Wbrew ogólnej opinii pozycjonowanie sklepu internetowego oraz innych stron nie zaczyna się w momencie, w którym uznasz, że należy rozpocząć jakieś konkretne działania w tym kierunku. Wyszukiwarki internetowe zaczynają proces pozycjonowania Twojego sklepu wtedy, gdy jest on dostępny dla ich robotów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak zapewnić sobie dobry start w wyszukiwarkach,
- dlaczego indeksacja to podstawa,
- czym jest crawl budget i dlaczego zależy od niego Twój biznes,
- dlaczego struktura sklepu ma fundamentalne znaczenie dla pozycjonowania.
Wielu nieświadomych tego faktu przedsiębiorców już na samym początku doprowadza do sytuacji, przez którą późniejsze działania ukierunkowane bezpośrednio na pozycjonowanie nie będą przynosiły tak dobrych efektów, jakich można by się spodziewać.
Kiedy właściwie zaczyna się pozycjonowanie?
Zwykle następuje to już w momencie, w którym strona zostaje opublikowana, a dyrektywy zawarte w metatagach pozwalają robotom na jej indeksację w wynikach wyszukiwania.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Wskazówka
Aby sprawdzić, czy Twój sklep jest już indeksowany –a tym samym pozycjonowany przez wyszukiwarki –wystarczy w polu wyszukiwania wpisać komendę: „site:nazwa-twojej-domeny.pl”.
Po wpisaniu komendy „site:” zobaczysz wszystkie podstrony (kategorie, produkty, wpisy blogowe itd.), które zostały zindeksowane w wyszukiwarce.
Zapamiętaj
Najdokładniejsze dane dotyczące indeksowania swojej domeny znajdziesz zawsze w Google Search Console (search.google.com/search-console/about) – darmowym narzędziu udostępnionym przez Google’a użytkownikom właśnie do kontroli widoczności ich stron. Każda z wyszukiwarek dysponuje podobnym narzędziem (np. Bing: www.bing.com/toolbox/webmaster, Yandex:webmaster.yandex.com/welcome).
W tym artykule skupię się jednak przede wszystkim na rozwiązaniach dotyczących Google’a, ponieważ to zdecydowanie najpopularniejsza wyszukiwarka.
Kiedy opublikować sklep?
Błąd, który można bardzo łatwo i nieświadomie popełnić, to zbyt wczesne odblokowanie sklepu dla robotów wyszukiwarek oraz pochopny wybór rozwiązań serwerowych.
Mogłoby się wydawać, że optymalnym wyjściem jest jak najszybsze opublikowanie sklepu, żeby już zaczął na siebie zarabiać, a następnie – powolne rozbudowywanie całości. Pod kątem biznesowym wydaje się to sensowne, ale w praktyce SEO sprawia, że można w ten sposób pozbawić się możliwości dynamicznego wzrostu. Dlaczego tak się dzieje?
Zapamiętaj
Podstawą działań SEO jest i najprawdopodobniej zawsze będzie indeksacja. Sprowadza się to do tego, że nawet jeśli masz najlepszy sklep na świecie, ale nie jest on indeksowany, to i tak nikt nigdy nie trafi do niego za pomocą wyszukiwarek.
Jak wygląda proces indeksacji sklepu i dlaczego czasem sprawia olbrzymi problem?
Robot wyszukiwarki, który odpowiada za zbieranie informacji o stronach internetowych i przekazywanie ich do głównego algorytmu, ma tzw. crawl budget.
Definicja
Crawl budget to wartość, która wskazuje, ile podstron danej domeny robot może przeskanować, zanim przejdzie do następnej. Wartość ta w dużej mierze zależy od popularności strony oraz od ilości informacji na niej zawartych, ale ważne są również aspekty techniczne. Więcej na temat samego crawl budgetu można przeczytać na blogu Roberta Niechciała.
Publikacja sklepu, który ma sporo błędów technicznych i nie zawiera żadnych treści (lub zawiera treści intensywnie powielane) może doprowadzić do sytuacji, w której roboty wyszukiwarek uznają stronę za mało interesującą i przypiszą do niej bardzo mały crawl budget. Finalnie sprawi to, że późniejsze zmiany na stronie oraz poprawki będą się indeksowały bardzo długo.
Przykład
Dodajesz nowe produkty do sklepu, a po kilku dniach nadal nie są one widoczne w wyszukiwarce? Może to być spowodowane właśnie niską wartością crawl budgetu.
Co ciekawe, crawl budget nie jest przypisywany wyłącznie do domeny, ale również do samego IP serwera. Dlatego warto świadomie wybierać rozwiązania serwerowe. Najtańsze hostingi są kuszące, ale nie tylko dla przedsiębiorcy. Ze względu na niską cenę na hostingach tego typu umieszczane są wszelkiej maści spam, scam, strony niskiej jakości, zaplecze SEO itp.
Crawl budget jest więc bardzo istotny, dlatego nie wolno go marnotrawić. Należy ustalić, które podstrony w sklepie są dla Ciebie najmniej istotne, i zablokować do nich dostęp robotom, tak aby nie marnowały one swoich zasobów na te elementy. Najczęściej są to podstrony z regulaminem, polityką prywatności, wewnętrzne wyszukiwarki, koszyk, rejestracja itd.
Zapamiętaj
- Jak nie zepsuć sobie startu w e-commerce?
- Dopracuj stronę pod kątem technicznym.
- Uzupełnij ją unikatowymi treściami.
- Zadbaj o odpowiedni i stabilny hosting.
- Dopiero wtedy pozwól robotom na indeksację sklepu.
Wskazówka
Im bardziej doprecyzowana kategoria w sklepie, tym łatwiej zoptymalizować ją pod określoną grupę fraz i uzyskać efekt w postaci wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego struktura sklepu jest jednym z najistotniejszych czynników jego efektywnego pozycjonowania?
Każdy sklep i każda strona internetowa składają się z adresów URL, np.:
- domena.pl – URL strony głównej,
- domena.pl/buty-damskie – URL kategorii z butami damskimi,
- domena.pl/buty-meskie – URL kategorii z butami męskimi,
- domena.pl/buty-damskie?kolor=czerwony – URL z dynamicznym parametrem „?kolor”, który wskazuje buty damskie, ale w kolorze czerwonym.
Każdy URL może być pozycjonowany na określony zakres fraz powiązanych tematycznie. Jeśli masz kategorię z butami na obcasie, to trudno będzie pozycjonować ją również na frazę związaną z sandałami, chyba że będą to sandały na obcasie.
Właśnie na tym etapie w wielu sklepach pojawia się duży problem. Ostatni zaprezentowany powyżej URL – związany z czerwonymi butami damskimi (domena.pl/buty-damskie?kolor=czerwony) – generowany jest dynamicznie na podstawie działań użytkowników. W tym przypadku będzie to po prostu filtr na stronie kategorii.
Z perspektywy użytkownika i właściciela sklepu sprawa wydaje się oczywiste, a rozwiązanie – funkcjonalne i prawidłowe. Niestety tak nie jest. Roboty wyszukiwarek nie wykonują na stronie takich czynności jak klikanie w filtry, ustawianie sortowań itd. Robot wyszukiwarki nigdy się nie dowie, że na stronie internetowej znajduje się cała sekcja zarezerwowana dla czerwonych butów, i najprawdopodobniej nigdy nie poleci adresu sklepu w reakcji na taką frazę.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby więc stworzenie konkretnej kategorii: „czerwone buty damskie”. Tutaj również należy się zastanowić nad hierarchizacją struktury takiej kategorii. Czy utworzyć kategorię nadrzędną „czerwone” i w tym miejscu jako podkategorie umieścić typy obuwia? Nie. W tej sytuacji najważniejszym wyróżnikiem jest typ obuwia, a nie jego kolor – tak jak w wypadku balerin ślubnych najważniejszym wyróżnikiem był ślub. Lepszym rozwiązaniem będzie więc utworzenie kategorii nadrzędnej – np. „szpilki” – a następnie dodanie podkategorii określających kolor.