Główną misją marki Nadwyraz.com jest edukacja w zakresie literatury i poprawnej polszczyzny. Grafiki i wzory na naszych produktach mają charakter edukacyjny. Oprócz tego dzielimy się wiedzą w mediach społecznościowych czy za pomocą corocznego raportu o błędach językowych. Jak jego przygotowanie i publikacja wpłynęły na rozpoznawalność marki i sprzedaż?
Z Nadwyraz.com to młoda, prężnie rozwijająca się marka promująca literaturę polską i poprawną polszczyznę. Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (MDJO) obchodzonego 21 lutego już po raz drugi zaprezentowaliśmy naszą autorską publikację – „Raport 100 najczęściej popełnianych błędów językowych w Internecie w 2019 r.”, który przedstawia kondycję polskiej ortografii w sieci.
Coroczny raport o błędach językowych
Najważniejszym elementem kampanii marketingowej zaplanowanej z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego była publikacja raportu na blogu w domenie sklepu. MDJO to święto z jednej strony ściśle związane z tematyką i misją marki. Z drugiej – nieobchodzone równie hucznie jak Czarny Piątek, Blue Monday czy walentynki. Można więc powiedzieć, że mieliśmy na nie monopol i mogliśmy całkowicie skupić na naszych działaniach uwagę mediów i social mediów. Już w samym wyborze czasu realizacji kampanii tkwił duży potencjał, ale na jej sukces wytrwale pracowaliśmy przez miesiąc.
Aby wypromować raport, nie ograniczyliśmy się wyłącznie do Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, obchodzonego 21 lutego, ale rozszerzyliśmy świętowanie przez stworzenie Tygodnia Języka Ojczystego. W tym roku MDJO przypadł w piątek, my jednak rozpoczęliśmy odliczanie już w poniedziałek. Atmosferę na Facebooku i Instagramie podgrzewaliśmy serią ciekawostek dotyczących historii języka polskiego. Przypominaliśmy o zbliżającym się święcie i informowaliśmy o niespodziankach, które czekają naszych klientów w piątek. Wykorzystaliśmy także InstaStories, gdzie codziennie publikowaliśmy dyktanda w formie ankiet, które wygenerowały dwukrotnie większą liczbę odbiorców niż zazwyczaj. Każde dyktando poprzedzaliśmy odliczaniem (jedną z rzadko używanych opcji na Stories), chętnie udostępnianym przez naszych obserwujących w ich relacjach.
Przepis na sukces medialny
Kluczem do dotarcia z raportem do jak największej liczby mediów było przygotowanie szerokiej bazy kontaktów medialnych i wybranie najlepszego czasu na wysyłkę informacji prasowej. Nasza baza zawierająca 400 adresów e-mailowych była gotowa tydzień przed zaplanowaną wysyłką raportu. Skupiliśmy się na mediach nie tylko ogólnopolskich, lecz także lokalnych i studenckich, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Wysyłka informacji prasowej wraz z raportem i linkiem do bloga w domenie sklepu odbyła się w środę po południu, czyli dwa dni przed Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego. W czwartek wysłaliśmy przypomnienie. Efekt medialny był imponujący: udało nam się pozyskać ponad 50 publikacji z linkami prowadzącymi do bloga, kilka audycji radiowych oraz występ na żywo w „Dzień dobry TVN”. Liczba publikacji nadal rośnie, ponieważ temat jest uniwersalny i media chętnie podejmują go przez cały rok.
Współpraca z partnerami i influencerami
Partnerem głównym naszej akcji marketingowej był serwis Polszczyzna.pl – współtwórca raportu mający ponad 330 tys. fanów na Facebooku i pół miliona czytelników miesięcznie. Na profilach Polszczyzna.pl na Facebooku i Instagramie również pojawiały się ciekawostki, opublikowano tam raport, a także informacje o rabatach w sklepie Nadwyraz.com . Reklamy marki zamieściliśmy też na stronie internetowej serwisu.
Ważną rolę w wypromowaniu akcji odegrali również influencerzy. Podjęliśmy współpracę z instagramerami ściśle związanymi tematycznie z naszą marką – językoznawcami, polonistami i bookstagramerami. Tydzień przed Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego wysłaliśmy im materialną wersję raportu wraz z produktami z Nadwyraz.com, które sami wybrali. W zamian oczekiwaliśmy od nich podzielenia się raportem z odbiorcami. Nie narzucaliśmy im sposobu komunikacji. Wychodzimy z założenia, że najlepiej znają oni swoich fanów i wiedzą, jak podzielić się z nimi takim materiałem. Zależało nam jednak, żeby raport pojawił się na ich profilach dokładnie w piątek. Dzięki temu obserwujący, którzy przybyli na nasze kanały w Międzynarodowym Dniu Języka Ojczystego, zobaczyli informacje o ofercie rabatowej w sklepie (do 50% zniżki na wszystkie produkty) i zrobili zakupy. W efekcie w okresie zorganizowanego przez nas Tygodnia Języka Ojczystego liczba obserwujących nasze konto na Instagramie zwiększyła się o ponad 10%.
Z myślą o spóźnialskich
Akcję rabatową, która rozpoczęła się w piątek, postanowiliśmy rozszerzyć do końca niedzieli. Co prawda nie obejmowała już zniżek do 50%. Zaproponowaliśmy klientom rabat 10% na wszystkie produkty z kodem „OJCZYSTY10”. W ten sposób podkreśliliśmy, że kontynuujemy świętowanie Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Dzięki przedłużeniu akcji o dwa kolejne dni osoby, które w sobotę rano zobaczyły relacje influencerów na Instagramie dostępne przez całą dobę, również miały okazję skorzystać z naszej oferty.
Newslettery i powiadomienia push – dodatkowe wsparcie
Oprócz mediów społecznościowych Nadwyraz.com regularnie wysyła newslettery i powiadomienia push. Podczas promocji raportu korzystaliśmy z nich m.in. w celu informowania stałych klientów o jego publikacji na blogu, wielkiej piątkowej ofercie rabatowej i jej weekendowej kontynuacji. W newsletterach kładziemy ogromny nacisk na grafiki dobrej jakości utrzymane w humorystycznym tonie. Prezentujemy nietypowe wizerunki polskich poetów (współpracujemy w tym celu z rysownikami) oraz wzory i grafiki dostępne na naszych produktach, dzięki czemu subskrybenci chętnie je otwierają.
Copywriting, a raczej lekkie pióro
Zgodnie z ideą marki dbamy o język polski oraz o odpowiednie słownictwo. W tekstach wykorzystujemy archaizmy („absztyfikant”, „dzierlatka”, „sadyba”), gry słów, wplatamy w nie cytaty znane z literatury polskiej (np. „piątkowa propozycja dla obieżyświata, z którym można tylko pójść na wrzosowisko i zapomnieć wszystko”). W miarę możliwości unikamy także nazw obcojęzycznych (przykładowo słowo „weekend” zastępujemy wyrażeniem „dwudzionek”). Z jednej strony mamy luźne podejście do tworzonych treści. Uwielbiamy żartować, bawić się konwencją i przetwarzać motywy znane z popkultury. Z drugiej – w komunikacji poważnie traktujemy naszych klientów. Wiemy, że mamy kulturalne i inteligentne grono odbiorców, i staramy się sprostać ich oczekiwaniom.
Jak zwiększyć sprzedaż za pośrednictwem bloga?
Naszą stałą praktyką przy tworzeniu treści na bloga jest przeplatanie ich kontekstowymi zdjęciami produktów z linkiem do strony sklepu. Tak też zrobiliśmy we wpisie z „Raportem 100 najczęściej popełnianych błędów w Internecie w 2019 roku”. W ofercie Nadwyraz.com są edukacyjne koszulki, torby i kubki zwracające uwagę na poprawną pisownię i wymowę słów, które znalazły się w raporcie. Postanowiliśmy wykorzystać ogromne zasięgi na blogu, wygenerowane przez portale internetowe i media społecznościowe, do prezentacji produktów znajdujących się w sklepie osobom nieznającym wcześniej naszej marki. W ten sposób udało nam się pozyskać sporo zamówień od nowych klientów.
Siła reklamy płatnej
Kampania miała również wsparcie w płatnych kanałach. Z uwagi na sukcesywne ucinanie zasięgów przez media społecznościowe przy wprowadzaniu na rynek niektórych nowości i podczas większych akcji promocyjnych korzystamy z systemów takich jak Facebook Ads, Google Ads oraz Criteo. Podczas kampanii z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego udało nam się dotrzeć dzięki nim do 400 tys. użytkowników. Z każdej złotówki zainwestowanej w reklamę wygenerowaliśmy 15 zł przychodu.
Podsumowanie kampanii:
- Czas przygotowania: 1 miesiąc.
- Liczba osób pracujących przy kampanii: 6.
- Liczba zamówień 21 lutego, w Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego: 10-krotnie przewyższająca średnią liczbę zamówień dziennie; większa niż w Czarny Piątek.
- Zasięg na blogu: kilkadziesiąt tysięcy odwiedzających pierwszego dnia akcji.
- Łączna liczba wyświetleń wpisów w mediach społecznościowych zawierających ciekawostki językowe i informacje o zbliżającym się Międzynarodowym Dniu Języka Ojczystego: 1 mln.
- Liczba publikacji na portalach internetowych: ponad 50. O akcji pisały czołowe polskie media: Wirtualna Polska, Onet, Interia, Nasze Miasto, „Wprost”. Byliśmy gośćmi audycji radiowych: Czwórki Polskiego Radia, radiowej Trójki i Antyradia, a także programu telewizyjnego „Dzień dobry TVN”.
- Dzięki akcji podkreśliliśmy edukacyjną misję marki, utrwaliliśmy jej nazwę na rynku i pozyskaliśmy nowych klientów.
- Wypromowaliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego jako atrakcyjne święto dla szerokiej grupy odbiorców, zwłaszcza ludzi młodych.