Płatności kryją w sobie ogromny potencjał, jeśli chodzi o budowanie przewagi konkurencyjnej w e-commerce. Klienci coraz szybciej adaptują nowości i zniechęcają się niewygodnymi rozwiązaniami. Warto zatem zadbać, by ta niezbędna do zakończenia zakupów czynność wzmacniała pozytywne doświadczenie klienta podczas wizyty w Twoim sklepie.

Z tego artykułu dowiesz się:
- na co zwrócić uwagę w obszarze płatności w e-commerce, aby dotrzymywać tempa klientom i zaspokajać ich oczekiwania,
- jakie rozwiązania warto wprowadzić, by ułatwić kupowanie za pomocą smartfonów,
- w jaki sposób rachunek wirtualny ułatwi rozliczanie płatności w e-commerce B2B.
Każdy, kto rozpoczął działalność w e-commerce, wie doskonale, jak bardzo trzeba trzymać rękę na pulsie, by podążać za rozwojem technologii i usług wspierających oraz dynamicznie zmieniającymi się zwyczajami i preferencjami klientów.
E-commerce to druga ważna branża – obok usług finansowych – silnie napędzana przez technologię. Postęp w tym obszarze odbywa się na naszych oczach. To powoduje, że płatności mają coraz większy wpływ na doświadczenie klienta w zakupach online. W ciągu niespełna roku udział płatności za pobraniem w rozliczeniach sklepów internetowych z klientami spadł o ok. 50%. To pokazuje, jak szybko zachodzą zmiany na tym rynku.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Coraz silniejsza integracja funkcji płatniczych i sprzedażowych otwiera przed sklepami nowe możliwości, ale również rozbudza apetyt i oczekiwania konsumentów – a Polacy błyskawicznie przyswajają nowości technologiczne.
Na co zwrócić uwagę, by dotrzymać tempa klientom, a czasem nawet wprawić ich w zachwyt? Sprawdź, czy jesteś na bieżąco z dostępnymi rozwiązaniami i co możesz wprowadzić w swoim e-biznesie. Prezentujemy możliwości pierwszej w Polsce bramki płatniczej dostarczanej przez bank płatności imoje od ING.
- Integracja „0 level”
Płatności „wtopione” w sklep to dobra praktyka UX. Cały proces zakupowy odbywa się w środowisku sklepu. Klient płynnie przechodzi do kolejnego kroku zamówienia i nie ma wątpliwości, że jest cały czas w jednym procesie zakupowym w Twoim sklepie. Ryzyko, że zapomni zapłacić lub po prostu nie zauważy konieczności kliknięcia w kolejny guzik przenoszący go do płatności, jest znikome. Takie rozwiązanie sprzyja więc konwersji, ponieważ niweluje prawdopodobieństwo niedokończenia zakupów.
Rozwiązanie to pozwala sklepowi na prowadzenie analizy klienta, czyli jego zachowań przez całą ścieżkę zakupową. Dzięki temu powiększa się wiedza sklepu o kliencie.
- Aplikacje i strony mobilne
Już nie mówimy o m-commerce jako o przyszłości, lecz o segmencie rynku. Coraz więcej konsumentów robi zakupy na smartfonie. Nie warto wyprowadzać klienta z procesu zakupowego, bo może go nie dokończyć. Jest na to rozwiązanie. Gdy zintegrujesz płatności w swojej aplikacji, stosując tzw. biblioteki SDK, a na stronie responsywnej przez API, Twój klient będzie mógł sfinalizować transakcję bez wychodzenia poza aplikację lub poza stronę WWW sklepu.
- Płatności mobilne
Wygodne płatności mobilne to składowa szybkich i bezproblemowych zakupów. Apple Pay i Google Pay podniosły poprzeczkę, jeśli chodzi o zapewnienie łatwego płacenia za pomocą urządzeń mobilnych. Polscy konsumenci pokochali za funkcjonalność także rodzimego BLIKA. Tych rozwiązań nie powinno zabraknąć w Twoim sklepie. To kolejny ukłon w kierunku kupujących, którzy odwiedzają Twój sklep, korzystając ze smartfonów.
- Płatności odroczone
Formuła „Kup teraz, zapłać później” to dla części klientów sposób na upolowanie okazji lub zaspokojenie potrzeby w momencie chwilowego niedoboru gotówki. Jednak kluczowym dla procesu zakupów powodem włączenia płatności Twisto do bramki płatniczej imoje było umożliwienie jak najszybszego dokonania zakupu, bez konieczności płacenia w tym samym czasie. Jeden guzik kończy cały proces zakupów – klient nie musi wpisywać danych karty ani przepisywać kodów.
To kolejne rozwiązanie zaprojektowane z myślą o urządzeniach mobilnych. Dlatego klienci, którzy raz spróbowali z ciekawości lub z chęci przesunięcia płatności na później – często sięgają po tę opcję ponownie właśnie ze względu na wygodę. Ostatecznego rozliczenia dokonują w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Twój sklep dostaje pieniądze ze sprzedaży od razu, tak jak przy innych formach płatności.
- Płatności w widżetach
imoje wraz z QuitSnap wprowadziło rozwiązanie łączące płatności z funkcją rekomendacji sprzedaży, prowadzące w rezultacie do zwiększenia konwersji.
Już po opłaceniu zakupów klient otrzymuje propozycję dokupienia komplementarnego produktu lub innej oferty w atrakcyjnej, promocyjnej cenie i może to zrealizować bezpośrednio na okienku (widżecie) z ofertą, np. wprowadzając kod BLIK. Produkt automatycznie dodaje się do złożonego chwilę wcześniej zamówienia.
Dla klienta to okazja, aby w niezwykle prosty sposób dokupić produkt dopasowany do jego zainteresowań i zachowań zakupowych, często w ofercie promocyjnej, i otrzymać go w ramach jednego zamówienia. Dla Twojego biznesu to zwiększenie wartości koszyka. W sklepach, które korzystają już z tego rozwiązania, średnio 15% klientów dokupiło produkty wyświetlone na widżetach.
- Ułatwienia dla klientów zagranicznych
Wiele sklepów udostępnia możliwość płacenia w różnych walutach. W tym kontekście warto zadbać, by język ekranu płatności dostosowywał się do języka przeglądarki użytkownika. Płacenie jest momentem wymagającym uwagi, dlatego należy zapewnić klientowi jak najlepsze doświadczenie, by spokojnie dokończył zakupy. W płatnościach imoje znajdziesz najbardziej popularne języki europejskie.
- Płatności B2B
Jeśli sprzedajesz innym firmom, zapewne spotykasz się z typowymi sytuacjami dla rozliczeń B2B – firma nie może skorzystać z płatności e-commerce lub – z innych powodów musi zapłacić przelewem tradycyjnym. Pilnowanie takich rozliczeń wymagałoby angażowania księgowości i ręcznej, czasochłonnej pracy. Rozwiązaniem jest rachunek wirtualny, który możesz wygenerować dla danego klienta biznesowego. Dzięki temu płatność klienta będzie jednoznacznie zidentyfikowana, bez względu na to, w jaki sposób zostanie ona uregulowana. Co ważne, taka płatność będzie widoczna w panelu administracyjnym imoje – nie trzeba sprawdzać w księgowości, czy faktura została opłacona. Wszystko widzisz w jednym miejscu, ułatwiasz sobie i swoim klientom rozliczenia oraz księgowanie wpłat.
Ten artykuł pochodzi z e-booka „Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w internecie w 2021 roku”.