Według raportu DHL Express do 2025 r. znacząca większość interakcji B2B, bo aż 80%, będzie odbywać się online. Z tego samego raportu wynika, że konsekwencje pandemii doprowadzą do rozwoju globalnego handlu elektronicznego B2B, który do 2027 r. osiągnie wartość 20,9 bln dolarów. Już teraz warto więc zadbać o funkcjonalności swojego e-sklepu.

Sana Commerce w najnowszym raporcie podaje, że 94% klientów B2B cierpi z powodu problemów związanych z obsługą online. Jedna trzecia kupujących jest sfrustrowana dostępnymi funkcjonalnościami. Szwankują m.in. widoczność cech produktów, sposób dokonywania zakupów, możliwość powtarzania zamówień, a nawet dostęp do historii zamówień. Wiosek jest jeden: firmy skutecznie utrudniają swoim kontrahentom zakupy online. W 2023 r. warto to zmienić.
Jak ułatwić klientom B2B składanie zamówień online
Dostawcy, którzy ułatwiają proces zakupowy, mają o 62% większe szanse na zwiększenie sprzedaży niż ci, którzy to zaniedbują. Klienci ceniący wygodę zakupu są znacznie bardziej skłonni do składania powtarzalnych zamówień niż tacy, którzy stykają się z tradycyjnymi metodami sprzedaży.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W 2023 r. sprawdź więc koniecznie kilka elementów swojego e-sklepu B2B.
1. Wyszukiwanie produktów w katalogu online
To istotna funkcja zarówno w przypadku sklepów internetowych B2C, jak i B2B. Klient wyszukuje produkty według kategorii, filtrów lub może wpisać nazwę, charakterystykę albo kod zamówienia w wyszukiwarce wewnętrznej.
Na karcie produktu wystarczy wybrać wymaganą liczbę produktu, jego konkretny wariant lub zestaw i dodać do koszyka. Gotowe!
Dobrym rozwiązaniem będzie także uproszczenie ścieżki klienta kupującego hurtowo za pomocą usługi „Nowe szybkie koszyki” na platformie Saly.
2. Automatyczne powtórzenie zamówienia
Automatyzacja powtarzalnych zamówień jest jedną z najistotniejszych kwestii w sprzedaży B2B online. Klienci, którzy dokonali już zakupu na platformie Saly i chcieliby w przyszłości powtórzyć to samo zamówienie, potrzebują wykonać dosłownie jedno kliknięcie w historii zamówień.
Wyobraź sobie, jak skuteczne jest to rozwiązanie dla e-sklepów B2B. Zamiast za każdym razem dzwonić do handlowca, można złożyć całe zamówienie jednym kliknięciem. Oszczędza to czas zarówno Twoich klientów, jak i pracowników.
Z badania McKinsey wynika, że 86% respondentów woli używać narzędzi samoobsługowych do składania ponownych zamówień, niż rozmawiać z opiekunem handlowym.
3. Import wybranych produktów z plików .xlsx, .xls, .csv
Cyfrowa transformacja może przebiegać różnie w zależności od firmy. Dlatego też u niektórych klientów, przyzwyczajonych do pracy w setkach arkuszy Excela, nagłe przestawienie się na składanie zamówień w e-commerce B2B może powodować pewien opór.
Wcześniej ich proces zakupowy polegał na tym, że dzwonili do handlowca i szybko podawali wszystkie kody produktów, których potrzebowali. Często znali je na pamięć!
Przyzwyczajeniom takich klientów dedykowana jest funkcja importu do systemu pliku z wypisanymi kodami produktów. Po wgraniu pliku z kodami Saly przeanalizuje podane rekordy i zwróci wynik, czy dany produkt jest dostępny i czy występuje w odpowiedniej liczbie. Zatwierdzone przez system produkty można dodać do koszyka i złożyć zamówienie.
4. Składanie zamówień przez handlowca w imieniu klienta
Czasami starzy klienci nie są gotowi zrezygnować z dzwonienia do dostawcy w celu złożenia ponownego zamówienia B2B.
Aby wyjść naprzeciw ich potrzebom, ale także ułatwić pracę ich opiekunów, platforma B2B e-commerce Saly oferuje moduł „Handlowcy”. Opiekun handlowy może szybko wybrać konto klienta B2B, wyszukać produkty, o które on prosił, i złożyć zamówienie w jego imieniu.
W prosty i szybki sposób handlowiec będzie miał wszystkie dane dotyczące zamówienia klienta w systemie, bez zbędnej papierkowej roboty i przepisywania z Excela. Oszczędza to czas, ale także minimalizuje ryzyko popełnienia błędów.
E-handel B2B w 2023 roku
Rozwój e-commerce w Polsce dotyczy również relacji zakupowych pomiędzy przedsiębiorstwami. Badania wskazują, że 84% ankietowanych firm z sektora B2B prowadzi działania sprzedażowe online.
Wraz z rosnącą popularnością e-commerce B2B zwiększa się liczba e-sklepów w tym segmencie. Do niedawna takie rozwiązania wybierały tylko największe firmy. Obecnie coraz więcej średnich czy nawet małych przedsiębiorców decyduje się na sprzedaż za pomocą platformy handlowej B2B. To nie tylko znaczne ułatwienie procesów sprzedażowych, ale też możliwość wprowadzenia jasnej kategoryzacji, kontroli produktów czy czytelnego raportowania wybranych działań.
Co najważniejsze, posiadanie platformy e-commerce B2B i stosowanie najnowszych rozwiązań handlowych w oprogramowaniu pozwala zwiększyć zyski.
Badania pokazują również, że do 2025 r. 75% globalnej siły roboczej będą stanowić świadomi cyfrowo millenialsi. Wzrost liczby osób z tego pokolenia na stanowiskach kierowniczych zmieni kurs tradycyjnych zamówień B2B w kierunku przyjęcia rozwiązań online. Dlatego nie ma co czekać – warto już w 2023 r. przygotować się na sprzedaż internetową i być o krok przed konkurencją dzięki platformie e-commerce B2B Saly.
Materiał partnera