Wiele firm, które zamierza postawić mocniejszy akcent na obecność w obszarze e-commerce, zakłada, że może online kontynuować sposób prowadzenia działalności, który dotychczas się sprawdzał. Zakładają, że wystarczy witryna internetowa z podstawowymi informacjami oraz e-sklep, a cała reszta może pozostać bez zmian. To niestety nie wystarczy. Patrząc, w jaki sposób rozwinął się handel w internecie w ostatnich latach, można stwierdzić, że trudne, a wręcz niemożliwe, będzie odniesienie sukcesu bez odpowiedniego wsparcia technologicznego.
Z tego artykułu dowiesz się:
- w jaki sposób optymalizować procesy sprzedażowe w swojej firmie,
- czy ERP może skrócić czas realizacji zamówień i pozwolić lepiej zaplanować zapasy,
- jakie obszary można zintegrować w systemie ERP.
Elastyczność przede wszystkim
Handel internetowy prowadzi dziś mnóstwo firm różnej wielkości. Niektóre z nich sprzedają wyłącznie w sieci, inne prowadzą także sklepy stacjonarne. Jeśli planujesz, że Twój e-biznes będzie rósł poprzez systematyczne zwiększanie obrotów handlowych (zakupy i sprzedaż) oraz marży ze sprzedaży to w Twój sukces wpisane jest korzystanie z systemu ERP, który zautomatyzuje codzienne czynności.
Chcesz się dowiedzieć, jak system ERP ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem? Weź udział w czwartek 26 listopada o godz. 10:00 w bezpłatnym webinarze „Dlaczego system ERP jest ważny dla e-commerce?”.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Integracja systemów
Zintegrowanie e-sklepu z systemem ERP daje obietnicę wyższych przychodów i większego zadowolenia klientów. Wszystko dzięki lepszemu planowaniu zapasów, redukcji błędów przy wprowadzaniu danych i skróceniu czasu realizacji zamówień. System do obsługi e-commerce może być wdrożony jako samodzielne rozwiązanie i nie musi być łączony z innymi aplikacjami, jednak ręczne wprowadzanie lub zarządzanie wymianą danych między sklepem internetowym a innymi systemami jest czasochłonne. Poza tym takie rozwiązanie sprawia, że pracownicy nie mają dostępu w czasie rzeczywistym do informacji o produktach, aktualnych stanach magazynowych, cennikach czy promocjach.
Typowe obszary integracji to:
- informacje o produktach,
- cenniki,
- informacje dla klientów,
- sprzedaż i zamówienia,
- status zamówień,
- śledzenie przesyłek,
- faktury i płatności,
- historia zamówień.
Optymalizacja, przedsiębiorco, optymalizacja!
Ręczne wprowadzanie zamówień z kanału e-commerce do systemu ERP jest nie tylko czasochłonnym procesem, ale też źródłem różnego rodzaju kłopotów, takich jak m.in. błędne adresowanie przesyłek czy utrzymywanie dalekiego od optymalnego poziomu zapasów. Brak automatyzacji w przepływie danych skutkuje również opóźnieniami w dostawie zamówionych towarów, co ma bezpośrednie przełożenie na niezadowolenie klientów, większą stopę zwrotów i utratę przychodów.
Funkcjonalności systemu ERP i e-commerce wzajemnie się uzupełniają. Platformy e-commerce to przede wszystkim internetowe narzędzia sprzedaży, natomiast systemy ERP są systemami automatyzującymi procesy biznesowe, zarządzanie zasobami i sprawozdawczością. Połączenie obu rozwiązań pozwala osiągnąć duży wzrost wydajności poprzez eliminację nieproduktywnych, powtarzalnych i manualnych zadań. Ale to nie wszystko. Gdy zapasy spadają poniżej określonego poziomu, moduły magazynowe w systemie ERP mogą uruchamiać zamówienia do dostawców, a kiedy potrzeba analizować trendy sprzedaży, możliwe jest szybkie, niestandardowe raportowanie modelowane pod kątem indywidualnych oczekiwań.
Integracja e-sklepu z oprogramowaniem typu ERP pozwala przedsiębiorstwom lepiej panować nad wszystkimi obszarami działalności. W praktyce chodzi o następujące kwestie:
- Oszczędność kosztów dzięki automatyzacji. Integracja e-sklepu z systemem ERP gwarantuje, że zamówienia od klientów będą płynnie przesyłane do magazynu. Eliminacja ręcznego przesyłania danych redukuje koszty pracy.
- Ograniczenie liczby błędów. W przypadku ręcznego wprowadzania zamówień do systemu ERP łatwo popełnić błąd. Zintegrowana wymiana danych w zasadzie eliminuje tego rodzaju sytuacje, więc niezależnie od tego, czy przetwarza się jedno czy tysiąc zamówień, za każdym razem jest to ten sam szybki, wydajny, spójny i wolny od pomyłek proces.
- Dostęp w czasie rzeczywistym do aktualnych informacji o przychodach. W każdym momencie można wygenerować raport o przychodach za dowolny okres na podstawie aktualnych informacji. Dzięki połączeniu aplikacji e-commerce z ERP firma posiada wiedzę o wszystkich przepływach pieniężnych.
- Zarządzanie stanami magazynowymi. Jednym z czasochłonnych (chyba najbardziej) aspektów handlu online zarówno dla firm, jak i klientów jest trudność w optymalizacji poziomów zapasów. Połączenie systemu przyjmującego zamówienia online z ERP pozwala śledzić przepływ produktów w czasie rzeczywistym. Umożliwia to zarówno natychmiastowe informowanie klientów, gdy produkt jest niedostępny, jak również wygenerowanie odpowiednio szybko zamówienia do dostawcy. To pomaga firmie chronić jej reputację. Dzięki aktualnym informacjom o zapasach i wielkości sprzedaży internetowej właściciel e-sklepu może zmniejszyć także koszt magazynowania towarów, ponieważ jest w stanie odpowiednio zaplanować zakupy na podstawie faktycznego zapotrzebowania.
- Synchronizacja danych klienta. Tę korzyść doceniają użytkownicy za każdym razem, gdy klienci zmieniają dane do faktury lub adresy dostawy. Integracja pozwala w sposób automatyczny zsynchronizować dane w obu rozwiązaniach informatycznych.
- Skrócenie czasu realizacji zamówienia i wysyłki. Dzięki integracji sklepu internetowego z ERP nowe zamówienia online przepływają płynnie w czasie rzeczywistym do systemu ERP, co pozwala szybko rozpocząć operacje zmierzające do realizacji dostawy. Nie trzeba sprawdzać i czekać, aż nowe zamówienia i parametry zakupów zostaną przepisane do systemu księgowego lub ERP, co w przypadku niektórych firm może opóźnić moment wysyłki nawet o kilka dni.
- Efektywniejsza obsługa klientów. Większość klientów (zarówno B2B, jak i B2C) chce otrzymywać aktualne informacje na temat statusu swoich zamówień. Gdy firma posiada automatycznie zaktualizowane informacje o produktach, dostępności zapasów w czasie rzeczywistym i dane dotyczące śledzenia przesyłek, pracownicy działu obsługi klienta są w stanie zapewnić jej najwyższy poziom. To zwiększa prawdopodobieństwo, że zadowoleni klienci wrócą jeszcze na zakupy lub podzielą się pozytywną opinią z innymi.
- Lepsza kontrola nad działalnością biznesową. Integracja rozwiązania e-commerce i ERP pozwala zarządzać całym obszarem sprzedaży z jednego miejsca, a w czasie zwiększonego zapotrzebowania na produkty realizować zamówienia online bez angażowania dodatkowych zasobów. W przypadku gdy przedsiębiorstwo sprzedaje zarówno w sieci, jak i w sklepach tradycyjnych, integracja oprogramowania pozwala uzyskać jeden spójny obraz sprzedaży.
Warto doczytać:
1. S. McIntosh, Move beyond ERP.
2. R. Harash, Digital resilience: How ERP is the foundation of post-coronavirus manufacturing.
3. T. Kozłowski, Jak system ERP zmienia reguły gry?.
4. M. Chomuszko, System ERP Dobre praktyki wdrożeń, Warszawa 2016.
Serdecznie zapraszamy 26 listopada o godzinie 10:00 na webinar „Dlaczego system ERP jest ważny dla e-commerce?”, który poprowadzi Tomasz Kozłowski, New Business Development Manager w Sage. W czasie spotkania przewidziano sesję Q&A. ZAPISZ SIĘ.