Gdy wpiszesz w wyszukiwarkę Google hasło „jak zbudować bazę e-mailową”, znajdziesz tysiące artykułów i porad, co zrobić, aby Twoja lista adresów rosła jak szalona. Wiele osób do budowania bazy podchodzi jak do sprintu – liczy się dobry wynik w krótkim czasie. Podejście powinno być jednak zgoła inne.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego dobrze jest zbudować wartościową bazę odbiorców i w jaki sposób to zrobić,
- czym różni się pop-up od web layera i jakie są składowe dobrego pop-upu,
- jak przygotować formularz zapisu do newslettera,
- jak opracować strategię komunikacji e-mail-marketingowej.
Budowanie wartościowej bazy, odpowiednia komunikacja, weryfikacja początkowych założeń i mierzenie się z oczekiwaniami subskrybentów – to prawdziwy maraton! Ale na końcu jest nagroda. E-mail marketing przyczynia się nawet do 20% sprzedaży w e-commerce. To jeden z najbardziej efektywnych i niskokosztowych kanałów.
Dwa pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć
Dwa pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć, to:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- „Z jakimi osobami chcesz pozostać w kontakcie?”,
- „Jakie oczekiwania mają względem Ciebie odbiorcy i co sprawi, że będą chcieli czytać Twoje newslettery?”.
Wbrew pozorom te pytania są naprawdę ważne. Bo jeśli przyciągasz odbiorców kodem rabatowym, to czy zamierzasz później stale obniżać cenę swoich produktów? A jeśli za zapis do newslettera oferujesz ciekawy e-book, który edukuje subskrybentów i pozwala im bardziej świadomie wybierać produkty, czy to jest Twoja strategia komunikacyjna? Spójność będzie działać na Twoją korzyść.
Wskazówka
Sercem Twojego e-commerce jest strona internetowa. I to w tym miejscu zbierzesz najbardziej wartościową, nieprzypadkową bazę odbiorców. W firmie Recman baza zebrana przez pop-upy stanowi 55% subskrybentów.
Czym różni się pop-up od web layera?
Pop-up to wyskakujące okienko, które przerywa użytkownikowi interakcję ze stroną internetową. Wymusza ono działanie: wypełnienie formularza lub przejście na konkretną podstronę.
Web layer to bardziej dyskretny element, który nie przeszkadza w eksplorowaniu strony. Jego niewątpliwym plusem jest to, że nie działają na niego adblocki.
Chcesz, aby te rodzaje marketingu onsite robiły efektowne wejście? Zarówno pop-up, jak i weblayer mają możliwość wysuwania się, wyskakiwania, a nawet obracania. Mogą zajmować małą przestrzeń lub prawie całą stronę. Ty wybierasz, czy wolisz klasyczną, statyczną grafikę czy GIF.
Wskazówka
Można wyróżnić trzy składowe dobrego pop-upu: odpowiedni wybór jego rodzaju, ustawienie czasu aktywacji i życia ciasteczka oraz wyróżniającą się kreację graficzną.
1. Czas życia ciasteczka
Jest to oznaczenie, po jakim czasie od zamknięcia pop-upu pojawi się on ponownie konkretnemu użytkownikowi. Jeżeli użytkownik nie wypełnił formularza zapisu, warto pokazać mu go ponownie dopiero po kilku dniach. Dlaczego? Wyświetlanie pop-upu za każdym razem, gdy ktoś wejdzie na stronę, może tylko odstraszyć. Jednocześnie, zobaczony tylko raz – nie zostanie zapamiętany. Do wyboru jest wiele możliwości.
2. Kreacja graficzna
Niezwykle ważny jest rozmiar pop-upu. Nie może on zajmować całej strony, ale też nie powinien być zbyt mały. Często wybieranymi wymiarami są 600 × 400 px na desktopie oraz 300 × 400 px na urządzeniach mobilnych.
Wskazówka
Zadbaj o dopracowanie dwóch kreacji pop-upu: osobno na mobile i desktop. Pop-up powinien być spójny z estetyką, elementami graficznymi na stronie, a równocześnie powinien się wyróżniać. Takimi wyróżnikami mogą być ciekawe zdjęcie, widoczny przycisk CTA czy kreatywne copy.
Jakie dane warto zbierać?
Wiesz już, że pop-up i web layer mogą być bardzo skutecznymi sposobami na zbieranie adresów e-mailowych. Kolejne pytanie, na jakie trzeba sobie odpowiedzieć, brzmi: „Jakich danych faktycznie potrzebujesz, aby prowadzić dopasowaną do swoich celów komunikację e-mail-marketingową?”.
1. Imię odbiorcy
Jeżeli skupiasz się na personalizowanym komunikacie, wówczas możesz zebrać więcej danych niż sam adres e-mailowy.
Wskazówka
Warto prosić o podanie imienia, dzięki czemu można spersonalizować przekaz, np. przez zaciągnięcie imienia dynamicznie w temacie lub w treści wiadomości.
2. Numer telefonu
Kolejnym z najczęściej zbieranych parametrów jest numer telefonu. Zwróć na to uwagę, szczególnie jeśli planujesz wysyłki promocyjnych SMS-ów lub przypominanie o porzuconym koszyku. Pamiętaj, aby przygotować osobną zgodę marketingową na komunikację tym kanałem.
3. Data urodzenia
Możliwe jest również podanie przez subskrybentów daty urodzenia, aby mogli w przyszłości otrzymać prezent. System edrone dysponuje specjalnym scenariuszem, który pozwoli Ci sprawić radość odbiorcom w dniu ich święta.
Wskazówka
W zależności od branży i rodzaju e-sklepu można dostosować komunikację z podziałem na kategorie, wiek, zainteresowania subskrybentów. Pamiętaj jednak, że im więcej informacji wymagasz, tym mniej osób wypełni formularz. Zastanów się, czy nie lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie np. prostego formularza lub pop-upu na stronie głównej, a podczas rejestracji – zebranie poszerzonych danych, które później możesz wykorzystać w komunikacji.
Co wysłać subskrybentom?
Masz już pomysł, jak zachęcić do zapisu, przygotowałeś formularze i tylko czekasz, aż będzie można je uruchomić? Przydadzą Ci się jeszcze cel i plan na ciągłość tej komunikacji.
Jak segmentować bazę?
Masz już bazę odbiorców, wysyłasz im newslettery, zachęcasz do zakupów. Krok po kroku subskrybenci stają się Twoimi klientami. Zastanawiasz się, jak lepiej ich poznać? Jak tworzyć naprawdę spersonalizowaną komunikację? Najlepszym rozwiązaniem jest przyjrzenie się temu, czego realnie szuka Twój klient na stronie.
Dzięki systemowi e-CRM dowiesz się, jakie produkty klient przegląda, dodaje do koszyka i kupuje. Możesz wykorzystać te informacje w doborze idealnych rekomendacji czy propozycji komplementarnych lub podobnych artykułów.
Następnie wykorzystaj wiedzę o klientach z systemu e-CRM do segmentacji RFM. Pomogą w tym następujące wskaźniki:
- recency (czas od ostatniego zakupów),
- frequency (częstotliwość zakupu),
- monetary (wartość zakupu).
Wskazówka
W systemie edrone możesz automatycznie podzielić klientów aż na 10 segmentów. W efekcie jesteś w stanie skrupulatnie dostosować komunikację do potrzeb odbiorców. Pokaż nową kolekcję swoim najlepszym klientom, zanim opublikujesz ją dla wszystkich. Poczują się jak VIP-y! Postaraj się zlojalizować standardowych nabywców, dokonujących średnich zakupów, przez zaoferowanie im darmowej dostawy, a klientom, którzy wyglądają na straconych, daj wysoki rabat. Takie dostosowanie do potrzeb odbiorców pozwoli Ci wyciągać maksimum z komunikacji e-mailowej.
Podsumowanie
Jeżeli wiemy, że warto dążyć do tego, aby każdego dnia być coraz lepszą wersją siebie, to czemu nie zastosować tego do swojego biznesu? Zaskakuj grupę odbiorców, badaj, jakie rozwiązania sprawdzą się najlepiej, dopieszczaj komunikację i dopasowuj ją do potrzeb klientów. Powodzenia!
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce. Jak dotrzymać tempa klientom i skutecznie sprzedawać w 2022 roku”.