Wiesz, kto zbuduje najbardziej udane projekty e-commerce? Nie ten, kto ma najwięcej pieniędzy lub najlepszą markę, ale ten, kto ma najlepszych ludzi. W świecie e-commerce wszystko rośnie tak szybko, że obecna pozycja nie jest w nim tak istotna, jak dynamika wzrostu.
Jak zdobyć i utrzymać najlepszych ludzi?
Opowiem Ci o jednym z pomysłów, które się sprawdzają w Divante. W naszą strategię i kulturę organizacyjną wpisaliśmy dzielenie się – a więc też open source (OS) – jako jedną z podstawowych wartości.
Oczywiście oprogramowania open source używa dziś większość profesjonalistów IT. Ale moim zdaniem dopiero pełne wykorzystanie tego modelu (nie tylko branie, lecz także dawanie) może w niesamowity sposób posłużyć do budowy przewagi konkurencyjnej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Twoja firma już używa open source
Chris Wanstrath, prezes GitHubu (kluczowego serwisu dla deweloperów pracujących nad projektami OS), opowiadał kiedyś, jak CTO dużej firmy podszedł do niego i powiedział, że u niego nie używa się oprogramowania open source, ponieważ nie jest to bezpieczne. Wanstrath sprawdził konta deweloperów z tej korporacji i odparował, że jeszcze bardziej niebezpieczna jest niewiedza, co robią twoi deweloperzy. 🙂 Tak. Naprawdę trudno znaleźć firmę niekorzystającą z open source.
Dla młodych deweloperów pierwszym odruchem w rozwiązywaniu jakiegokolwiek problemu jest sprawdzenie, czy w sieci można znaleźć narzędzia, które ktoś już zbudował. StackOverflow i GitHub to główne miejsca takich poszukiwań.
Używanie komponentów OS z pewnością może skrócić proces wytwarzania oprogramowania, ale tak naprawdę wartości z tego płynące mają znaczenie dużo bardziej strategiczne.
Biznes i technologia
Często biznes i technologia nie potrafią się dogadać. Widzimy wiele sytuacji, w których dział IT dużej firmy korzysta z Open Loyalty (OS tworzonego przez Divante), żeby nie tylko skrócić czas realizacji projektu, lecz także pokazać swoim partnerom biznesowym coś, co działa i co można omówić. Tak właśnie nasze oprogramowanie zdobywa globalne korporacje. Zamiast gadać o UML i projektach baz danych, szef IT może zorganizować warsztat dla biznesu, pokazać działające rozwiązanie i ustalić, co należałoby zmienić, żeby spełnić oczekiwania firmy.
Takie są zalety SaaS („gotowe i działa”) i indywidualnego podejścia („ale chcemy, żeby działało inaczej”). Przede wszystkim jednak największa wartość płynąca z takiej strategii to ułatwienie komunikacji między IT a biznesem.
Zacznij od „Dlaczego?”
Każdy deweloper może dziś zarabiać dobre pieniądze w dowolnej firmie. Coraz ważniejsze staje się zatem dla niego pytanie nie: „Ile zarobię?” (wszędzie podobnie), ale: „Co będę robić?” lub „Czy będę się rozwijać?”.
Według raportu firmy konsultingowej Avendus deweloperzy chcą pracować w start-upach technologicznych, firmach tworzących technologie konsumenckie i B2B. Dużo mniej chętnie podejmują pracę w firmach usługowych IT, a już zupełnie nie są zainteresowani firmami nietechnologicznymi, zwłaszcza tymi małymi (ilustracja na następnej stronie).
Uważam, że to bezpośrednio wiąże się z tym, co dla utalentowanych i ambitnych ludzi najważniejsze – z rozwojem. Jeśli jesteś dobry technicznie i chcesz się rozwijać, to dużo więcej nauczysz się w firmie skupionej na technologii.
OS jest doskonałym „why factor” dla deweloperów. Jeśli w ramach swojej pracy mogę współtworzyć technologię OS, to tak jakby jestem częścią start-upu technologicznego, nawet jeśli pracuję w „nudnej” firmie.
Możliwość dołączenia do core teamu popularnej technologii OS jest dla deweloperów jak propozycja grania w popularnej kapeli. Rockstar developers to właśnie ci, którzy rozwijają popularne projekty i są znani w całej społeczności. Myślę, że niejeden specjalista z tej ekstraligi napisał kod równie popularny, co najbardziej poczytne książki czy najsłynniejsze płyty.
Maszyna marketingowa i employer-brandingowa
Publikowanie kodu jako OS pokazuje, jakie standardy jakości utrzymujemy w organizacji. Pozwala deweloperom się przekonać, czy praca w naszej firmie będzie dla nich czymś przyjemnym, ciekawym, rozwojowym.
ILUSTRACJA – Preferowane miejsca pracy w sektorze IT
W Divante wiele rzeczy zamieszczamy w sieci jako OS, bo to także doskonałe narzędzie marketingowe. Nasz Vue Storefront jest jednym z najszybciej rosnących projektów OS e-commerce. Sprawił, że nawiązaliśmy współpracę z bardzo ciekawymi klientami, którzy usłyszeli o nas od swoich deweloperów. Byłoby nam trudno dostać się na spotkania w ich HQ, ale dołączyliśmy do rozmów tylnymi drzwiami. 😉
Dziś mamy ponad 40 partnerów i dwa eventy na temat Vue Storefront miesięcznie w różnych miastach świata. Byłoby to bardzo kosztowne do osiągnięcia w modelu w pełni komercyjnym.
Piaskownica dla innowacji
Projekty OS są też doskonałą piaskownicą do zabawy z nowymi technologiami. Publikowanie wyników swoich prac R&D może stanowić dla zespołu zachętę do innowacji. Od razu widać też, czy pomysł jest interesujący dla kogoś poza nami. Jeśli tak, daje to teamowi dodatkową motywację.
Szkoła programowania
Nawet początkujący programiści mogą pracować nad dużymi, inspirującymi projektami OS, bo zawsze jest wiele drobnych zadań do wykonania. Tak możesz trenować juniorów i jednocześnie przyciągać ich do firmy. Wielu seniorów czerpie ogromną satysfakcję z bycia dla młodych mentorami. Ich także możesz tutaj zaangażować.
Open source dla retailera
Firmy z branży retail chcące budować silną pozycję w e-commerce muszą poszerzać swoje kompetencje technologiczne. Jest im trudno przyciągać osoby najbardziej utalentowane, dlatego mogą i powinny rozwijać OS.
Spośród sześciu nadchodzących hackathonów Vue Storefront aż dwa są organizowane przez retailerów – największą niemiecką mennicę online oraz topową markę modową. Zalando, AboutYou, Highsnobiety to nie firmy modowe czy handlowe – to firmy technologiczne, transformujące branżę, pokazujące, jak będzie ona wyglądać w przyszłości.
Platformy e-commerce też się otwierają
Nasza praca nad projektami OS z SAP, BigCommerce czy Shopware pokazuje, że nawet platformy e-commerce, dotychczas zamknięte, się otwierają. Rozumieją, że każdy ich większy klient chce zostać firmą technologiczną, a do tego potrzebuje zespołu zmotywowanych ludzi wewnątrz organizacji.
Polska jest świetna w open source
W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych platform OS na GitHubie są aż cztery z Polski. Mamy świetnych inżynierów i potrafimy współpracować, uwielbiamy się uczyć. Właśnie dlatego strategia OS jest w Polsce tak naturalna. Może być też ciekawym sposobem na konkurowanie na globalnym rynku. Tam w bezpośrednim starciu z konkurentem będziemy używać naszego Judo Open Source zamiast dolarów od inwestorów.