Wysoka inflacja to wyzwanie dla e-handlu. Z powodu kryzysu aż 71% konsumentów stara się ograniczać wydatki. Jest jednak także dobra wiadomość: zdaniem 58% badanych zakupy online są lepsze niż stacjonarne1. Ale żeby klienci w dobie kryzysu wybrali akurat Twój e-sklep, potrzebne są pewne działania. Może w tym pomóc sztuczna inteligencja.
AI jako szansa dla e-commerce
Eksperci twierdzą, że e-commerce poradzi sobie z kryzysem gospodarczym – rynek e-handlu w Polsce ma perspektywę dalszego wzrostu w następnych pięciu latach2. Co więcej, właśnie tam coraz częściej kierują się klienci, także (a nawet zwłaszcza) ci dotknięci inflacją, aby szukać promocji i możliwości komfortowego porównywania cen. Wybierają jednak te sklepy, które spełniają ich oczekiwania, a ponieważ pandemia wymusiła na wielu biznesach cyfryzację sprzedaży, zauważalnie zwiększyła się konkurencja wśród firm działających w e-handlu.
Zapamiętaj
Wyścig o klientów wygrają tylko ci, którzy umiejętnie odpowiedzą na ich potrzeby zakupowe. Dziś wśród głównych trendów podkreśla się znaczenie sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego sprzedaż.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W 2020 r. rynek AI był wart 62,35 mld dol., do 2025 r. urośnie do 190,61 mld dol., a w 2030 r. osiągnie wartość prawie 16 bln dol.3 E-commerce i sztuczna inteligencja mają niezwykłą synergię, którą – zwłaszcza w dobie kryzysu – powinien wykorzystywać każdy e-biznes.
Sztuczna inteligencja w praktyce
Warto używać AI do personalizacji oferty, ponieważ okazuje się, że znaczny odsetek osób, które otrzymują dostosowane propozycje zakupowe, przeznacza na zakupy większą kwotę, niż była planowana.
W Fast White Cat na co dzień wdrażamy dochodowe e-biznesy na bazie Magento. Pracując z dużymi brandami e-commerce, widzimy, jak konwersja poprawia się w przypadku, gdy do gry wchodzi AI. Potwierdza to choćby przeprowadzony przez nas projekt badawczy AIM2, w którym badaliśmy siłę połączenia sztucznej inteligencji z Magento 2. Testy wykazały, że po wprowadzaniu dopasowanego interfejsu sklepu wartość koszyka w przypadku zalogowanych użytkowników była wyższa niż u osób z interfejsem standardowym, funkcjonującym bez AI. Liczba oczekiwanych zachowań zalogowanych klientów na ścieżce zakupowej również była kilka razy większa w przypadku interfejsu dopasowanego.
Algorytm wypracowany w tym projekcie pozwala na wychwycenie zależności między procesem zakupowym a zachowaniami klientów, które nie są oczywiste i zauważalne przez człowieka, a następnie na identyfikację tych zachowań i ich analizę. To zasługa uczenia maszynowego – siły napędowej AIM2 – które może sprawić, że klienci będą chętniej kupowali w e-sklepie wspieranym przez sztuczną inteligencję, bo ich wrażenia zakupowe będą zgodne z konkretnymi oczekiwaniami. Potwierdzają to badania przeprowadzone w ramach raportu „The Next Level of Personalization in Retail” – konsumenci chcą dostawać oferty pasujące do ich potrzeb, co skłania ich do zakupów4.
Wskazówka
Osiągnięcie takich możliwości e-sklepu jak interfejs dopasowany do konkretnego użytkownika nie uda się bez działania sztucznej inteligencji. Dziś, w dobie kryzysu i walki o klienta, warto zastosować personalizację, która przyniesie dodatkowe korzyści w postaci podniesienia komfortu zakupowego, a przez to – zwiększenia konwersji.
Jeśli Twój e-commerce został dotknięty przez kryzys, postaw na solidnego partnera technologicznego oraz rozwiązania, za którymi stoją konkretne liczby i potwierdzone efekty. Skontaktuj się z Fast White Cat: info@fastwhitecat.com.
- „W kryzysie do e-commerce” – raport Izby Gospodarki Elektronicznej,
- „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018–2027” – raport Strategy&,
- „Artificial Intelligence Market Size, Share & Trends Analysis Report” – raport GVR,
- Abraham i in., „The Next Level of Personalization in Retail”,
Materiał reklamowy partnera
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2023”