostosować strony produktów do potrzeb kupujących,
- jakie narzędzia warto wykorzystywać podczas optymalizowania kart produktów.
Fundamenty optymalizacji kart produktowych
Możesz poświęcić na optymalizację stron produktów tyle czasu, pieniędzy i zasobów, ile chcesz, ale jeśli nie zadbasz o fundament, jakim jest analiza słów kluczowych, to cały wysiłek pójdzie na marne.
Wskazówka
Każda strona produktowa powinna koncentrować się na innym słowie kluczowym. Jeśli poświęcisz wiele stron jednemu słowu kluczowemu, będziesz konkurował sam ze sobą, a Twoje pozycje w wyszukiwarkach ucierpią.
Ważne, żebyś zwrócił uwagę na odpowiednie dopasowanie słowa kluczowego do strony produktowej. Osoba szukająca konkretnego artykułu zazwyczaj jest już świadoma decyzji zakupowej i raczej użyje frazy typu „bluza adidas vocal hoodie”, a nie „bluzy adidas”. Być może z jednej strony takie konkretniejsze frazy mają mniejszy potencjał, ale z drugiej – przyciągają świadomych klientów, którzy są bliżsi podjęcia decyzji zakupowej.
Dodatkowo niezbędnym krokiem będzie spojrzenie na konkurencję i zbadanie, jaki typ podstron (kategoria, produkt, blog) pojawia się w top 10 wyników wyszukiwania. Analizę słów kluczowych możesz przeprowadzić za pomocą m.in. planera słów kluczowych czy narzędzia Ahrefs.
Kolejnym obszarem, jakim trzeba się zająć, jest struktura kategorii, która powinna być przejrzysta i intuicyjna dla użytkownika. Aby zwiększyć siłę głównego słowa kluczowego (np. „buty adidas”), warto obudować je określeniami konkretnej gamy produktowej (np. „buty męskie adidas deerupt runner cq2626”).

Prenumerata z pakietem e-szkoleń
Dopasuj „E-commerce w Praktyce” do swoich potrzeb i poszerzaj wiedzę w najdogodniejszy dla siebie sposób. Wybierz prenumeratę z pakietem e-szkoleń wideo. W ramach subskrypcji otrzymasz: 4 wydania w wersji drukowanej, dostęp do 5 e-szkoleń wideo od razu, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 16 numerów w PDF) i wiele więcej. Sprawdź szczegóły już teraz.
Wskazówka
Poza analizą konkurencji, w budowie struktury kategorii przydatna jest funkcja „Grupy słów” z narzędzia Senuto prezentująca odpowiednie rozłożenie słów kluczowych w serwisie. Funkcja ta dzięki wskazywaniu dodatkowego potencjału słów kluczowych w obrębie głównej kategorii może być również wsparciem w rozbudowie gamy produktowej.
SEO a zwiększenie ruchu organicznego na karcie produktu
1. Adres URL
Pierwszym elementem, który wymaga Twojej uwagi, jest adres URL produktu.
Przykład
Zdecydowanie bardziej zrozumiały jest adres URL:
https://www.example.com/products/lenovo-thinkpad-amd-ryzen7,
niż:
https://www.example.com/product_id=27S529_Fe.
Posiadanie prawidłowo zoptymalizowanych adresów URL jest zalecane przez wzgląd na wyszukiwarki i użytkowników odwiedzających stronę.
Wskazówki
Żeby zoptymalizować adresy URL:
- używaj tylko małych liter,
- używaj znaku „-”, aby oddzielić poszczególne człony nazw produktów,
- uwzględniaj w nich cechy i atrybuty produktów (np. kolor, nazwę producenta),
- pilnuj, aby były one w miarę możliwości krótkie i nie zawierały zbędnych znaków.
2. Meta title i meta description
Odpowiednie tytuły stron produktowych nie tylko poprawiają rankingi, lecz także zwiększają współczynniki klikalności.
Wskazówki
Podczas optymalizowaniu znaczników meta title na kartach produktów:
- upewnij się, że tytuł strony jest niepowtarzalny i zawiera trafne słowa kluczowe,
- umieść główne słowa kluczowe na początku tytułu,
- dodatkowo uwzględnij cechy produktu, aby uzyskać jak najlepszy efekt,
- postaraj się nie przekraczać limitu 60 znaków.
Słowa kluczowe w znacznikach meta description nie wpływają na rankingi, ale ich dodanie jest dobrym rozwiązaniem. Wtedy po wpisaniu przez użytkownika danego słowa kluczowego w wyszukiwarkę zostanie ono pogrubione w wynikach wyszukań, co może pozytywnie wpłynąć na współczynnik kliknięć.
Wskazówki
Podczas optymalizowania znaczników meta description:
- upewnij się, czy opis jest unikatowy i nie przekracza limitu 155 znaków,
- odwołaj się do zalet produktu (takich jak cena, darmowa dostawa), aby przykuć uwagę potencjalnego klienta.
3. Nagłówki hx
Nagłówki informują o organizacji treści na stronie produktowej. Przejrzysta struktura pomoże robotom Google’a w zrozumieniu zawartości strony, natomiast zła nie będzie działała na niekorzyść serwisu, dlatego rekomendowałbym, żeby na Twojej liście priorytetów do optymalizowania nagłówki znalazły się najniżej.
Wskazówki
Podczas optymalizowania nagłówków pamiętaj, że:
- nagłówek h1 powinien być nazwą produktu,
- nagłówki niższego rzędu powinny wskazywać pozostałe sekcje karty produktowej.
4. Breadcrumbs
Znaczniki breadcrumbs są niezbędne, ponieważ zapewniają łatwość obsługi i użyteczność Twojego sklepu internetowego. Wspierają linkowanie wewnętrzne i mogą się przyczynić do wyższych wartości CTR w SERP (w tym celu należy je oznaczyć danymi strukturalnymi: https://developers.google.com/search/docs/data-types/breadcrumb), dlatego warto je zastosować nie tylko w obrębie produktów, lecz także w ramach całej witryny.
5. Opis produktu
Nadrzędną misją Google’a jest dostarczanie użytkownikom wartościowych treści spełniających ich oczekiwania, więc musisz przekonać roboty wyszukiwarek, że jesteś ekspertem w swojej branży i Twoje produkty powinny wyświetlać się najwyżej w odpowiedzi na wytypowane przez Ciebie frazy.
Wskazówka
W trakcie tworzenia opisu odpowiadaj sobie na pytanie: „Co klienci chcieliby zobaczyć w opisie?”. Dobrze, jeśli będzie on zawierał kluczowe cechy produktu, jego specyfikację oraz będzie w odpowiednim stopniu nasycony słowami kluczowymi. Wsparciem w tym procesie mogą być narzędzia takie jak Surfer SEO czy Cont.ai.
6. Optymalizacja obrazów
Obrazy są niezbędnymi elementami stron produktowych. Niezależnie od asortymentu, jaki sprzedajesz, Twoje strony produktowe powinny zawierać zdjęcia.
Wskazówki
W ramach optymalizacji zdjęć produktowych:
- dodawaj fotografie wysokiej jakości,
- nadawaj nazwy plikom graficznym (będzie super, gdy uda się w naturalny sposób umieścić w nazwie słowo kluczowe),
- nie napychaj znacznika alt test słowami kluczowymi – postaraj się go naturalnie opisać,
- możesz dodać podpisy pod obrazami, aby przekazać wyszukiwarkom i użytkownikom więcej informacji na temat obrazu,
- rozmiar obrazów ma znaczenie (mniejsze można pobierać szybciej, a duże mogą spowalniać działanie witryny).
7. Pozyskiwanie linków z zewnętrznych źródeł
Dodatkowym wsparciem działań optymalizacyjnych są linki zwrotne. Należy je jednak pozyskiwać z zaufanych źródeł, których jakość jest najlepiej określana przez ruch oraz widoczność serwisu. Oto kilka przykładów pozyskiwania naturalnych linków:
- dostarczanie dziennikarzom wysokojakościowych, opartych na danych treści, które mogą być później przez nich opublikowane w wartościowych serwisach,
- pisanie postów gościnnych w zamian za link,
- tworzenie wysokiej jakości treści na blogu (np. rankingów produktów), które mogą być później udostępniane przez użytkowników,
- angażowanie się w działalność lokalnych organizacji, wydarzenia, warsztaty czy inicjatywy charytatywne w celu nawiązania kontaktu z potencjalnymi partnerami i pozyskania linku.
Analiza przepływu użytkowników w sklepie
Poza standardowymi działaniami SEO warto zbadać przepływ użytkowników w sklepie, aby lepiej zrozumieć ich intencje. Wsparciem może być analiza danych o zmianach w ich zachowaniu zbieranych w Google Analytics . Raporty z tych analiz pokazują, jak odwiedzający trafiają do Twojej witryny, jaką stronę przeglądają jako pierwszą i gdzie idą w dalszej kolejności. Dzięki temu narzędziu możesz zrozumieć, czego internauci u Ciebie szukają i jak szybko tam docierają.
Wskazówka
Dodatkowo zalecam przeprowadzenie testów A/B np. koloru przycisku „dodaj do koszyka” lub sprawdzenie różnych wariantów cenowych produktu. Wartością będzie na pewno przygotowanie map ciepła strony produktowej. Testy A/B i mapy ciepła można wykonywać za pomocą takich narzędzi jak Hotjar czy Crazy Egg.
Jak dostosować karty produktowe do potrzeb kupujących?
Aby dostosować kartę produktową do potrzeb kupujących, warto prześledzić liderów e-commerce. Absolutnym potentatem w branży, który może się pochwalić 13-proc. współczynnikiem konwersji1, jest bez wątpienia Amazon (dla porównania średnia branżowa wynosi ok. 2%). Podstrony produktowe giganta to efekt długotrwałych testów i stałych, drobnych udoskonaleń, które przerodziły się w globalną witrynę o najwyższym współczynniku konwersji na świecie.
Amazon na kartach produktowych zawarł niezbędne informacje dla klienta, takie jak: cena bez wysyłki i z wysyłką, czas dostawy, dostępność produktu, możliwość wyboru liczby produktów, informacje o bezpieczeństwie transakcji, powiązane produkty wspierające linkowanie wewnętrzne w obrębie serwisu, wyróżniające się CTA, oceny klientów, pytania i odpowiedzi kupujących, recenzje, tabela rozmiarów, specyfikacja, szczegółowy opis produktu z wykorzystaniem punktorów, wysokiej jakości zdjęcia, wideo pokazujące montaż, przyciski udostępniania w mediach społecznościowych i kilka innych niezbędnych elementów.
Podsumowanie
Pozycjonowanie karty produktowej to ciągły, długotrwały proces, który wymaga konsekwentnej, mrówczej pracy. Ważne jest, aby w ten sposób zbudować fundament w postaci strony dostosowanej do wyszukiwarek, modyfikować serwis zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami klienta, wzorować się na najlepszych i być na bieżąco z trendami w branży. Wszystko to powinno skutkować systematycznym wzrostem sprzedaży w Twoim sklepie.
Warto doczytać1. Optima Media, „13 zasad optymalizacji karty produktowej w sklepie internetowym”, dostęp online: https://bit.ly/3sz7PiC.
2. P. Wolniewicz, „Testy A/B – 5 ciekawych case studies, które otworzą Twoje oczy”, dostęp online: https://bit.ly/2XTAUai.
3. P. Ogonowski, „10 wzorów kart produktów dla e-commerce (+7 praktycznych porad)”, dostęp online: https://www.conversion.pl/blog/karta-produktu-wzor/.
1. Editorial Team, „Amazon’s Conversion Rates – Make Their Results Your Own”, dostęp online: https://bit.ly/2M0nOWd.
Odkryłeś ciekawy trend i chcesz wprowadzić do e-sklepu produkt, który się w niego wpisuje? Weź udział w szkoleniu „Jak zaplanować premierę produktów i za pomocą wydarzeń napędzać ruch oraz sprzedaż w e-sklepie”.